۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۶

تقدیر از برگزیدگان یازدهمین جایزه زیست محیطی تقی ابتکار

تقدیر از برگزیدگان یازدهمین جایزه زیست محیطی تقی ابتکار

یازدهمین مراسم اهدای جایزه تقی ابتکار با حضور شخصیت‌های برجسته حوزه شهری و محیط زیست و به همت مرکز «صلح و محیط زیست» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر یازدهمین مراسم اهدای جایزه تقی ابتکار با حضور چهره‌های محیط زیستی و حوزه شهری برگزار و از برگزیدگان این جایزه تقدیر شد.

در این مراسم معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، غلامرضا انصاری عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی، طیبه سیاوشی و فرید موسوی منتخبان دهمین مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان محیط زیست حضور داشتند.

مدیرعامل مرکز محیط زیست و صلح در این مراسم گفت: امسال دوباره دور هم جمع شدیم و این افتخار را داریم که به یاد تقی ابتکار دور هم باشیم و این جایزه را اعطا کنیم.

هومان لیاقتی ادامه داد: فراخوان این جایزه از آذرماه سال اعلام شد و تا اوایل اسفندماه از فعالان این عرصه آثار را دریافت کردیم.

مدیرعامل مرکز صلح و محیط زیست افزود: موضوع محیط زیست و صلح جهانی یک وظیفه جهانی است که این مرکز همواره سعی کرده در این راستا گام بردارد.

لیاقتی با اشاره به اینکه برگزاری این جایزه نمونه ای موفق از معرفی متخصصان از سوی یک مرکز غیر دولتی در منطقه است گفت: هیات داوران متشکل از اساتید دانشگاه و فعالیت محیط زیست، طی جلسانی موارد دریافت شده را بررسی کرده و بر اساس شاخص های مندرج در فراخوان برندگان جایزه دکتر تقی ابتکار در سال ۱۳۹۴ را معرفی می کند.

علی اشرف مجتهد شبستری نایب ربیس هیات مدیره مرکز صلح و محیط زیست نیز با اشاره به اینکه این جایزه یک جایگاه بین المللی دارد گفت: سال گذشته دکتر کلاوس تاپفر یکی از شخصیت های بارز در عرصه‌ جهانی محیط زیست برنده جایزه شد و امسال این افتخار را داریم که خانم وندانا شیوا را به دلیل فعالیت های برجسته اش به عنوان برنده جایزه دکتر تقی ابتکار معرفی کنیم.

وی افزود: وی متولد هندوستان است و دکترای فیزیک نظری خود را از دانشگاه وسترن انتاریو دریافت نموده اما او را به عنوان چهره ای در عرصه محیط زیست می شناسند که در کشورهای مختلف اقدامات موثری را در خصوص کشاورزی مخرب محیط زیست و سلامت انجام داده است.

شبستری افزود: وی یکی از بزرگترین مدافعین کشاورزی ارگانیک و مخالف توسعه محصولات دستکاری ژنتیکی در دنیا است؛ که از جمله در تدوین یکی از پراهمیت‌ترین پروتکلهای ایمنی زیستی به‌نام «کارتاهنا» نقش فعالی ایفا کرده است. خانم شیوا تألیفات زیادی در دفاع از نظریه آزادی بذرها، حقوق کشاورزان و کارآفرینی زنان منتشر نموده است. نامبرده همچنین موفق به اخذ چندین جایزه معتبر، از جمله جایزه صلح سیدنی و جایزه آلترناتیو نوبل شده است.

در ادامه این برنامه پیام تصویری این فعال برجسته محیط زیست دنیا به مراسم پخش شد.

هیات داوران برگزیدگان یازدهمین مراسم جایزه مرحوم تقی ابتکار را به شرح زیر اعلام  کرد و از آنان تقدیر شد:

جایزه پژوهشگر پیشکسوت به مهدی بهادری نژاد، جایزه تلاشگر جوان به آرزو صانعی، جایزه پژوهشگر جوان به صادق صالحی، جایزه تلاشگر بخش تشکلهای مردم نهاد به مرتضی اسلامی دهکردی مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی و جایزه فعال رسانه‌ای به احسان محمدی مدیرمسئول پایگاه خبری زیست بوم اهدا شد.

همچنین هیات داوران یازدهمین دوره جایزه تقی ابتکار، سید مصطفی محقق داماد، زرین احمدزاده، نورالله میرغفاری، شهره محمدی، کمیل سوهانی و خانواده محیط بان شهید علی مسجدی را نیز شایسته دریافت لوح تقدیر دانستند.

کد خبر 3577413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha