۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۱۸

آیت‌الله حسینی بوشهری:

طلاب برای ورود به بازار کار عجله نکنند

طلاب برای ورود به بازار کار عجله نکنند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور به طلبه‌های علوم دینی توصیه کرد که برای ورود به بازار کار عجله نکنند و بیشتر به ارتقای علمی بیندیشند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز پنجشنبه در اجلاس اساتید مدارس علمیه سطح یک استان قم که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار کرد: نظام آموزش سطح یک حوزه در سال ۹۱ مورد تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیه قرار گرفته ولی به دلیل نبود متون آموزشی اجرا نشده است.

وی گفت: این طرح در سال تحصیلی جاری در ۱۲ مدرسه علمیه اجرا شده و در سال تحصیلی آینده در بیش از ۱۰۰ مدرسه علمیه اجرایی می‌شود.

به گفته مدیر حوزه‌های علمیه کشور در متون آموزشی جدید سطح یک حوزه مباحث قرآنی و اعتقادی پررنگ‌تر شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه حوزه‌های علمیه از سطوح مختلف اقدام به پذیرش می‌کنند، نظام آموزشی جدید به گونه‌ای طراحی شده که متناسب با سطح تحصیلی ورودی‌های جدید باشد.

ارکان حوزه

آیت‌الله حسینی بوشهری، طلبه‌ها را اولین عنصر قوام حوزه های علمیه برشمرد و تصریح کرد: اگر طلبه نداشته باشیم کار حوزه علمیه ناتمام خواهد ماند.

معاون جامعه مدرسین، متون درسی و محتوای علمی و اخلاقی را رکن دوم حوزه دانست و گفت: حوزه‌ای که متون قوی و برنامه اخلاقی استوار نداشته باشد نمی‌توان اسمش را حوزه گذاشت.

وی گفت: مدیران و اداره کنندگان مدارس علمیه رکن سوم قوام حوزه‌های علمیه هستند، اما نقش کلیدی‌تر از همه اینها که متن و تهذیب را برای طلبه‌ها گوارا می‌کند و نظارت را در مسیر خودش قرار می‌دهد، استاد است.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: اگر استاد، متن را عالمانه تدریس نکند و روی نکات اخلاقی تکیه و با مدیران ما همکاری نکند حوزه علمیه از هم می‌پاشد.

وی اضافه کرد: اگر استادان حوزه هر چه بیشتر بر دانش خودشان بیفزایند و عالمانه‌تر حضور پیدا کنند، حوزه ما یک حوزه علمی، اخلاقی و مسئولیت‌شناس خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور بر لزوم تلاش استادان حوزه به ارتقای سطح علمی و تهذیبی طلبه‌ها تاکید کرد و گفت: انتظار داریم مدارس علمیه و طلبه‌هایی داشته باشیم که احساس مسئولیت کنند. طلبه‌ای که احساس مسئولیت نداشته باشد خاصیتی برای اسلام و انقلاب نخواهد داشت.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به متفاوت شدن نیازهای جامعه، از دقت بیشتر در گزینش‌های حوزه خبر داد و تاکید کرد: آزمون پذیرش حوزه های علمیه برگزار شده و ما در مرحله گزینش طلبه‌های جدید هستیم. در این مرحله باید دقت کنیم که افراد مناسب انتخاب شوند.

آیت‌الله حسینی بوشهری همچنین خواستار توجه استادان حوزه به وقت گذاری بیشتر برای تربیت طلبه‌ها و پیگیری امور مباحثه آنها شد.

ارتباط با طلبه شرط موفقیت استاد

وی ارتباط وسیع با طلبه‌ها را شرط کلیدی موفقیت اساتید دانست و تاکید کرد: باید مراقب بود فرصت‌های طلبه‌ها از دست نرود و بر ساعت مباحثه و استراحت طلبه‌ها نظارت شود.

وی مراقبت‌های اخلاقی را لازمه کار تربیتی دانست و افزود: شاید در مراکز دیگر نیازی به مراقبت‌های اخلاقی نباشد ولی ما چون می‌خواهیم پیشوا و هدایت‌کننده تربیت کنیم ناچاریم این مراقبت‌ها را داشته باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواستار توجه به امور پژوهشی طلاب شد و گفت: تعداد روزهای درسی طلبه‌ها در مدارس علمیه قابل مقایسه با مراکز آموزشی دیگر نیست، بنابراین برای وقت طلبه‌ها برنامه‌ریزی کنید.

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: به طلبه‌ها نصیحت کنید که برای ورود به بازار کار عجله نکنند و علمیت را برای طلبه‌ها جا بیندازید.

وی بر لزوم آشناکردن طلبه‌ها با مهارت‌های تبلیغی و تدریسی تاکید کرد و یادآور شد: اگر در این زمینه موفق عمل شود، طلبه‌ها وقتی وارد مراکز مختلف شدند مهارت‌های لازم را برای تاثیرگذاری خواهد داشت.

کد خبر 3656902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha