۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۳۱

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری:

در حال رونق بخشیدن به فعالیت پژوهشگاه میراث فرهنگی هستیم

در حال رونق بخشیدن به فعالیت پژوهشگاه میراث فرهنگی هستیم

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در حال رونق بخشیدن به فعالیت پژوهشگاه میزاث فرهنگی هستیم تا در قالب استانداردهایی که قانون بر عهده پژوهشگاه گذاشته کاری شایسته انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد بهشتی در حاشیه امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی از ۵ پژوهشکده باستان شناسی، زبان شناسی کتیبه ها و متون، ابنیه و بافت های تاریخی – فرهنگی، مردم شناسی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی و دو گروه پژوهشی هنرهای سنتی و گردشگری تشکیل شده است.

بهشتی بیان کرد: یکی ازویژگی هایی که پژوهشگاه میراث فرهنگی در مقایسه با سایر پژوهشگاه ها دارد وظایف حاکمیتی آن است به نحوی که تمامی فعالیت های باستان شناسی و تدوین اطلس های موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی به عهده پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است .

وی با اشاره به سرگذشت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دولت پیشین تصریح کرد: مخالفان فعالیت پژوهشگاه هر کاری کردند تا اینجا را مضمحل کنند ولی موفق نشدند .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: در سالهای اخیر و با فعالیت دولت جدید درتلاشیم تا رفته رفته فعالیت پژوهشگاه را رونق بخشیده و با توجه به حرکت های نوینی که در پژوهشکده ها در حال شکل گیری است در قالب استانداردهایی که قانون بر عهده پژوهشگاه گذاشته کاری شایسته انجام دهیم .

بهشتی خاطر نشان کرد: با اشرافی که به مسائل مطرح در حوزه کاری پژوهشگاه و اطلاعاتی که از نحوه فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم گمان داریم این دو نهاد بتوانند همکاری های مشترک زیادی با یکدیگر داشته باشند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این مطلب که علومی که در پژوهشگاه با آن سرو کار داریم به حوزه میراث فرهنگی مربوط می شوند تصریح کرد : پرسش تمامی این علوم، کیستی و کجایی سرزمین ایران و دستیابی به پاسخ آن است.

به گفته وی، در دوران معاصر فعالیت هایی که در حوزه توسعه شکل گرفته همواره از طرح این پرسش که این سرزمین کجاست و مردم آن دارای چه ویژگی هایی هستند مستغنی بوده است.

بهشتی خاطر نشان کرد: زمانیکه از توسعه سخن می گوییم باید بدانیم که چه جور توسعه ای به قامت این سرزمین و مردمان آن مناسب است. این همان پرسشی است که در پژوهشگاه به دنبال پاسخ آن هستیم.

وی گفت: هیچ دانشگاهی در کشور نیست که رشته باستان شناسی داشته باشد و با پژوهشگاه ارتباط نداشته باشد زیرا که باستان شناسی یک فعالیت میدانی است که انجام آن مستلزم همکاری با پژوهشگاه است .

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: دانشگاه ها بیشتر به این موضوع نگاه آموزشی دارند و تلاش ما این است که دانشگاه ها به این اکتفا نکرده و فعالیت پژوهشی و تولید علمی هم بصورت مستمر داشته باشند.

کد خبر 3580926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha