۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۵۳

مهر گزارش می دهد؛

جاذبه‌های گردشگری استان سمنان مسافران نوروزی را فرامی‌خواند

جاذبه‌های گردشگری استان سمنان مسافران نوروزی را فرامی‌خواند

شاهرود - سمنان ششمین استان از نظر وسعت در دامنه جنوبی رشته‌کوه‌های البرز و شمال دشت کویر در حالی قرار گرفته که به دلیل قرار گرفتن بر مسیر مشهد مقدس، سالانه میزبان ۲۵میلیون مسافر است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: جاذبه‌های گردشگری استان سمنان فراوان هستند وجود چندین روستا و یک شهر نمونه گردشگری در این استان ۹۶ هزار کیلومترمربعی و همچنین وجود مناطقی مانند جنگل ابر، پارک ملی توران، دشت کویر، دامنه البرز و همچنین ظرفیت‌های ویژه گردشگری معنوی و مذهبی مانند امامزاده یحیی(ع)، ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی از شاخصه‌های گردشگری دیار قومس هستند.

جاذبه‌های گردشگری استان سمنان را می‌توان به پنج بخش عمده شامل طبیعی، عرفانی، ورزشی، درمانی و مذهبی تقسیم کرد جاذبه‌هایی مانند جنگل ابر، مقبره ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی، باشگاه‌های سوارکاری و پاراگلایدر، آبگرم مهدی‌شهر و امامزاده یحیی(ع) و امامزاده محمد(ع) ازجمله شاخص‌ترین مناطق گردشگری استان در این پنج گروه عمده هستند.

جنگل‌های استان سمنان منحصربه‌فرد هستند

استان سمنان باوجود قرار گرفتن در حاشیه کویر دارای پتانسیل‌های منحصربه‌فرد گردشگری طبیعی است که نخستین آن‌ها ازنظر بسیاری از کارشناسان جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شاهرود است که در زمره جنگل‌های هیرکانی کشور محسوب شده و به دليل پوشش ابرهای نزدیک به زمین در فضاي جنگل، نام ابر را به همراه خود به یدک می‌کشد.

ابر بالغ‌بر ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد و مناطقی چون آلو چال، سر تخت، دالان بهشت و قلعه ماران ازجمله مناطق زیبای آن است که البته دسترسی به آن‌ها به تجهیزات، امکانات و لوازم خاص است چراکه این جنگل با وضعیت آب و هوایی منحصربه‌فرد، شامل مه غلیظ در همه فصول، اختلاف دمای بسیار زیاد بین شب و روز و خنکای غروب هنگام حتی در تابستان، هرلحظه می‌تواند افراد را غافل‌گیر کند.

دیگر جنگل منحصربه‌فرد شرق استان سمنان، اولنگ نام دارد این جنگل در ۸۵ كيلومتري شمال شاهرود واقع‌شده و داراي درختان جنگلي متعدد و تنوع گونه‌های جانوري فراوان است اولنگ به دلیل وجود ذخایر معدنی فراوان مورد بهره‌برداری بخش معدن استان سمنان نیز قرارگرفته است اما چشمه‌های زیبا، مکان‌های دنج و طبیعتی چشم‌نواز، این جنگل را به مقصدی مهم در گردشگری استان بدل ساخته است.

جنگل دشت شاد دیگر جنگل استان سمنان است این جنگل نیز مانند دیگر منابع خدادادی استان سمنان در فاصله ۱۸۰ کیلومتری شهرستان شاهرود و در دشتی به نام دشت شاد قرار دارد که تنوع گونه‌های گیاهی و درختان انبوه در آن جاذبه‌های چشم‌نوازی را رقم می‌زند.

جنگل نام نیک چهارمین جنگل استان سمنان در فاصله ۵۵ کیلومتری میامی و در جوار روستایی به همان نام قرار دارد و آبشار منحصربه‌فرد این جنگل زیبا را شاید بتوان چشم‌نوازترین جاذبه گردشگری شمال شرق شهرستان میامی دانست.

استان سمنان پناهگاه حیات‌وحش

زیست‌کره توران مهم‌ترین پناهگاه حیات‌وحش استان سمنان و دومین زیست‌کره جهان پس از پارک ملی آفریقا محسوب می‌شود که به دلیل تنوع گونه‌های جانوری فراوان، به آن افریقای ایران لقب داده‌اند و دراین‌بین اما زیستگاه یوزپلنگ آسیایی، مهم‌ترین لقب پارک ملی توران است.

پارک ملی توران در شهرستان شاهرود و در بخش بیارجمند بافاصله‌ای قریب به ۲۰۰ کیلومتر قرار دارد که توسط محیط‌بانان مستقر در منطقه دلبر تحت مراقبت شدید در راستای جلوگیری از شکار گونه های جانوری قرار دارد.

این منطقه حفاظت‌شده پس از پارک ملی نایبندان دومین منطقه بزرگ تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست در کشور است که ازنظر تنوع پوشش گیاهی، محیطی منحصربه‌فرد را تشکیل می‌دهد همچنین یوز آسیایی، گورخر آسیایی، هوبره، زاغ بور، کل و بز و پستانداران دیگر درمیان گونه‌های جانوری این ناحیه به چشم می‌خورد.

پس از توران، خوش ییلاق در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شاهرود و در مسیر شاهرود-آزادشهر، دیگر زیستگاه گونه‌های جانوری استان سمنان است  این منطقه دارای پوشش گیاهی و جانوری کم‌نظیری است و تنوع اكوسيستمي شامل جنگل، كوهستان، مرطوب خزري، دشت خشك و بياباني این منطقه را به‌عنوان یکی از بی‌نظیرترین پناهگاه‌های حیات‌وحش ايران مطرح ساخته است.

سمنان مهد مناطق حفاظت‌شده است

منطقه حفاظت‌شده پرور سومین زیستگاه مهم جانوری استان سمنان محسوب می‌شود که روستاهاي پرور، كاورد، تمام، تلاجيم، فينسك و ملاده از بخش‌های آن به شمار می‌رود پرور داراي گونه‌های متنوع گياهي و جانوري است و یک‌چهارم گونه‌های پستاندار كشور در اين منطقه ديده می‌شود.

پرور همچنین زیستگاه پلنگ ایرانی است و گونه‌های مختلفی چون کل و بز، قوچ و میش، خزندگان معروف ایرانی مانند مار جعفری، خرس و پرندگان متنوع به آن زیبایی خاصی بخشیده است همچنین مسافران می‌بایست برای دیدار از این منطقه به‌شدت حفاظت‌شده چند کیلومتری را از مسیر سمنان- فولاد محله در بخش شمال شرقي مهدی‌شهر عبور کنند هرچند ورود به این ناحیه ممنوع است اما در حاشیه آن می‌توان از زیبایی‌های پرور استفاده کرد.

پارک ملی کویر در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب گرمسار آخرین زیستگاه حیات‌وحش استان سمنان است که گونه‌هایی بی‌نظیر از جبیر، آهو، پلنگ، خرس و پرندگان مهاجر زیبا را در خود جای‌داده است این ناحیه حدفاصل بین گرمسار و دریاچه نمک دشت کویر قرار دارد و ازلحاظ گونه‌های جانوری، محیطی بی‌نظیر را تشکیل می‌دهد.

همچنین مناطق طبيعي چشم‌نواز اطراف روستاي رامِ به‌ویژه ارتفاعات آن نیز از دیگر پناهگاه‌های حیات‌وحش استان سمنان محسوب می‌شود که حیات‌وحش متنوع و غني، از جلوه‌های طبيعي اين منطقه است طبيعت اين منطقه واقع در بخشي از منطقه شکارممنوع خنار واقع است و برای سفر این منطقه می‌بایست ۵۵ كيلومتر در مسیر شمال شرق شهر گرمسار تا حدفاصل منطقه شکارممنوع قالیباف، رانندگی کرد.

گل‌های بهاری استان سمنان میزبان مسافران نوروزی

دشت‌های پرگل هم‌زمان با نوروز یکی دیگر از ویژگی‌های گردشگری در استان سمنان هستند که ازجمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به دشت شقایق‌های کالپوش در شهرستان میامی نام برد این دشت يكي از مناطق جاذب گردشگري در منطقه كالپوش دشت دانیال در ۵۵ کیلومتری شرق شهرستان میامی است كه نمايش منحصربه‌فرد گل‌های شقايق در منطقه از فروردین و اردیبهشت‌ماه تا پایان خرداد جلوه زيبايي به ناحیه سرسبز کالپوش می‌دهد و گردشگران بسیاری را به اين منطقه جلب می‌کند.

همچنین گل‌های آفتابگردان نيز كه بيشتر در دشت دانيال تا ارتفاعات روستای كُرنگ می‌روید، در ماه‌های مرداد و شهريور به‌گل‌نشسته و زيبايي اين منطقه را دوچندان می‌کند دشت شقایق‌ها و آفتابگردان‌های کالپوش در  شمال شهرستان ميامي واقع‌شده‌اند.

منطقه گرد کوه دامغان دیگر محور جاذبه‌های گردشگري اين منطقه قلعه گرد کوه و گنبدان دژ شهرستان است که گل‌های فراوان و گیاهان دارویی نيز در آن وجود دارد برای دیدار از این منطقه می‌بایست در مسیر ۱۸ كيلومتري غرب دامغان سفر کرد.

منطقه به ورد درگر منطقه زیبای طبیعی در حدفاصل دشت و كوهستان در ۳۲ کیلومتری شمال غرب بخش ایوانکی در شهرستان گرمسار قرار دارد که به‌ویژه ارتفاعات قره قاچ و گردنه قوچ، ازنظر حیات‌وحش و پوشش گیاهی، گل‌های بهاری و گیاهان دارویی بسیار غني است.

گل‌های بهاری منطقه قاليباف با پوشش گياهي متنوع و حیات‌وحش غنی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است که در مسیر ۶۰ کیلومتری شمال شرقی گرمسار و ۴۵ کیلومتری آزادان قرار دارد این منطقه در مجاورت ناحیه شکارممنوع خنار با پوشش جانوري مناسب قرار دارد و از حيوانات شكاري و گل‌های بهاری مختلف غني محسوب می‌شود.

گردشگری معنوی در استان سمنان جایگاه ویژه‌ای دارد

جاذبه‌های معنوی استان سمنان متعدد هستند که از عمده این مناطق می‌توان به ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی، مقبره ابن یمین فرو مدی، امامزاده یحیی(ع) سمنان، امامزاده محمد بسطام(ع) مقبره جرجی نبی در بیارجمند، مقبره سام و لام در سمنان، و ده‌ها منطقه دیگر اشاره کرد که همه‌ساله میزبانی بسیاری از گردشگران است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند مقبره سام و لام از فرزندان نوح پيغامبر در مکانی واقع در کیلومتر ۲۱ محور سمنان-دامغان قرار دارد منطقه‌ای که با آب‌وهوای معتدل، پوشش گياهي و جانوري منحصربه‌فرد. جاذبه زيارتي ویژه یکی از مقاصد گردشگری در استان سمنان محسوب می‌شود.

همچنین وجود امامزاده سراوین در بخش شرقی جنگل ابر و در منطقه‌ای موسوم به قطری علاوه بر جاذبه‌های بی‌نظیر جنگل ابر و دشت ابر، می‌تواند مقصدی برای گردشگران معنوی نیز باشد چراکه این منطقه ییلاقی و همیشه سرد، از طبیعت و پوشش گیاهی ویژه‌ای برخوردار است.

امامزاده یحیی(ع) دیگر جاذبه معنوی گردشگری استان سمنان است این حضرت، فرزند امام موسي كاظم(ع) و برادر حضرت رضا(ع) هستند که ساخت آرامگاه ایشان به دوره ايلخانيان بازمی‌گردد و بنای منحصربه‌فرد آن شامل صحن وسيع، ايواني رفيع، گنبدي بزرگ و حرمي زيباست که در محله اسفنجان، گوشه جنوب غربي تكيه پهنه شهر سمنان قرار دارد.

استان سمنان مهد عالمان است

آرامگاه علاءالدوله سمنانی یکی از جاذبه‌های معنوی شهر سرخه زادگاه رئیس دولت یازدهم است، که بنای آن مدفن شيخ رکن‌الدین احمد بن احمد بيابانكي معروف به شيخ علاءالدوله سمناني است که در سال ۶۵۹ ه. ق متولد و در سال ۷۳۶ ه. ق چشم از دنیا فروبسته است درباره این بنا همچنین باید گفت، آرامگاه و خانقاه شيخ ازجمله بخش‌های عمده این بنای مربوط به دوره ايلخانان مغول است.

آرامگاه شيخ ابوالحسن خرقاني در شاهرود مدفن این شيخ به عنوان يكي از بزرگ‌ترین عرفاي قرن چهارم و اوايل پنج هجري قمري است، اين بنا مربوط به دوره ايلخانی و مشتمل بر آرامگاه و کتابخانه و محوطه آن است که هرساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند برای دیار از این بنای تاریخی می‌بایست به روستاي خرقان در ۳۰ كيلومتري شمال شاهرود مسافرت کرد.

آرامگاه ابن يمين فريومدي شاید در کنار مقبره شیخ حسن جوری در زمره مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری معنوی شهرستان میامی محسوب شود اين بنا مدفن امير فخرالدين فريومدي متخلص به ابن يمين شاعر شيعي سربدار است كه در سال ۷۶۹ ه. ق چشم از دنیا فروبست و در نزديكي مسجد بزرگ و تاريخي فرومد دفن شد و امروز مسافران برای بازدید از این بنا می‌بایست فاصله ۴۰ کیلومتری میامی تا فرومد را در مسیر سبزوار طی کنند.

بايزيد بسطامي از بزرگ‌مردان عرفان و مشايخ صوفيه است كه در شرح احوالش بزرگان و شخصیت‌های بسياري گفته‌اند و نوشته‌اند، بايزيد از رجال قرن دوم و سوم هجري است، پدرش سروشان از زردشتيان بسطام بود كه بعد به اسلام گرويد. از او نقل است كه می‌فرماید : «از بايزيدي بيرون آمدم چون مار از پوست، پس نگه كردم عاشق و معشوق و عشق يكي ديدم برای دیدار از مقبره این عالم بزرگ می‌بایست عازم بسطام شد و از مجموعه تاریخی این شهر دیدار کرد.

روستاهای دیدنی شاهرود میزبان مسافران نوروزی

استان سمنان روستاهای فراوان زیبایی نیز در خود دارد روستاي چاشم از توابع شهميرزاد در پاي قله كوه نيزوا یکی از این روستاها است که در زمره روستاهای پای کوهی محسوب می‌شود  مهم‌ترین جاذبه گردشگري اين منطقه، ارتفاعات زيبا و چشم‌نواز نینوا، وجود امكان تفريح زمستاني در منطقه، چشمه روزبه، وجود تپه‌های باستاني امامزاده‌ها است که برای دیدار از این روستا می‌بایست در مسیر شمال غربی شهمیرزاد سمنان ۱۹ کیلومتر رانندگی کرد.

کلاته رودبار دامغان دیگر روستای جاذبه گردشگری استان سمنان است اين منطقه داراي چشمه‌های متعدد، آبشار زيبا، چشم‌اندازهای کم‌نظیر، تنوع جانوري، آب‌وهوای مطبوع و طبيعت بكر است که در ۳۵ کیلومتری دامغان قرارگرفته است و از زیباترین مناطق دیدنی آن می‌توان به پیر خوش‌تر اشاره کرد.

تویه دروار دامغان را شاید بتوان یکی از زیباترین روستاهای استان سمنان معرفی کرد این روستا که در ۱۷ کیلومتری شهر دیباج و در مسیر دامغان-کیاسر قرار دارد، از جاذبه‌های فراوان گردشگری برخوردار است همچنین در این منطقه روستایی دیگر به نام دشت بو قرار دارد که چشمه قل‌قل و آبشارهای زیبای انگور ستان ازجمله دیدنی‌ترین بخش‌های آن است.

قلعه بالای شاهرود از دیگر روستاهای زیبای استان سمنان و در زمره هشت روستای هدف گردشگری این شهرستان است این روستا با حفظ بافت سنتی و سنگ‌فرش خیابان‌های به شکل قدیمی توانسته سالانه میزبانی ده‌ها توریست خارجی و گردشگر داخلی باشد که می‌توانند از امکانات رفاهی و حتی اسکان آن نیز بهره‌مند شوند قلعه بالا از شاهرود ۱۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

مزیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری استان سمنان

درنهایت باید گفت قرارگیری بیش از ۶۰۰ کیلومتر از مسیرهای استان سمنان بر سر راه جاده پرازدحام تهران-مشهد و قابلیت بهره‌گیری استان از خیل عظیم زائران و مسافرین عبوری که سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر برآورد می‌شوند در کنار تنوع اقلیمی استان. وجود اقلیم‌های متفاوت ازجمله مناطق کویری، مناطق بیابانی، کوهستانی و جنگلی در استان، که می‌تواند برای مسافران و گردشگران مزیت محسوب شود چراکه با طی مسافت بسیار کم می‌توانند انواع اقلیم‌های گوناگون و جاذبه‌های منحصر به هر یک تجربه نمایند.

وجود ۲۷ درصد از مناطق حفاظت‌شده کشور در استان مزیت و قابلیت منحصربه‌فردی در حوزه طبیعت‌گردی و جذب گردشگران علاقه‌مند به طبیعت را فراهم کرده است همچنین ۳۰ منطقه نمونه گردشگری در سطح استان به پتانسیل استان در خصوص جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و به‌تبع آن رونق صنعت گردشگری استان بیش‌ازپیش فراهم نموده است و از سوی دیگر شناسایی و معرفی حدود ۴۰ روستای هدف گردشگری می‌تواند قابلیت بالای استان در جهت جذب گردشگران علاقه‌مند به آداب‌ورسوم، سنت‌ها و آیین‌های بومی و روستایی باشد.

وجود کاروانسراهای متعدد بخصوص در مسیر جاده پرازدحام تهران-مشهد از قابلیت‌های مهم استان محسوب می‌شود که در صورت مرمت و احیا و تبدیل به مراکز اقامتی و پذیرایی می‌توانند در جذب مسافران و گردشگران و افزایش مدت ماندگاری آن‌ها در استان نقش بسزایی داشته باشد.

کد خبر 3578779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha