۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۵۳

وزیر امور خارجه چین:

ژاپن را نه از روی وعده ها بلکه از روی اعمالش قضاوت می کنیم

ژاپن را نه از روی وعده ها بلکه از روی اعمالش قضاوت می کنیم

وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای ژاپنی خود ضمن حفظ بدبینی نسبت به دولت توکیو، همکاری و پرهیز از تقابل را لازمه بهبود رابطه بین دو کشور معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پکن امروز شنبه میزبان نشست دو جانبه «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن و «وانگ ئی» همتای چینی وی بود.

به استثنای دیدارهای گاه به گاهی که در حاشیه رویداد های بین المللی اتفاق افتاده است، می توان سفر سه روزه کیشیدا به چین را نخستین تماس دو جانبه توکیو – پکن در چهار سال و نیم گذشته به حساب آورد.

در دیداری که بین وزاری امور خارجه دو کشور انجام شد، وانگ ئی اعلام کرد روابط چین و ژاپن باید بر پایه همکاری باشد و نه تقابل. وی همچنین تصریح کرد که پکن تمایل ژاپن برای بهبود روابط را بر حسب اقداماتی که از سوی این کشور انجام می گیرد، ارزیابی خواهد کرد.

چین و ژاپن به ترتیب در مقام دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان تاریخ سیاسی پر فراز و نشیبی را سپری کرده اند که زخم به جا مانده از اقدامات امپریالیستی ژاپن در جنگ جهانی دوم و مناقشات ارضی دریای چین شرقی را به خود دیده است.

اگرچه یخ رابطه بین دو کشور پس از دیدار اخیر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن اندکی آب شد، پکن همچنان نسبت به توکیو بدگمان است به ویژه از وقتی که آبه قانون حضور نیروهای ارتش در جنگ های فراسرزمینی را تصویب کرده است.

وانگ ئی در ادامه دیدار با همتای ژاپنی گفت: اخیرا شاهد ابراز تمایل مکرر طرف ژاپنی به بهبود روابط دوجابنه بوده ایم و من آماده شنیدن نظرات طرف مقابل درباره راه های بهبود رابطه هستم و در عین حال می خواهم ببینم که آیا حرف و عمل ژاپن با یکدیگر همخوانی دارد؟

وی در این باره گفت: چین نه بر پایه آنچه که دیگران می گویند بلکه بر مبنای آنچه که انجام می دهند قضاوت خواهد کرد.  

وزیر امور خارجه چین در نهایت، روبرو شدن با وقایع تاریخی، عمل به وعده ها و همکاری به جای تقابل را به عنوان اصول زیربنایی رابطه پکن -  توکیو معرفی کرد.

کد خبر 3612337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha