۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۰۰

مهر گزارش می‌دهد؛

چرخ هایی که خوب نمی چرخد/ دوچرخه سواری کرمانشاه در پیچ وخم مشکلات

چرخ هایی که خوب نمی چرخد/ دوچرخه سواری کرمانشاه در پیچ وخم مشکلات

کرمانشاه- مسائل مالی در کنار بی توجهی مسئولان و نبود پیست استاندارد، ورزش دوچرخه سواری در کرمانشاه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دوچرخه‌سواری ورزشی مفرح و سالم برای اقشار مختلف مردم محسوب می‌شود و امروزه در بسیاری از شهرها دوچرخه‌سواری ورزشی همگانی و خانوادگی به شمار می‌آید و از سوی دیگر می‌توان به‌عنوان ورزشی مهیج و راهکاری برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کمک به حفظ محیط‌زیست به دوچرخه‌سواری نگریست.

از مهم‌ترین مشکلات دوچرخه‌سواران در استان کرمانشاه نبود پیست استاندارد و کاربردی برای انجام تمرینات است و از سوی دیگر مسائل مالی و عدم توجه مسئولان مشکلاتی را برای ورزشکاران این رشته ایجاد کرده و دوچرخه‌سواران استان ناچارند در کناره‌ جاده‌های خطرناک اقدام به دوچرخه‌سواری کند.

دبیر هیئت دوچرخه‌سواری استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: کرمانشاه هم‌اکنون به‌نوعی یک‌ کلان‌شهر محسوب می‌شود و جاده‌های شلوغی دارد از طرفی شرایط به‌گونه‌ای است که بچه‌ها نمی‌توانند در کوچه و خیابان اقدام به دوچرخه‌سواری  کنند و متأسفانه امکان تمرین دوچرخه‌سواری در خارج از شهر نیز برای آنان مشکل است و بسیاری از خانواده‌ها از این بابت نگرانی دارند.

افشین قبادی افزود: خانوادگی شدن ورزش دوچرخه‌سواری اگر به‌صورت یک فرهنگ نهادینه شود می‌تواند فرصت انجام این ورزش را برای همگان فراهم کند به‌عبارت‌دیگر خانواده‌ها نیز با فرزندان خود همگام باشند.

وی بیان کرد: متأسفانه در استان کرمانشاه به دلیل عدم وجود مکانی مناسب برای تمرینات دوچرخه‌سواری با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و برای انجام تمرینات و آموزش مجبوریم با خودرو، چندین دستگاه دوچرخه و افراد را به محلی در خارج از شهر انتقال دهیم که این خود مستلزم صرف وقت و هزینه است و همه را خسته می‌کند.

قبادی ساختار نامناسب شهری و کم‌کاری متولیان امر در شهرداری را از دلایل نداشتن فضا و موقعیت مکانی مناسب برای انجام ورزش دوچرخه‌سواری در کرمانشاه دانست و گفت: بنده شخصاً سه سال است که تلاش می‌کنم تا مسئولان زمینی ۵۰۰ متری به‌صورت دایره‌وار برای انجام تمرینات، برگزاری همایش‌ها و مسابقات دوچرخه‌سواری به هیئت اختصاص دهند تا فرهنگ‌سازی مناسب و استعدادیابی نیز صورت گیرد اما متأسفانه در این مدت موفق نشدیم همین ۵۰۰ متر را تهیه کنیم.

طرح «سه‌شنبه بدون خودرو» در کرمانشاه اجرا می‌شود

سرمربی تیم دوچرخه‌سواری کرمانشاه بیان کرد: وقتی مسئولان برای فراهم کردن زمینی ۵۰۰ متری کوتاهی می‌کنند دیگر نباید انتظار داشت تا در محلات مختلف مکانی برای انجام تمرینات دوچرخه‌سواری اختصاص دهند.

وی بیان کرد: در بسیاری از محلات امکان احداث پیست‌های دوچرخه‌سواری وجود دارد و پتانسیل و ظرفیت آن نیز فراهم است اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و متأسفانه مکان‌هایی نیز که به‌عنوان پیست طراحی‌شده غیراستاندارد است. به‌عنوان‌مثال شهرداری در کمربندی شرقی بزرگراه امام (ره) پیستی راه‌اندازی کرده بدون اینکه از بنده یا افراد باتجربه و متخصص در این کار نظرخواهی کرده باشند و با صرف هزینه‌های فراوان پیستی به طول سه کیلومتر در این بزرگراه احداث کردند و بعد از احداث از من به‌عنوان مربی و کارشناس خواستند که آن را تائید کنم اما متأسفانه این پیست در شرایط غیراستاندارد، بسیار باریک و بدون داشتن مسیری هموارساخته شده پیچ‌های مختلف دارد و سر هر پیچ نیز وجود درختان مانعی برای دوچرخه‌سوار است و درمجموع مکانی غیراستاندارد است که حتی اگر دوچرخه‌سوار زمین هم بخورد امکان اینکه با جدول‌های موجود در کناره این پیست برخورد کند وجود دارد.

قبادی بابیان اینکه اقدام زیرساختی برای همگانی شدن ورزش دوچرخه‌سواری در استان در دست اقدام است، گفت: متأسفانه برای نهادینه کردن همگانی شدن ورزش دوچرخه‌سواری همکاری ترجمان‌ها و نهادها ضعیف است به‌عنوان‌مثال حمایت کافی پلیس شهری و اورژانس را نداریم.

وی افزود: برنامه‌ای تحت عنوان «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» از دو ماه گذشته در کرمانشاه در حال انجام است و دوچرخه‌سواران بعدازظهر هر سه‌شنبه از مسیر میدان آزادی تا لب آب به‌صورت نمادین رکاب می‌زنند تا اقدامی باشد برای ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه به‌جای خودرو و کمک به حفظ محیط‌زیست.

قبادی بابیان اینکه برنامه سه‌شنبه‌های بدون خودرو هر هفته در مسیرهای مختلفی در شهر کرمانشاه اجرا می‌شود، افزود: از مسئولان و ‌متولیان امر در شهرداری، اداره تربیت‌بدنی، استانداری و... درخواست داریم تا حمایت کنند و فضایی را زیر نظر کارشناسان با صرف هزینه اندک به دوچرخه‌سواری اختصاص دهند تا سال‌های سال بتوان مسابقات و همایش‌های دوچرخه‌سواری برگزار کرد و از این طریق درآمدزایی نیز حاصل می‌شود.

وی با اشاره به موقعیت دهکده المپیک برای دوچرخه‌سواری افزود: دوچرخه‌سواری کورس و ‌کوهستان به فضایی گسترده نیاز دارد و موقعیت دهکده المپیک برای آن مناسب نیست از طرفی در دهکده المپیک امکان تردد خودرو وجود دارد  و به دلیل قرار گرفتن در خارج از شهر امکان حضور بانوان و نوجوانان و ‌نونهالان فراهم نیست.

قبادی با ادامه توضیحات بیان کرد: جاده دهکده المپیک فرسوده و نامناسب است و امکان استعدادیابی نیز در آن وجود ندارد و برای تمرین نیز مناسب نیست و هر بار که بچه‌ها در دهکده تمرین داشتند دوچرخه‌شان پنچر شد و در حال حاضر عملاً پیست سراب قنبر و پیست موجود در پارک شرقی برای انجام تمرینات راداریم اما پیست پارک شرقی به‌دفعات مکرر توسط شهرداری خراب‌شده است.

پیست استاندارد دوچرخه‌سواری در استان کرمانشاه وجود ندارد

نایب رئیس هیئت دوچرخه سواری استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر موقعیت دوچرخه‌سواری کوهستان در کرمانشاه را بهتر از دوچرخه‌سواری کورس دانست و بیان کرد: به‌صورت حرفه‌ای در استان ۹ کوهستان سوار، ۵ کرسی سوار، ۳ بانوی دوچرخه‌سوار و ‌چند نوجوان داریم اما در بخش جوانان دوچرخه‌سوار حرفه‌ای نداریم.

الوند رازه در خصوص مسابقات دوچرخه‌سواری گفت: مسابقات قهرمانی کشور و لیگ‌های برتر و دسته یک، مسابقات کرسی کشور در جوانان و بزرگ‌سالان، رشته پیست سرعت برای جوانان، بزرگ‌سالان و بانوان، رشته تریال در سطح کشور برگزار می‌شود و کرمانشاه در حال حاضر جایگاه نخست تریال را دارد و در کوهستان نیز بانوان و آقایان در رده بزرگ‌سالان نیز در کشور برگزار می‌شود که در کرمانشاه بانوی کوهستان سوار نداریم.

وی با اشاره به توان بالای رکاب‌زنان کرمانشاهی گفت: طی دو سال گذشته ۲۱ تیم دوچرخه‌سواری از استان کرمانشاه به مسابقات مختلف اعزام کردیم و این اعزام‌ها با خودروی شخصی و هزینه ورزشکاران انجام‌شده و از تربیت‌بدنی هزینه‌ای ناچیز دریافت کردیم.

رازه در خصوص وسیله مناسب برای دوچرخه‌سواری اظهار کرد: دوچرخه مسابقه به لحاظ  قیمت و فیزیکی شرایط متفاوتی نسبت به دوچرخه‌های معمولی دارند دوچرخه مسابقه‌ بسیار قوی‌تر، محکم‌تر و سبک‌تر است و فن بالایی هم دارد.

وی با اشاره به شرایط ورزش دوچرخه‌سواری در سطح شهرستان‌های استان کرمانشاه گفت: در بین شهرستان‌ها فقط کنگاور را به‌صورت فعال داشتیم  و یک سال است که فعالیتی از این شهرستان ندیدیم. سنقروکلیایی نیز به‌تازگی اعلام آمادگی کرده اما حرکت خاصی را ندیدیم.

رازه اظهار کرد: در استان کرمانشاه نه‌تنها پیست استانداردی برای دوچرخه‌سواری وجود ندارد بلکه حتی پیستی معمولی  که مورد تائید کارشناسان دوچرخه‌سواری باشد نیز نداریم این در حالی است که استان‌های تبریز، اصفهان، اهواز و مشهد، تهران، شیراز پیست‌های سرعت دارند که باعث رونق شهرهای اطرافشان هم شده، در تبریز به طول ۲۱ کیلومتر جاده ۱۰ متری وجود دارد و ‌متأسفانه کرمانشاه نسبت به دیگر استان‌ها وضعیت نامناسبی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، به‌طورقطع فراهم کردن زیرساخت‌ها و نهادینه شدن ورزش دوچرخه‌سواری در افزایش سلامتی مردم نقش بسزایی دارد و مسئولان باید امکانات و فضای مناسب و کاربردی برای دوچرخه‌سواری را در استان کرمانشاه فراهم کنند.

کد خبر 3657580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha