۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۰۸

در نشست رسانه و توسعه در کردستان عنوان شد:

انتقاد خبرنگاران از بی تفاوتی مدیران دولتی نسبت به رسانه ها

انتقاد خبرنگاران از بی تفاوتی مدیران دولتی نسبت به رسانه ها

سنندج – برگزاری نخستین نشست رسانه و توسعه در کردستان به محلی برای به چالش کشیدن ظرفیت های این دو بخش تبدیل شد و شماری از خبرنگاران نسبت به بی تفاوتی مدیران دولتی نسبت به رسانه انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه چهارشنبه و به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان، نخستین نشست رسانه و توسعه برگزار شد و همین تلنگر لازم بود تا شماری از اصحاب رسانه حاضر در این نشست نسبت به بی تفاوتی شماری از مدیران استان نسبت به وضعیت رسانه ها انتقاد داشته باشند.

هر چند که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در ابتدای نشست اعلام کرد که عزم جدی دولت رسیدن به توسعه پایدار در کردستان است و به همین دلیل باید رسانه ها نیز در این زمینه نقشی داشته باشند که یکی دو فعال رسانه ای حاضر در این نشست از نبود رسانه ای واقعی در استان برای پیگیری این مطالبه خبر دادند.

بهرام نصراللهی زاده با بیان اینکه دیدگاه ما نسبت به توسعه تنها آجر روی آجر گذاشتن نیست، بیان کرد: توسعه در کردستان باید به عنوان یک مفهوم کلی و در تمامی حوزه ها دنبال شود و به همین دلیل رسانه ها در این مسیر نقش مهم و حیاتی بر عهده دارند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام رحیم جعفری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان هم به بیان نقش های رسانه در جامعه پرداخت و گفت: در صورتی که رسانه ها بتوانند رسالت های اصلی خود را عمل کنند می توانند در راستای رسیدن به توسعه نقش داشته باشند.

یکی از اساتید دانشگاه کردستان هم در این نشست به بیان توضیحاتی نظری در باب رسانه و توسعه و همچنین روزنامه نگاری توسعه پرداخت و سپس نوبت به سخنرانی مدیر کل صدا و سیمای مرکز کردستان رسید.

ابوالقاسم امان الهی در جریان برگزاری این نشست در سخنانی با اشاره به رویکردهای اصلی رسانه ملی در کشور، گفت: اخلاق، دین، امید و آگاهی چهار رسالت رسانه ملی است که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن تاکید شده است و به همین دلیل ما باید برای مقابله با تهاجم همه جانبه دشمن در حوزه رسانه نسبت به این مهم بی توجه نباشیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در ۲۰۰ نقطه روستایی استان کردستان امکان دریافت امواج شبکه های صدا و سیما ممکن نیست، عنوان کرد: اگر قرار است رسانه تاثیر لازم را داشته باشد باید نسبت به تقویت زیرساخت های ارتباطی این بخش نیز بی توجه نباشیم.

آرمان نصراللهی مدیر دفتر خبرگزاری مهر استان کردستان هم در این نشست با اشاره به دیدگاه رسانه و توسعه، عنوان کرد: در کل دو نوع دیدگاه در این خصوص وجود دارد که عده ای رسانه را محصول توسعه می دانند و عده ای دیگر رسانه را ابزاری در خدمت توسعه که متاسفانه این نوع دیدگاه ها را نمی توان در کردستان تجزیه و تحلیل کرد چرا که کردستان نه رسانه ای دارد و نه استان توسعه یافته است.

وی با اشاره به لزوم تغییر دیدگاه مدیران نسبت به رسانه ها در استان کردستان، بیان کرد: وقتی که خبرنگار از اولیه ترین اطلاعات برای گزارش، تفسیر و تحلیل یه واقعه محروم است دیگر نمی توان امیدوار بود که رسانه بتواند نقش خود را در توسعه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بهتر است ابتدا مدیران را در خصوص اهمیت کار رسانه ها توجیه کرد، افزود: تلاش برای بهره برداری از ظرفیت های رسانه ای در استان کردستان با هدف کمک به توسعه این خطه تنها از طریق آموزش خود اهالی رسانه و همچنین مدیران ممکن می شود.

آرش حسین پناهی یکی از مجریان و گویندگان شبکه استانی صدا و سیمای مرکز کردستان هم در این نشست طی سخنانی گفت: وقتی که رسانه بتواند انتقال دهنده مطالبات مردم باشد می توان به توسعه امیدوار بود.

وی با بیان اینکه ارتباط رسانه و مردم و همچنین بیان مشکلات و دغدغه های آنها باید یکی از اولویت های اصلی در این حوزه باشد، گفت: رسانه ها زمانی می توانند در خدمت توسعه باشند که مدیران پاسخگویی انتقادات مطرح شده از سوی مردم باشند.

فیض الله پیری از دیگر خبرنگاران حاضر در این نشست در سخنانی با بیان اینکه هنوز هم بعضی از مدیران استان کردستان تفاوت روزنامه و خبرگزاری را نمی دانند، افزود: به نظر من در گام اول باید مدیران را آموزش داد تا هم از تعریف توسعه در جریان قرار بگیرند و هم اهمیت رسانه ها برای آنها تشریح شود.

وی با بیان اینکه ما در کردستان به معنی واقعی کلمه رسانه نداریم، ادامه داد: رسانه زمانی می توان در خدمت و مسیر توسعه باشد که خود حداقل های ممکن را داشته باشد که متاسفانه رسانه های ما در کردستان از این حداقل ها هم برخوردار نیستند.

توفیق رفیعی از دیگر خبرنگاران حاضر در این نشست هم در سخنانی عنوان کرد: متاسفانه مقوله توسعه در استان کردستان همواره آمرانه بوده است یعنی در بعضی از شرایط دولت به این نتیجه رسیده است که باید زیرساخت های در حوزه توسعه ایجاد کند و به همین دلیل اقداماتی عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه رابطه و همچنین نوع برخورد نهاد قدرت با رسانه در کردستان به خوبی واضح نیست، اظهار داشت: یکی از نیازهای اصلی در این بخش تعیین میزان تاثیرگذاری نهاد قدرت به معنی عام بر روی رسانه است.

خبات ساعدی، جمال ملایی، شنو نوری، فردین کمانگر، ویدا باغبانی، فرزاد نویدی، رضا جوانمردی  و شماری دیگر از خبرنگاران حاضر در این نشست به بیان دیدگاه های خود در حوزه های مختلف پرداختند.

کد خبر 3577406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha