۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۲۸

با ورود عشایر به استان؛

شیوع تب برفکی درچهارمحال وبختیاری/همه شهرستان ها درگیربیماری شدند

شیوع تب برفکی درچهارمحال وبختیاری/همه شهرستان ها درگیربیماری شدند

شهرکرد- با ورود عشایر به چهارمحال و بختیاری بیماری تب برفکی از طریق دام های عشایر وارد استان شده و در تمام شهرستان های این استان شیوع پیدا کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تب برفکی یک بیماری عفونی و دارای واگیر بالا در دام‌ها است. این بیماری، نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز و نیز نشخوارکنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز را مبتلا می‌کند.

تب برفکی به‌عنوان مهم‌ترین بیماری واگیر دام‌ها محسوب می‌شود و باعث مرگ‌ومیر در دام‌های جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگین به دامداری‌ها می‌شود. ویروس عامل بیماری نسبت به شرایط محیطی و تغییرات دمایی مقاوم بوده و ماندگاری زیادی در محیط دارد به‌طوری‌که در کود حیوان حدود ۹۰روز و در لوازم و ادوات دام‌پروری گاهی تا ۷۰ روز زنده می‌ماند.

این بیماری باعث عوارضی ازجمله ورم پستان حاد، سقط‌جنین در دام‌های آبستن و کاهش اشتها و باعث کاهش تولیدات دامی می‌شود. گاهی بروز این بیماری در دام سبب کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها و بروز عفونت‌های ثانویه می‌شود. شدت بیماری در دام‌های خالص و پر تولید بیشتر است.

بیماری تب برفکی در برخی استان‌های کشور ازجمله خوزستان شیوع پیداکرده و خسارت‌های بسیاری برای دامداران ایجاد کرده است.

با ورود عشایر به چهارمحال و بختیاری بیماری تب برفکی از طریق دام های این قشر وارد استان شده است و در تمام شهرستان های این استان شیوع پیدا کرده است.

هم‌اکنون این بیماری در اکثر شهرستان‌های استان مشاهده‌شده است و همه شهرستان‌های استان را درگیر کرده است مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شیوع بیماری تب برفکی به‌صورت روزانه در استان بررسی می‌شود، ادامه داد: آمار تلفات به‌صورت روزانه به شبکه دامپزشکی کشور از این استان اعلام می‌شود.

حسینعلی سلطانی ادامه داد: میزان تلفات تب برفکی در این استان تا کنون بسیار پایین بوده است.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون این بیماری در بیشتر شهرستان‌های استان مشاهده‌شده است .

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: عامل اصلی ورود بیماری تب برفکی به استان کوچ عشایر است که ورود عشایر موجب ورود دام‌های آلوده و ویروس این بیماری به استان شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس این بیماری از طریق باد، آب، حیوان آلوده و ... انتقال پیدا کند، سرعت شیوع بیماری بسیار بالا است.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: تلفات شدید بیماری تب برفکی در کشور به‌واسطه این بوده است که سه سویه جدید از بیماری تب برفکی وارد کشور شده است و واکسن سویه‌های جدید وجود نداشته و زمان بسیاری زیادی برای تولید واکسن جدید در برابر این سویه صرف شده است.

وی ادامه داد: پیشگیری‌ها در خصوص بیماری تب برفکی سال گذشته تا آذرماه در این استان کاملاً انجام‌شده است اما اوایل دی‌ماه سال ۹۴ که بیماری وارد منطقه شده است، تمام پیشگیری‌ها در خصوص بیماری تب برفکی در خصوص سویه قدیمی بوده است و پیشگیری‌ها در برابر سویه‌های جدید کارآمد نبوده است.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ویروس تب برفکی به‌وسیله گردوغبار تا مساحت ۲۵۰ کیلومتر به‌راحتی انتقال پیدا می‌کند و همین امر موجب شیوع گسترده بیماری در نقاط مختلف کشور شده است.

سویه جدید بیماری تب برفکی از کشور ترکیه وارد غرب کشور شده است و به استان‌های دیگر از جمله چهارمحال و بختیاری انتقال پیداکرده است مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بیماری تب برفکی یکی بیماری ویروسی است که دارای سویه‌های مختلفی است.

عبدالمحمد نجاتی تأکید کرد: سویه جدید بیماری تب برفکی از کشور ترکیه وارد غرب کشور شده و به استان‌های دیگر انتقال پیداکرده است.

وی افزود: به‌واسطه طولانی شدن تهیه واکسن سویه جدید بیماری تب برفکی، محدودیت‌های وارداتی و... این بیماری در کل کشور شیوع پیدا کرد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون میزان تلفات این بیماری در استان چهارمحال و بختیاری از استان‌های دیگر کشور بسیار کمتر بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: کارشناسان دامپزشکی به طور دائم از مراکز پرورش دام  استان بازدید می‌کنند و خیلی جدی  در مبارزه با این بیماری فعالیت می‌کنند.

کد خبر 3613334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha