۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۲۹

کشف و شناسایی یک بیماری نادر توسط پزشک نخبه بوشهری

کشف و شناسایی یک بیماری نادر توسط پزشک نخبه بوشهری

بوشهر - بیماری نادر ZAP۷۰(زپ ۷۰) که یک بیماری نقص ایمنی است، برای اولین بار در ایران در یک کودک سه‌ساله بوشهری کشف و شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فوق تخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیماری نادر ZAP۷۰(زپ ۷۰) که یک بیماری نقص ایمنی است، برای اولین بار در ایران در یک کودک سه‌ساله بوشهری کشف و شناسایی شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه پیش‌ازاین ۱۴مورد بیماری ZAP۷۰ در دنیا شناخته‌شده بود خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به‌عنوان رهبر تحقیقاتی این تیم پژوهشی، فعالیت‌های مشترکی به همراه دانشگاه لوان بلژیک، دانشگاه کارنیستای سوئد و دانشگاه علوم پزشکی تهران را به انجام رساند که منجر به شناخت پانزدهمین مورد از این بیماری نادر شد.

دکتر افشین شیرکانی تصریح کرد: در بیماری ZAP۷۰ سیستم ایمنی بدن به‌درستی فعالیت نکرده و باعث عفونت‌های مکرر ازجمله سینوزیت مکرر، ذات‌الریه مکرر، عفونت‌های مکرر خونی یا مننژیت مکرر، بستری شدن‌های مکرر، افت پلاکت خون و خون‌مردگی شده که درنهایت منجر به فوت بیمار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تشخیص و درمان زودهنگام بیماری در این کودک، وی در حال حاضر وضعیت مطلوبی داشته و این‌گونه بیماران با پیوند مغز استخوان به بهبودی ۱۰۰ درصدی خواهند رسید.

فوق تخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پیش‌ازاین ژن عامل بیماری‌زای ZAP۷۰ در دنیا ناشناخته بوده است که برای اولین بار در بوشهر بامطالعه ژنتیکی، این ژن استخراج و به‌زودی نتایج این پژوهش در ژورنال معتبر آسم و آلرژی و ایمونولوژی به چاپ خواهد رسید.

شیر کانی تصریح کرد: در هشتمین کنگره بین‌المللی نقص ایمنی، دانشمندان سطح اول بیماری‌های نقص ایمنی از کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا حضور داشتند که پروفسور هانس استاد دانشگاه سیاتل آمریکا، پروفسور اشمیت استاد دانشگاه هانوفر آلمان، دکتر النورا گامبیرینی استاد دانشگاه پیوند مغز استخوان بیمارستان فیرنز ایتالیا از چهره‌های برجسته این مراسم بودند.

کد خبر 3613577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha