پطرس غالی درگذشت/نگاهی به زندگی اولین دبیرکل خاورمیانه ای

پطرس غالی درگذشت/نگاهی به زندگی اولین دبیرکل خاورمیانه ای

«پطرس غالی» سیاستمدار مصری که بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ دبیرکلی سازمان ملل را برعهده داشت روز سه شنبه درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الیوم السابع، «پطرس غالی» دبیرکل اسبق سازمان ملل متحد روز سه شنبه در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

«رافائل رامیرس» دیپلمات ونزوئلایی و رئیس دوره کنونی شورای امنیت در نشست این شورا که به بررسی موضوع یمن اختصاص داشت، به مناسبت درگذشت این سیاستمدار مصری کهنه کار یک دقیقه سکوت اعلام کرده و گفت: با خبر شدیم که پطرس غالی دبیرکل سابق سازمان ملل درگذشته است.

پطرس غالی از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ دبیرکلی سازمان ملل متحد را برعهده داشت و نسبت به اصلاح ساختار دبیرخانه سازمان ملل متحد و توسعه مفهوم عملیات پیشگیرانه برای حمایت از صلح در جهان اقدام نمود. وی تنها دبیرکل سازمان ملل است که دو بار به این سمت انتخاب نشد.

غالی سال ۱۹۲۲ در قاهره پایتخت مصر متولد شده و ششمین دبیرکل سازمان ملل بود. پدر بزرگ او بین سال های ۱۹۰۸ تا۱۹۱۰ نخست وزیر مصر بود و پطرس غالی نیز در رشته حقوق تحصیل کرد و تا درجه استادی و وکالت رسید و در دانشگاه قاهره به تدریس مشغول و پس از چندی برای همکاری با دادگاه بین المللی لاهه دعوت شد.

او در سال ۱۹۹۲ دبیر کل سازمان ملل متحد شد و تنها یک دوره دبیر کل بود. دوران دبیرکلی وی در دسامبر ۱۹۹۶ به پایان رسید. در دوران دبیرکلی وی صرب ها به قتل عام مسلمانان پرداختند و او نتوانست به عنوان دبیر کل به این بحران پایان دهد و همین هم یکی از عوامل وتوی وی توسط چند عضو شورای امنیت بود و در ضمن او دیداری هم با علی اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت ایران در سازمان ملل داشت.

غالی که اولین دبیر کل سازمان ملل متحد از منطقه خاور میانه به شمار می رفت، از اکتبر ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۱ نیز وزیر امور خارجه مصر بود.

غالی به عنوان دیپلمات، حقوقدان، دانشمند و نویسنده‌ای پرکار ارتباطی طولانی مدت با امور بین‌الملل داشت. وی در سال ۱۹۸۷ به عضويت مجلس مصر در آمد و از ۱۹۸۰ جزو دبيرخانه حزب دموکراتيک ملی بود. تا پیش از  سمت دبیرکلی، معاونت سوسیالیست بین‌المللی را نيز عهده‌دار بود. وی از ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱ عضو کمیسیون حقوق بین‌الملل بود و عضو سابق کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان است.

پطرس غالی رابطه حرفه‌ای و دانشگاهی متعددی با پیشینه حقوقی، امور بین‌الملل و علوم سیاسی داشت که در میان آن‌ها، عضویت در موسسه حقوق بین‌الملل، موسسه بین‌المللی حقوق بشر، جامعه آفریقایی مطالعات سیاسی و آکادمی علوم سیاسی و اخلاقی (وابسته به آکادمی فرانسه در پاریس) است. وی بیش از چهار دهه در نشست‌های متعدد مرتبط با حقوق بین‌الملل، حقوق بشر، توسعه اقتصادی - اجتماعی، استعمارزدایی، مسئله خاورمیانه، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق اقلیت‌ها، عدم تعهد، توسعه در منطقه مدیترانه و همکاری آفریقایی عربی شرکت داشته است.

پطرس غالی در سپتامبر ۱۹۷۸، در نشست کنفرانس کمپ دیوید حضور یافت و در مذاکرات پیمان کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی امضاء شده در ۱۹۷۹، نقش داشت. وی همچنین رئیس هیئت اعزامی مصر به جلسات سال‌های ۱۹۷۹، ۱۹۸۲ و ۱۹۹۰ مجمع عمومی بود.

پطرس غالی، دکترا در حقوق بین‌الملل را در سال ۱۹۴۹ از دانشگاه پاریس دریافت کرد. رساله وی درباب مطالعه درباره سازمان‌های منطقه‌ای بود. این سیاستمدار مصری همچنین مدرک کارشناسی حقوق، دریافتی از دانشگاه قاهره در ۱۹۴۶ در کنار دیپلم‌های جداگانه در علوم سیاسی، اقتصاد و حقوق عمومی از دانشگاه پاریس داشت.

وی بين سال های ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۷ در دانشگاه قاهره به استادی رشته حقوق بين الملل و روابط بين الملل اشتغال داشته است. بیش از ۱۰۰ انتشارات و تعداد بی‌ شمار مقالاتی که وی نگاشته، به امور منطقه‌ای و بین‌المللی، حقوق و دیپلماسی، و علوم سیاسی می‌پردازد. غالی در دوران کاری خود، جوایز و افتخاراتی از ۲۴ کشور دریافت کرد. وی با لیا ماریا پطرس غالی ازدواج کرده بود.

کد خبر 3558923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha