۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۴۵

معاونت علمی و فناوری:

نفوذ فناوری در حوزه میراثی و باستان شناسی بسیار زیاد است

نفوذ فناوری در حوزه میراثی و باستان شناسی بسیار زیاد است

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: بسیاری از تکنیک ها قابل تعمیم هستند که باستان شناسی هم از این نوع تکنیک ها به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سورنا ستاری در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: پژوهشکده‌ها به جای این که خود وارد کار اجرا شوند باید راهنمایی پژوهش را بر عهده داشته باشند. دولت در اجرا نباید قدم بگذارد؛ این نکته‌ای است که در تمامی حوزه‌ها به دنبال آن هستیم.

وی افزود: البته میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حوزه خاصی است که تا کنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با آن تعامل نداشته است؛ یعنی ورود شناخت در این حوزه خاص کم است.

ستاری با بیان اینکه سرزمین و تمدن ایران از ابتدای تاریخ وجود داشته است، بیان کرد: از جمله بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که داریم سرمایه فرهنگی و تاریخ چند هزار ساله تمدنی است.

وی با تأکید براین نکته که باید به سرمایه های فرهنگی مان بیش از پیش اهمیت دهیم، گفت: در این مسیر استفاده از فناوری های مدرن از مواردی است که می تواند به ما کمک کند.

ستاری با بیان اینکه نفوذ فناوری در حوزه میراثی و باستان شناسی بسیار زیاد است و ما از آن عقب هستیم، افزود: بسیاری از  تکنیک ها در حوزه های مختلف پیشرفت کرده اند که قابل تعمیم برای تشخیص در حوزه باستان شناسی هستند. به عنوان نمونه در حوزه های اکتشافات تکنیک های خوبی وجود دارد که می تواند از آنچه زیر خاک و پشت دیوارها پنهان شده اطلاع دهد .

به گفته ستاری، امروز حوزه های لیزر توسعه پیدا کرده است که می توان از آن ها برای نقشه برداری از اماکن و سایت های تاریخی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه آی سی تی در حوزه های موزه داری در حال رشد است، گفت: آمادگی داریم ستاد های معاونت در حوزه ICT، نانو و بیو که در بحث شناسایی پیش رفته اند را در اهداف دیگر نیز به کار گیریم که باستان شناسی نیز می تواند یکی از آن موارد باشد.

کد خبر 3580925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha