۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۰۷

مهر از زیرساخت‌های اقامتی اصفهان در نوروز گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی حضور۲میلیون گردشگر دراصفهان/۳۰۰هزار ظرفیت اسکان شب‌خوابی

پیش‌بینی حضور۲میلیون گردشگر دراصفهان/۳۰۰هزار ظرفیت اسکان شب‌خوابی

اصفهان- در آستانه حضور ۲ میلیون گردشگر در اصفهان که یک دهم آنها شب‌خواب هستند؛ پایتخت فرهنگی اسلام آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: گردشگری عاملی برای تبادلات فرهنگی و اقتصادی میان کشورها است به گونهای که هم اکنون اقتصاد بیش از ۵۰ کشور جهان برپایه صنعت گردشگری بنا شده و قرن بیست و یک نیز به قرن گردشگری منتسب است.

این صنعت مهم دنیا گردشگری علاوه بر تبادل فرهنگی و اقتصادی بر درآمدزایی، فقرزدایی و اشتغال زایی نیز موثر است.

بر این اساس ایجاد زیرساختهای مناسب به منظور جذب گردشگر همچون ایجاد راه، فرودگاه، هتل و غیره در اصفهان از مسایل مهم مورد پیگیری مسئولان اصفهانی است اما به یقین ایجاد زیرساخت‌های اقامتی جدای از دیگر موارد اهمیت خاصی دارد.

با توجه به افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران، ساخت هتل‌های زیادی در اصفهان کلید خورده است که به‌زودی ظرفیت‌های اقامتی این شهر را گسترش خواهد داد

در این میان از یک سو در طول سال گذشته برخی مسئولان اصفهانی از کمبود تخت‌خواب‌ برای پذیرش گردشگران اصفهانی خبر دادند و خواستار ساخت هتل‌های بیشتری در اصفهان هستند و از سوی دیگر رئیس اتحادیه هتلداران این مسئله را امری اشتباه برشمرد که ناشی از رزوراسیون پوچ چندین شرکت بزرگ معتبر در زمینه ورود گردشگران خارجی به ایران بوده است.

مهدی نریمانی در این ارتباط ابراز داشت: اصفهان یکی از مقاصد اصلی گردشگران خارجی است و لذا رزرواسیون دروغین تعدادی از تورهای گردشگری خارجی به ایران را کنسل کرد که این امر موجب دیدگاهی غلط درباره ظرفیت هتل‌های اصفهان شده بود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر برخی تور اپراتورها اعلام کرده‌اند که کمبود هتل‌های لوکس در شهرهای مهم گردشگری باعث لغو تورهای خارجی به کشور شده است، گفت: با توجه به افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران، ساخت هتل‌های زیادی در اصفهان کلید خورده است که به‌زودی ظرفیت‌های اقامتی این شهر را گسترش خواهد داد.

کمبود مکان اقامتی برای مسافران شب خواب اصفهان وجود ندارد

بر این اساس در آستانه عید نوروز همه شواهد برآمده از سخنان مسئولان گویای این است که کمبود مکان اقامتی برای مسافران شب خواب اصفهان وجود ندارد.

برای ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار مسافر پیش‌بینی مکان اقامتی شده است که با همکاری دستگاه‌های مختلف شهر اصفهان در وهله نخست هتل‌ها، مهانپذیرها را مدنظر داریم که در این بخش ۱۶ هزار تخت ظرفیت داریم

در این ارتباط احمدرضا مصور معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با پیش‌بینی حضور دو میلیون گردشگر نوروزی برای اصفهان ابراز داشت: البته تعداد شب‌خواب‌ها یک دهم این مقدار است و برای اسکان مسافران به ترتیب شش محل در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه اولویت اسکان مسافران در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و املاک استیجاری است، گفت: برای ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار مسافر پیش‌بینی مکان اقامتی شده است که با همکاری دستگاه‌های مختلف شهر اصفهان در وهله نخست هتل‌ها، مهانپذیرها را مدنظر داریم که در این بخش ۱۶ هزار تخت ظرفیت داریم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان  تاکید کرد: همچنین منازل استیجاری ثبت‌نام شده در اتحادیه مشاوران املاک اولویت دیگر ما برای اسکان مسافران است که تا این لحظه ۱۲ هزار منزل آماده و تجهیز شده و امکان افزایش ظرفیت تا ۱۵ هزار منزل را داریم.

تجهیز ۵۵۰ مدرسه در اصفهان برای مسافران نوروزی

مصور با بیان اینکه ۵۵۰ مدرسه و پنج هزار و ۵۰۰ کلاس نیز تا این لحظه تجهیز شده است، ابراز داشت: این مکان در اولویت نخست در اختیار فرهنگیان و در اولویت بعدی در اختیار مردم عادی قرار می‌برد و تلاش ما این است که مدارس غیرانتفاعی نیز امسال مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خوابگاه‌ها و فرهنگسراها ظرفیت بعدی مدنظر ما هستند، تصریح کرد: آخرین اولویت اسکان شهرداری؛ چادرخوابی در کمپ گردشگری فدک است چرا که با توجه به سردی هوا، حراست از آن برای ما سخت است و تنها در سال گذشته ۶۰۰ مورد پیکی نیکی از چادرها پیش از بروز حادثه جمع‌آوری شده است.

۳۰۰ هزار ظرفیت اسکان برای نوروز در اصفهان وجود دارد

در همین ارتباط مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به فعالیت‌های ستاد سفر استان اضافه کرد:  فعالیت‌های شهرداری اصفهان در این حوزه قابل تقدیر است و حدود ۲۴۰ هزار اسکان مانند هتل، مهمان‌پذیر، خانه استیجاری و مدارس در این زمینه پیش بینی شده و اگر ظرفیت‌های مناطق گردشگری مانند دهکده زاینده‌رود و چادگان را نیز به آن اضافه کنیم ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار ظرفیت اسکان خواهیم داشت.

شهرستان های استان معین گردشگری شهر اصفهان قرار بگیرند

وی با اشاره به اینکه شهر اصفهان به عنوان جایگاه ویژه در حوزه گردشگری مطرح است، گفت: لازم است با برنامه‌ریزی‌های دقیق برخی از شهرستان‌های اطراف مانند شاهین‌شهر، برخوار، فلاورجان و غیره را نیز برای کمک به اسکان به عنوان معین اصفهان در نظر بگیریم.

دهکده‌های تفریحی اصفهان؛ اقامتگاه مسافران بین راهی

دهکده‌های تفریحی اصفهان در ایام نوروز می‌تواند به عنوان کمکی برای اقامت مسافران اصفهان مطرح باشد و به یقین ظرفیت ‌های اقامتی برخی امامزادگان و مناطق زیارتی اصفهان نیز در این ارتباط مطرح خواهد بود.

اقامت در هتل‌های پنج ستاره مانند عباسی هزینه بیش از یک میلیون تومان برای سوییئت‌های خاص آن مانند قاجار و  صفوی را می‌طلبد که البته در ایام  نزدیک به عید به یک میلیون تومان کاهش یافته است

با توجه به اینکه هتلهای موجود در اصفهان جوابگوی گردشگران در زمان پیک مسافرتها از جمله عید نوروز نیست و در چنین مواقعی از ظرفیت مدارس و خانههای مسکونی و غیره استفاده میشود از سال گذشته تا کنون همچنین ساخت ۲۰ هتل برای افزایش ظرفیت شب خوابی مسدافران اصفهان در نظر گرفته شده است.

اما هزینه هتل‌های یک تا پنج ستاره در اصفهان در ایام نوروز به شرح زیر است:

اقامت در هتل‌های پنج ستاره مانند عباسی هزینه بیش از یک میلیون تومان برای سوییئت‌های خاص آن مانند قاجار و  صفوی را می‌طلبد که البته در ایام  نزدیک به عید به یک میلیون تومان کاهش یافته است و در دیگر هتل‌های اصفهان نیز رزور اتاق از  ۱۸۰ هزار  تا ۵۰۰ هزار تومان و بالاتر امکان پذیر است؛ در ایام پیش از نوروز که معمولا هتل‌ها از بیشرین تخفیف برخوردار است می‌توان با قیمت‌های حدود ۱۰۵ هزار تومان نیز اتاقی رزور کرد اما به یقین در ایام نوروز چنین شرایطی وجود نداشته و اتاقی کمتر از ۱۵۰ هزار تومان آن هم به شکل محدود را شاهد نخواهیم بود.

وضعیت در مهمان‌پذیرها متفاوت است که به طور معمول قیمت اتاق‌های متنوعی بسته به درجه مهانپذیر کمتر از ۱۰۰ هزار تومان شاهد هستیم.

بدین ترتیب برای اقامت در شهر اصفهان در صورت در نظر داشتن هتل و یک خانواده چهار نفره حداقل باید ۴۰۰ هزار تومان و در صورت اقامت در مهمان‌پذیرها از ۱۵۰ به بالا را مدنظر داشته باشید.

مدارس تحت پوشش ستاد اسکان  نیز در سرتاسر کشور به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

مدارس گروه «ویژه»: به مدارسی گفته می‌شود که دارای اتاق‌هایی مجهز به تخت، فرش، یخچال، تلویزیون، وسایل گرمایشی و سرمایشی، پتو و بالش هستند (حمام و آشپزخانه مشترک) 

مدارس گروه «الف»: به مدارسی گفته می‌شود که دارای اتاق‌هایی مجهز به فرش پتو، بالش، وسایل خنک‌کننده و گرمازا، یخچال و تلویزیون اختصاصی باشد. (حمام و آشپزخانه مشترک)

 مدارس گروه «ب»: به مدارسی گفته می‌شود که دارای اتاق‌هایی مجهز به فرش، پتو، بالش، وسایل خنک‌کننده و گرمازا باشد. (یخچال‌، تلویزیون، حمام و آشپزخانه به صورت مشترک باشد)

مدارس گروه «ج»: به مدارسی گفته می‌شود که دارای اتاق‌هایی مجهز به فرش یا موکت و حتی‌الامکان پتو بوده و یخچال و اجاق گاز و تلویزیون به صورت مشترک باشد.

تعرفه‌های این مدارس برای کلاس‌های یک تا پنج نفره بسته به نوع برای خانواده فرهنگیان و خانواده درجه اول (شاغل و بازنشسته) معمولا کمتر از ۳۰ هزار تومان، کارکنان دولت (لشگری و کشوری) به طور معمول زیر ۵۰ هزار تومان و برای مشاغل آزاد از حدود ۳۰ هزار تا زیر ۱۰۰ تومان بسته به نوع متغیر است.

چادرخوابی در باغ فدک، کم‌خرج‌ترین شیوه سفر به اصفهان

اما با توجه به اینکه اغلب مردم کشور ما توان پرداخت هزینه هتل‌های لوکس اصفهان را که بیشتر میزبان مهمانان خاص خارجی است را ندارند در طول سال های گذشته اغلب مردم از  ظرفیت خانه‌های اجاره‌ای، مدارس و فرهنگسراها استفاده کرده‌اند.

از سویی گرچه مدیران شهرداری چادرخوابی را آخرین ترجیه به عنوان اسکان مسافران اصفهان برشمرده‌اند اما به هر حال این نوع اسکان به عنوان یکی از گزینه‌های کم خرج در طول سال های گذشته مطرح بوده است  به گونه‌ای که باغ فدک اصفهان در ایام نوروز و حتی تا پایان تابستان شب‌ها مملو از جمعیت مسافران می‌شود چراکه با این روش اغلب افراد با هزینه‌ای اندک که اغلب شامل خورد و خوراک است می‌توانند در شمار گردشگران اصفهانی خود را جای دهند.

کد خبر 3579129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha