۲۳ فروردین ۱۳۹۵، ۱۵:۱۱

آیت الله نوری همدانی:

اخذ دیرکرد حرام است/ مشکلات با اقتصاد مقاومتی رفع شود

اخذ دیرکرد حرام است/ مشکلات با اقتصاد مقاومتی رفع شود

قم - یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: در اسلام گرفتن پول برای تأخیر در ادای دین حرام است، زیرا نوعی ربا است و ربا حرام و گناه بسیار بزرگی است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی ظهر دوشنبه در دیدار مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر، اخذ دیرکرد را حرام دانست و گفت: متأسفانه برخی بانک‌ها به ازای هر هفته و یا ماه و سالی که در ادای قرض تأخیر می‌شود دیرکرد می‌گیرند در حالی که در اسلام گرفتن پول برای تأخیر در ادای دین حرام است زیرا نوعی ربا است و ربا حرام و گناه بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه باید سعی کنیم با اقتصاد مقاومتی مشکلات خود را رفع کنیم و محتاج دیگران نباشیم، گفت: اگر مستغنی باشیم می‌توانیم رویه مقاومت و استکبارستیزی را در پیش بگیریم در غیر این صورت غرب تصور می‌کند ما به آن‌ها محتاج هستیم و دوباره رویه شرط‌گذاری و تحریم‌ها را اعمال می‌کند.

استاد برجسته حوزه ابراز کرد: ما در نظامی ولایی زندگی می‌کنیم و امید است سرمایه بانک‌ها در مسیر فرهنگی و اقتصادی قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در جهان یک سو مستکبران و در سویی دیگر محرومان قرار دارند و ما امروز در ایران شاهد حمایت از محرومان هستیم و استکبارستیزی می‌کنیم و این اعمال زمینه‌ساز ظهور حضرت ولی عصر(عج) است.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اهمیت نیت در اسلام اظهار داشت: در اسلام نیت و قصد آن‌چنان دارای اهمیت است که اگر کسی نیت انجام کاری را داشته باشد ولی توانایی انجام آن را نداشته باشد خداوند اجر و ثواب آن را به او می‌دهد.

نیت مثبت و منفی در عمل بسیار تأثیرگذار است

وی با بیان آیاتی از قرآن کریم و داستان‌هایی از گذشتگان و پیامبران به اهمیت نیت و قصد پرداخت و ابراز داشت: نیت انسان چه نیت مثبت و چه منفی اثر فراوانی در عمل می‌گذارد و بسیار مؤثر است.

این مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: خدمت به مردم و دادن قرض کار بسیار باارزشی است و خداوند اجر و ثواب فراوانی را به خدمت گذاران آن همچون کارکنان مؤسسات و بانک‌ها عنایت می‌کند.

دادن قرض ۱۸ برابر صدقه اجر دارد

وی گفت: دادن قرض ۱۸ برابر صدقه اجر دارد و متصدیان بانک و مؤسسات اعتباری که در این جهت فعالیت می‌کنند کارشان بسیار مهم و مقدس است.

آیت الله نوری همدانی در ادامه با اشاره به سخنانی از امیرالمؤمنین(ع) افزود: هر کسی در زیر زبانش پنهان است. ما باید سعی کنیم کم سخن بگوییم و در عوض سخنان سنجیده و درست بگوییم.

وی بیان کرد: امام علی(ع) می‌فرماید هر کسی قدر و موقعیت خود را بشناسد خلاف‌کار نمی‌شود و قیمت هر کسی به اندازه هنر، کار و عمل او است.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: امام علی(ع) همچنین می‌فرمایند خداوندا برای من افتخار است که تو پروردگار من هستی و تو آن‌چنانی که من دوست دارم و مرا آن‌چنان کن که تو دوست داری.

کد خبر 3595933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha