۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۸:۲۵

رئيس میراث فرهنگی باغملک:

احیای سنت های ایل بختیاری در دستور کار است

احیای سنت های ایل بختیاری در دستور کار است

باغملک- رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باغملک گفت: برنامه ریزی ما احیای سنت های فراموش شده ایل بختیاری در این شهرستان است.

پرویز شیری پور در حاشیه نخستین جشنواره فرهنگی هنری و شاهنامه خوانی بختیاری در روستای میلاس باغملک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این جشنواره نخستین جشنواره فرهنگی و هنری و شاهنامه خوانی میلاس و هدف از برگزاری آن اتحاد و همدلی اقوام است.

وی افزود: خوشبختانه عشایر ایل بختیاری تاکنون سنت ها و آداب سنتی خود را حفظ کرده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باغملک تصریح کرد: یکی از ویژگی های مردم باغملک، پایبندی به باورهای دینی و اعتقادات مذهبی است و همین موضوع باعث شده که سنت های بومی احیا و میراث فرهنگی هم با برنامه ریزی حساب شده سعی در احیای مجدد این سنت ها دارد.

شیری پور اضافه کرد: سال گذشته و امسال با برپايي چند سياه چادر در ورودی های باغملک و قلعه تل، سعی کردیم سبک زندگی عشایری را در معرض دید مردم قرار دهیم.

وی با بیان اینکه برخی سنت ها و صنایع دستی قوم بختیاری مثل «هور ووریسم» و «زیلو» به خاطر ورود مدرنیته کم رنگ شده است، عنوان کرد: دنبال این هستیم که در مناطق مختلف با رواج صنایع دستی منسوخ شده، آنها را احیا و به روز کنیم و  آنها را در نمایشگاه های استانی و ملی نمایش دهیم.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باغملک ادامه داد: مهمترین خصیصه سبک قوم بختیاری، مهمان نوازی است و همین موضوع باعث شد تا سال گذشته ۹۰۰ هزار نفر از باغملک بازدید کنند.

شیری پور بیان کرد: تاكنون حدود ۹۳۰ هزار نفر بازدید کننده از باغملک داشتیم و ۲۳۰ هزار نفر هم اقامت کردند و همین ویژگی مهمان نواز و قطب گردشگر بودن باغملک است.

وی با اشاره به اولین سفر رئیس جمهور به خوزستان و قرار گرفتن گردشگری به عنوان اولویت دولت در این استان گفت: سال گذشته هم استاندار خوزستان، مجتمع گردشگری «بلوط» را در «مال آقا» کلنگ زد که یک مجتمع بین المللی با نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار است. با راه اندازی چنین مجتمع هایی شرایط در این دولت هموار است تا بتوانیم این ظرفیت ها را بالفعل کنیم.

به گفته رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باغملک، راه اندازی مجتمع های جدید گردشگری در رباط، امام زاده عبدالله، روستای گردشگری پوتو، روستای گردشگری تنگ کر و آبشار تنگ آبی طرح های جدید گردشگری برای جذب گردشگر در باغملک هستند.

شیری پور با بیان اینکه رشته گلیم بافی و دوخت البسه بختیاری در باغملک آموزش داده می شود، یادآور شد: به فراگیران گواهی و تسهیلات برای اشتغالزایی داده می شود و به دنبال آموزش رشته های دیگر نیز هستیم.

وی تأكيد كرد:‌ اکنون در رشته «چوقا بافی» پروانه تولید و صادرات انفرادی داده می شود و در کنار آن به دنبال شناسایی افراد آشنا به صنایع دستی هستیم.

کد خبر 3588651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha