۵ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۱۲

نامزد انتخابات خبرگان رهبری:

برای آمدن احساس وظیفه کردم/ حمایت از نامزدها سلبی نباشد

برای آمدن احساس وظیفه کردم/ حمایت از نامزدها سلبی نباشد

شاهرود - نامزد انتخابات خبرگان رهبری در استان سمنان، با بیان اینکه تک نامزد بودن این استان در انتخابات خبرگان به صلاح نبود، گفت: برای آمدن احساس وظیفه کردم.

آیت الله عبدالامیر خطاط، در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سوال که آیا تغییر حوزه انتخابیه اش از اصفهان به سمنان برای افزایش بخت پیروزی در انتخابات بود یا خیر، گفت: من به دلیل حضور و تدریس در حوزه علمیه اصفهان از هر لحاظ در آن حوزه انتخابیه از بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار بودم اما به نظر من تک نامزد بودن استان سمنان در انتخابات خبرگان به صلاح نظام نیست و می تواند تا ماه ها و سال ها دست مایه دشمنان قرار گیرد لذا بر حسب انجام وظیفه به میدان آمدم.

وی افزود: امروز دشمن منتظر است تا به هر حرکت ما واکنش نشان دهد و این تک نامزد بودن می توانست برای ما دردسر ساز باشد لیکن مردم شریف استان سمنان بدانند که خدمت، تنها انگیزه من برای ورود به کارزار انتخاباتی است.

حمایت از نامزدها سلبی نباشد

مدرس حوزه علمیه اصفهان همچنین با بیان اینکه از هیچ طیف و گروهی در این انتخابات حمایت نمی شود، گفت: من به عنوان نامزد مستقل در این دوره از انتخابات خبرگان رهبری شرکت کرده ام.

آیت الله خطاط با اشاره به حمایت برخی طیف ها مانند روحانیت مبارز و مدرسین حوزه علمیه قم از دیگر نامزدهای خبرگان رهبری، بیان داشت: در هر حال مردم رای نهایی را می دهند اما این نکته نیز قابل تامل است که حمایت تا زمانی جنبه سلبی به خود نگیرد منعی ندارد اما اگر طیف ها بگویند فلان نامزد خبرگان مورد حمایت ما تنها فرد اصلح است، این می تواند مشکل ساز باشد.

وی بیان داشت: تک نامزدی بودن استان سمنان در انتخابات خبرگان به صلاح نبود چرا که این امر تا مدت ها دست مایه دشمنان قرار می گرفت از سوی دیگر در استان سمنان با وجود یک نامزد شور انتخاباتی وجود نداشت که خوشبختانه در روزهای اخیر این شور نیز در حال شکل گیری است لیکن در هر صورت آمدن یک نامزد به کارزار خبرگان رهبری این استان به صلاح بود.

جامعه مدرسین و روحانیت مبارز دو تشکل تاثیرگذار هستند

مدرس حوزه علمیه اصفهان همچنین درباره فتنه۸۸ و موضع شخصی خود در این باره، گفت: داستان انتخابات۸۸ تا زمان اعلام نتایج و حتی زمانی که برخی نامزدها خودشان را دارای حقانیت تصور کردند و گفتند که در انتخابات اشتباهی صورت گرفته که در نهایت باعث تشنج اجتماعی شد، اشکالی نداشت اما اینان می بایست خود را از خط دشمنان جدا می کردند و خود را از دشمنان مبری می دانستند که متاسفانه این امر صورت نگرفت و مشکل از اینجا آغاز شد.

آیت الله خطاط همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اعلام حمایت جامعه مدرسین و روحانیت مبارز از کاندیداها آن هم در ایام تبلیغات توازن عدالت گونه تبلیغات را برهم نمی زند، بیان داشت: به هرحال جامعه روحانیت و مدرسین حوزه از اقشار تاثیرگذار بر جامعه هستند که نقش شان را نمی توان نادیده گرفت.

وی افزود: اما از سوی دیگر نیز باید در نظر داشت که حمایت ها از نامزدهای انتخاباتی آن هم در روزهای تبلیغات، تا آغاز رای گیری نباید سلبیه باشد یعنی برای مثال مدرسین حوزه علمیه قم بیایند و بگویند فلان نامزد تنها فرد اصلح در بین نامزدها است چرا که این امر روند انتخابات را دچار مشکل می کند و عادلانه نیست اما اگر بگویند همه نامزدها صلاحیت دارند اما فلان نامزد مورد حمایت ما است، ایرادی ندارد چرا که همه نامزدها ویژگی بارزی دارند که توسط شورای نگهبان تائید صلاحیت شده اند.

شورای رهبری امری محال است

نامزد خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که در برابر افرادی که بحث نظارت خبرگان بر رهبری را مطرح می کنند چه پاسخی دارد، گفت: وقتی واژه نظارت مطرح می شود، قطعا این واژه بار سیاسی دارد و قطعا برخی افراد که به دنبال مطرح کردن چنین مباحثی هستند، به دنبال منافع سیاسی خود می گردند تا برخی مطالبشان را منتقل کرده و از آن بهره سیاسی ببرند.

آیت الله خطاط درباره مطرح شدن شورای رهبری نیز، تاکید کرد: این امر نیز مانند نظارت بعضا مطرح می شود اما ما قاطعانه می گوئیم شورای رهبری نه جایگاه قانونی دارد و نه مجلس خبرگان حق دارد در این زمینه قانون گذاری کند پس باید دانست که این قبیل رفتارهای سیاسی قطعا به منظور کسب خوراک تبلیغاتی است و کارکردی دیگر ندارد.

وی افزود: امیدواریم لیست هایی که بیگانگان توقع دارند، در این انتخابات به پیروزی نرسند چرا که برخی سخنان از هم اکنون توسط دشمنان بر مردم دیکته می شود و البته ملت مسلمان ایران اسلامی در سال جاری نیز مانند سال های گذشته یکبار دیگر راه های سوء استفاده را بر همه دشمنان می بندند و در نهایت با حماسه آفرینی در هفتم اسفندماه بار دیگر مهر باطلی بر ادعای دشمنان خواهند زد.

ارتباط با مردم کارکرد ویژه خبرگان رهبری

مدرس حوزه علمیه اصفهان درخصوص کارکردهای ویژه خبرگارن نیز گفت: ارتباط مستمر نمایندگان خبرگان رهبری با مردم به مثابه حلقه وصل و اتصال اقشار مردم با ولایت فقیه کارکرد اصلی نمایندگان خبرگان رهبری محسوب می شود.

آیت الله خطاط با بیان اینکه خبرگان رهبری دارای کمیسیون های متعدد است که هرکدام وظیفه ای برعهده دارند، ابراز داشت: یکی دیگر از کارکردهای خبرگان رهبری، بررسی افراد صالح و واجد شرایط برای جایگزینی احتمالی رهبری در مواقع ضروری است که اگر ناگهان رخدادی در شرایط حساس کشور پدید آمد، آرامش و اطمینان خاطری از سوی خبرگان رهبری وجود داشته باشد.

وی افزود: خبرگان رهبری عمدتا در حیطه مسئولیت های رهبری نقش ایفا می کند از این سو، نمایندگان خبرگان رهبری می توانند با ایجاد حلقه وصل مردم با ولایت فقیه، نقطه نظرات جامعه به ویژه در شهرها و روستاها را به سطح کلان تصمیم سازی انتقال دهند و در این میان نقشی مشاوره ای داشته باشند که البته این امر، نیازمند اتصال نمایندگان به مردم حوزه انتخابیه است.

خبرگان نقشی حیاتی در جامعه دارد

نامزد انتخابات خبرگان رهبری در باره سوابق مدیریتی و علمی خود، گفت: بنده پس از اتمام تحصیلات حوزوی، در موسسه بقیه الله الاعظم(ص) دوره کامل فقه را گذراندم و از سال۸۳مشغول تدریس سطح عالی در حوزه علمیه اصفهان هستم همچنین نهج البلاغه، حدیث و تفسیر را نیز در حوزه و دانشگاه ارائه می دهم و همچنین معاونت پژوهش حوزه علمیه اصفهان را نیز برعهده دارم.

وی درباره اهمیت خبرگان و ورود به کارزار انتخاباتی، افزود: خبرگان رهبری، مجلسی است که وظیفه آن حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی تعریف می شود همچنین درست است که این مجلس، مانند شورای اسلامی، مستقیم با معیشت مردم سروکار ندارد اما در عین حال وظیفه حیاتی حفظ شان و جایگاه ولایت فقیه و رهبری بر عهده آن نهاده شده که این نشان از اهمیت خبرگان رهبری می دهد لذا این اهمیت می تواند انگیزه ورود بسیاری از خدمتگزاران نظام به مجلس خبرگان رهبری باشد.

کد خبر 3564352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha