۲۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۵۹

با نانوهای واقعی آشنا شوید؛

فهرست محصولات نانویی آب و محیط زیست/ غشاهایی برای تصفیه آب

فهرست محصولات نانویی آب و محیط زیست/ غشاهایی برای تصفیه آب

فهرست محصولات نانویی در حوزه آب و محیط زیست مورد تأیید ستاد ویژه توسعه فناوری نانو منتشر شد که این محصولات مهر تأیید علمی را اخذ کرده اند و کاملا قابل اعتماد هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی محصولات نانو و ارائه تاییدیه نانو مقیاس به آنها از جمله فعالیت های مهم ستاد توسعه فناوری نانو از ابتدای سال جاری بوده است. در واقع بررسی مواد و محصولات تولید و عرضه‌شده در حوزه فناوری نانو، سبب شفافیت بازار محصولات نانو شده و به‌ ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان کمک می‌کند.

۴ محصول دسته بندی شده در حوزه آب و محیط زیست مبتنی بر فناوری نانو وجود دارند که موفق به اخذ تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو شده اند در زیر آمده است.

محصولات نانویی حوزه محیط زیست و آب به شرح زیر است؛

فیلتر هوای نیروگاهی

جدید‌ترین تحول در صنعت فیلتر ورود نانوتکنولوژی به این عرصه است. با این تکنیک سطح الیاف بزرگ سلولزی یا مصنوعی (معمولاً با قطر ۱۰ تا ۳۰ میکرومتر) با لایه‌ای از الیاف بسیار ریز نانو (معمولاً با قطر ۵۰ تا ۴۰۰ نانومتر) پوشانده می‌شود .دراین طرح کاغذ قبل از شروع عملیات چین کن در تولید فیلتر، بوسیله جریان الکتریکی با لایه‌ای از الیاف پلیمری با قطر بین ۵۰ تا ۳۰۰ نانومتر لایه نشانی می‌شود. رشته‌های پلیمری با قطر نانومتریک تحت تأثیر اختلاف پتانسیل بسیار زیاد تشکیل می‌شوند.

غشاء تخت پلی اتر سولفون

یک غشاء لایه نازکی از مواد نیمه نفوذپذیر است که اجسام را در صورت اعمال شدن با نیروی پیش برنده به غشاء جداسازی می‌کند. غشاءهای پلیمری معمولا به دو صورت ورقه‌های تخت یا لوله توخالی تولید می‌شوند.

استفاده از این مواد به طور روزافزونی جهت حذف باکتری‌ها، میکروارگانیسم‌ها، ذرات و مواد ارگانیک طبیعی که می‌توانند باعث ایجاد طعم، بو و رنگ در آب شوند، در حال گسترش است

یکی از انواع غشاهایی که برای تصفیه آب کاربرد دارد غشاهای پلیمری هستند که از انواع غشاهای سنتزی به حساب می‌آیند. برای بدست آوردن این نوع غشاء پلیمر یا پلیمرهای مورد نظر با حلال مخلوط می‌شوند و با استفاده از یک ضد حلال غشای پلیمری تهیه می‌شود

در سال‌های اخیر، یکی از موادی که توجه سازندگان غشاء‌های تصفیه آب و فاضلاب را به خود جلب نموده است، پلیمرهای سولفونی مخصوصاً پلی‌اترسولفون بوده است. این ماده به دلیل خواص شیمیایی و فیزیکی مناسب مانند فراوری‌پذیری، مقاومت گرمایی مناسب و پایداری در شرایط محیطی مختلف، پلیمری مناسب برای ساخت غشاهای مورد استفاده در تصفیه آب و فاضلاب به شمار می رود.

غشای نانوفیلتراسیون

به صورت کلی غشا‌ها لایه‌های متخلخل هستند که برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرایندهای غشایی عمدتاً برای جداسازی ذرات معلق، ویروس و باکتری استفاده می‌شوند. غشای مورد استفاده برای فیلتراسیون می‌تواند فلزی، سرامیکی و هم‌چنین پلیمری باشد.

براساس سایز تخلخل‌ لایه‌ها، غشا‌ها می‌توانند میکروفیلتراسیون، الترافیلتراسیون، نانو فیلتراسیون و اسمز معکوس باشند. آب ورودی به فیلتر و غشا باید فشار لازم را داشته باشد تا تصفیه آب انجام شود ولی براساس نوع غشا فشار اولیه متفاوت خواهد بود.

حباب ساز نانویی

کارایی بالا، قابلیت تولید محصولات با کیفیت در مقیاس تجاری، استفاده آسان، سیستم تمام اتوماتیک، کاملا اقتصادی از مزایای این حباب ساز نانویی به شمار می رود.

 

کد خبر 3577918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha