۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹

تحلیل آماری مهر از حوزه‌های انتخابیه استان هرمزگان

مشارکت ۶۷ درصدی مردم هرمزگان/ رقابت اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرایان

مشارکت ۶۷ درصدی مردم هرمزگان/ رقابت اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرایان

بندرعباس - ۶۷ درصد واجدین شرایط شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور در پای صندوق های رای کاندید مورد تائیدشان را به صندوق ها ریختند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها، رضا زرگر: مردم ایران یک انتخابات دیگر را با شور و افتخار پشت سر گذاشتند؛ انتخاباتی که از یک سو نمایندگان خبرگان رهبری را از سراسر ایران انتخاب کرد و از سوی دیگر نمایندگان دور دهم مجلس شورای اسلامی را. در این میان مردم استان هرمزگان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان با مشارکت ۶۷ درصدی حضوری پر شور پای صندوق های رای داشتند. به طوری که از میان یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳ نفر واجدشرایط رای دهی در استان بیش از ۷۵۰ هزار نفر در انتخابات هفتم اسفند ماه شرکت کردند. در دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی از مجموع ۹۵۱ هزار و ۱۸۱ واجد شرایط رای دادن در استان هرمزگان ۶۷۶ هزار و ۲۲۱ نفر در انتخابات شرکت کرده بودند.

براساس نتایج شمارش آرا که توسط استاندار هرمزگان اعلام شد در انتخابات مجلس خبرگان رهبری آقای سید روح الله صدرالسادات با کسب اکثریت آرا به عنوان نماینده منتخب مردم هرمزگان انتخاب شد.

اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان صندلی های بهارستان میان کاندیداهای اصولگرا و اصلاح طلب تقسیم شد. انتخاب سید مصطفی ذوالقدر به عنوان کاندیدای سرشناس اصلاح طلب در استان و همچنین احمد مرادی کاندیدای مستقلی که در لیست مورد حمایت حامیان دولت و اصلاح طلب هم قرار گرفته بود وزنه انتخاباتی را در مقابل انتخاب حسین هاشمی تختی و محمد آشوری تازیانی که مورد حمایت ائتلاف اصولگرایان بودند مساوی کرد. البته در حوزه انتخابیه بندرلنگه، بستک و پارسیان احمد جباری که در لیست ائتلاف اصولگرایان قرار دارد شانس حضور در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را دارد تا وزنه اصولگراها را سنگین تر کند. هر چند او باید با خالد زمزم نژاد رقابت کند که از چهره های اصلاح طلب است.

 

استان هرمزگان

 

تعداد واجدین رأی دادن:

یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳ نفر

درصد مشارکت:

۶۷ درصد

تعداد رأی دهندگان:

بیش از ۷۵۰ هزار نفر
 

 

گروه پیروز:

رقابت نزدیک اصلاح طلبان و اصولگرایان

 

ردیف

حوزه انتخابیه

نماینده منتخب

تعداد آراء

گرایش

راه یافتگان به دور دوم

 

۱

میناب، رودان، سیریک، جاسک و بشاگرد

سید مصطفی ذوالقدر 75 هزار و 175 رای اصلاح طلب

 

۲

بندرلنگه، بستک و پارسیان

خالد زمزم نژاد

۲۹ هزار و ۹۷۷ رای

اصلاح طلب

 

دور دوم

احمد جباری ۲۹ هزار و ۱۵۰ رای اصولگرا

۳

بندرعباس، حاجی آباد، قشم، بندرخمیر و ابوموسی

حسین هاشمی تختی ۱۷۷ هزار و ۸۲۶ رای اصولگرا

 

 
احمد مرادی ۱۳۶ هزار و ۹۳۵ رای اعتدال

 

محمد آشوری ۱۲۷ هزار و ۳۶۹ رای

اصولگرا

 

آمار آرای کسب شده کاندیداهای سه حوزه انتخابیه در هرمزگان:

حسین هاشمی تختی ۱۷۷ هزار و ۸۲۶ رای

احمد مرادی ۱۳۶ هزار و ۹۳۵ رای

محمد آشوری تازیانی ۱۲۷ هزار و ۳۶۹ رای

منصور آرامی ۹۹ هزار و ۱۶۸ رای

ابوالقاسم جراره ۵۷ هزار و ۷۶۳ رای

مهران شاهی ۴۱ هزار و ۹۳۲ رای

مهدی ملاحی ۳۵ هزار و ۵۳۲ رای

جهانگیر بشکار ۲۷ هزار و ۵۴۳ رای

موسی ملاپرست ۲۶ هزار و ۸۳۲ رای

علی سلیمانی ۲۳ هزار و ۶۰۴ رای

احمد نوحه گر ۱۵ هزار و ۴۹۰ رای

مهدیه دهقانی ۱۵ هزار و ۷۸ رای

زیبا اقبالی ۱۴ هزار و ۲۱۷ رای

علی اکبر ارجمندمنش شش هزار و ۱۵۷ رای

مهدی شهامتی پنج هزار و ۵۱۱ رای

بهرام زاهدی چهار هزار و ۶۹۵ رای

محمدیاسین زاهدی چهار و ۶۵۸ رای

محمد مالکی زاده چهار هزار و ۴۷۳ رای

محمد سالاری سه هزار و ۱۴۱ رای

محمدصادق افتتاحی هزار و ۹۸۵ رای

محمدحسن اباذری هزار و ۳۰۶ رای

حوزه انتخابیه میناب، رودان، سیریک، جاسک  بشاگرد:

سیدمصطفی ذوالقدر ۷۵ هزار و ۱۷۵ رای

حسین رئیسی ۶۳ هزار و ۴۲۳ رای

سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی ۶۲ هزار و ۴۳۱ رای،

منصور فرهادی ۳۱ هزار و ۳۶۱ رای

حمید قاسمی شش هزار و ۸۷۲ رای

غلام سلطانی چهار هزار و ۱۸۶ رای

کوروش زمانی دو هزار و ۷۸۷ رای

محمد ترکمانی ۸۰۰ رای

حوزه انتخابیه بندرلنگه، بستک و پارسیان:

خالد زمزم نژاد ۲۹ هزار و ۹۷۷ رای

احمد جباری ۲۹ هزار و ۱۵۰ رای

ناصر شریفی ۱۷ هزار و ۸۲۱ رای

غلام زارعی ۱۶ هزار و ۶۵۰ رای

هاشم توانا ۱۲ هزار و ۱۳۷

یوسف دیوانی ۹ هزار و ۵۵۳ رای

ناصر توکلی چهار هزار و ۱۱۳ رای

مصطفی نادعلی سه هزار و ۴۵۹

حسن فتاحی هزار و ۳۷ رای

رقابت نزدیک اصولگرایان و اصلاح طلبان در شرق هرمزگان

۱۰ کاندیدا در حوزه انتخابیه بندرلنگه برای تصاحب یک کرسی مجلس رقابت کردند. در پایان این رقابت احمد جباری نماینده حال حاضر مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی و از طیف اصولگرایان به عنوان نفر دوم باید در مرحله دوم انتخابات با خالد زمزم نژاد کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان رقابت کند.

اقبال مردم در حوزه میناب به کاندیدای اصلاح طلب

در حوزه میناب رقابت میان دو کاندیدای اصولگرا و یک کاندیدای اصلاح طلب بیشتر از سایر کاندیداها به چشم می آمد. سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده اصولگرای مردم حوزه انتخابیه میناب در مجلس در انتخابات اقبال خوبی نداشت و نتوانست در رقابت با دو کاندیدای دیگر موفق عمل کند. از این رو سیدمصطفی ذوالقدر کاندیدای اصلاح طلب توانست با پیشی گرفتن از کاندیداهای اصولگرا راهی مجلس شورای اسلامی شود.

تقسیم کرسی های مجلس در حوزه انتخابیه بندرعباس میان کاندیداهای اصولگرا و مستقل

رقابت در مرکز استان بیشتر از سایر حوزه ها بود. حضور چهره های سرشناس اصولگرا و نبود اصلاح طلبان بیشتر کفه ترازو را به سمت نمایندگان اصولگرا و مستقل مورد حمایت لیست اعتدال و توسعه سنگین کرده بود.

حسین هاشمی تختی استاندار اسبق هرمزگان که به عنوان یک چهره اصولگرا شناخته می شود با شعار سلامم را تو پاسخ گوی وارد عرصه انتخاباتی شد و در میانه راه در لیست ائتلاف اصولگرایان قرار گرفت. وی اما در سخنرانی ها و میتینگ های تبلیغاتی، خود را چهره مستقل معرفی کرد. هفتم اسفند ماه با کسب بیشترین آرای ماخوذه به عنوان منتخب مردم حوزه انتخابیه بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندرخمیر و ابوموسی راهی مجلس شد.

احمد مرادی،فرماندار سابق بندرعباس که در دولت اصلاح طلبان و هم در اصولگرایان سمت های مدیریتی داشت و شاخص ترین سمت دوران مدیریتیش را در دولت دهم به عنوان فرماندار شهرستان بندرعباس تجربه کرده بود با بیان اینکه نماینده مستقل است ولی با قرار گرفتن در لیست حامیان دولت و اصلاح طلبی در عرصه انتخابات توانست به عنوان دومین کاندیدای منتخب مردم حوزه انتخابیه بندرعباس وارد مجلس شود.

محمد آشوری تازیانی که تجربه حضور سه دوره پیاپی نمایندگی مجلس را دارد برای چهارمین بار پیاپی توانست به در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان سومین کاندیدای منتخب حوزه انتخابیه بندرعباس بر کرسی نمایندگی بماند.

شعارهای نمایندگان برای مجلس

آنچه در این دوره از رقابت های انتخاباتی کاملا قابل مشاهده بود ارائه شعارهای غیر برنامه ای از سوی کاندیداها بود. حسین هاشمی تختی با شعار «سلامم را تو پاسخ گوی»، احمد مرادی با شعار «هرمزگان بیدار» و محمد آشوری تازیانی هم با شعار «من آنم که دریا کنار من است» وارد عرصه تبلیغات شدند. اما آنچه در این میان در وعده های انتخاباتی کاندیداها کاملا قابل مشاهده بود تشابه بیان مشکلات استان از نگاه انها بود.

نمایندگانی که از مجلس دهم بازماندند/دو کاندیدای تازه وارد

اما با نگاهی به فهرست نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی باید گفت ابوالقاسم جراره جوانترین نماینده مجلس نهم که با لیست جبهه پایداری به عنوان رای اول حوزه انتخابیه بندرعباس وارد مجلس شده بود در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی علیرغم اینکه در آخرین روزهای تبلیغاتی به لیست ائتلاف اصولگرایان اضافه شده بود اما نتوانست آرای کافی برای راهیابی مجدد به مجلس را کسب کند.

سید عبدالکریم هاشمی هم دومین نماینده جبهه اصولگرایان بود که در حوزه انتخابیه میناب، رودان، سیریک، جاسک و بشاگرد نتوانست آرای کافی را برای راهیابی به مجلس کسب کند.

منصور آرامی هم سومین نماینده مجلس است که تنها با تجربه یک دوره حضور در مجلس شورای اسلامی نتوانست برای دومین بار پیاپی نمایندگی مردم حوزه انتخابیه بندرعباس را در مجلس تجربه کند تا به عنوان سومین نماینده اصولگرا از حضور در مجلس بازبماند.

کد خبر 3568133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha