۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۲۷

در صورت اجرای حكم تخليه توسط شهرداری؛

غنی‌ترین موزه استان سمنان در شاهرود تعطیل می‌شود

غنی‌ترین موزه استان سمنان در شاهرود تعطیل می‌شود

شاهرود -رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود با بیان اینکه اجاره معوقه علت بسته شدن موزه این شهر است، گفت: قراری برای پرداخت اجرای برای این مکان با شهرداری گذاشته نشده بود.

حمید رضا حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به تعطیلی موزه شاهرود و علل آن، توضیح داد: امروز شهرداری شاهرود به دلیل اجاره معوقه مکان موزه که سابقا بلدیه بوده و در اختیار این نهاد است، از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری شهرستان شکایت کرده است اما این در حالی است که اصلا بندی به عنوان اجاره بها در قرارداد موزه وجود ندارد.

وی افزود: امیدوارم به زودی این مشکل برطرف شود چرا که تعطیلی این موزه به نفع هیچکس در شهرستان و استان نیست از سوی دیگر میراث فرهنگی تا کنون ۵۰۰میلیون تومان اعتبار صرف این مجموعه کرده است و هم اکنون چهار کارمند در آن مشغول به کار هستند.

شاهرود غنی ترین موزه های استان سمنان را در خود جای داده است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درپاسخ به این سوال که همزمان با روز جهانی موزه، حال موزه های شاهرود چگونه است، گفت:  این شهرستان یکی از غنی ترین موزه های استان سمنان را دارا است و امروز خوشبختانه وضعیت عمومی این موزه ها مطلوب ارزیابی می شود و تنها مشکل موضوع بسته شدن موزه شاهرود است که امیدواریم به زودی رفع شود اما وضعیت عمومی این موزه بسیار خوب تلقی می شود.

حسنی درباره موزه شاهرود و اهمیت آن برای این شهرستان، توضیح داد: موزه شاهرود شامل دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی و اشیا تاریخی که در بخش باستان شناسی این مجموعه وجود دارد، مربوط به اشیا سنگی و استخوانی با قدمتی هفت هزار ساله به جا مانده از تخته باستانی چخماق است همچنین این موزه اشیا تاریخی از تپه بلوار شاهرود با قدمت سه هزار سال دارد و در قسمت مردم شناسی مردم با خوراک، پوشاک، ابزارکار، آیین ها و مراسم آشنا می شوند این موزه در طول سال مورد بازدید هزاران دانش آموز، دانشجو و گردشگران است که این، اهمیت موزه شاهرود را نشان می دهد.

وی افزود: موزه شاهرود به این لحاظ ارزشمند است که معرف گدشتگان به نسل جدید محسوب می شود و ما را با قدمت شهرستان و روش ها و آداب و سنت های دوران قدیم آشنا می کند که بنای این مجموعه نیز از قدمت ویژه ای برخوردار است.

بازدید قابل توجه گردشگران از موزه های شاهرود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود درپاسخ به سوالی با موضوع میزان بازدید از موزه های این شهرستان، گفت: آمار بازدید کنندگان از این موزه ها مطلوب ارزیابی می شود با توجه به موقعیت جغرافیایی، این شهرستان، قابلیت های زیادی در بخش گردشگری دارد و امیدواریم این موزه ها بتوانند به توسعه این صنعت کمک کند.

حسنی بدون اشاره به آمار بازدید سالانه از موزه های شاهرود، ادامه داد: آمار گردشگران در سال ۹۴ به نسبت سال های قبل رشد مطلوبی داشته است و درسال ۹۵ با توجه به حضور گردشگران پیش بینی می شود این حضور بیشتر شود.

وی افزود: امروز شاهرود پتانسیل ویژه ای در زمینه موزه ها دارد چرا که موزه آب این شهرستان از تخصصی ترین موزه های کشور محسوب می شود که این مجموعه در کنار چهار موزه دیگر شامل موزه مردم شناسی، موزه حیات وحش با هدف شناخت گونه های حیات وحش منطقه، موزه محلی واقع در روستای مزج و موزه عرفان شرق با توجه به وجود عرفای نامی همچون شیخ ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی به واقع به شاهرود جلایی خاص بخشیده اند.

زیرساخت های گردشگری فرصتی برای توسعه

رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود با بیان اینکه آماده پذیرش طرح های بخش خصوصی درباره تقویت زیرساخت های گردشگری هستیم، گفت: علاوه بر طرح های جذب گردشگر، زیرساخت های توریسم در روستاهای نزدیک به پناهگاه های حیات وحش مانند خیج، کلاته خیج، توران و خوشش ییلاق در قالب هشت روستای هدف گردشگری و هشت منطقه نمونه گردشگری تدوین شده است که سرمایه گذار پس از اخذ مجوز اقامت بوم گردی و گرفتن تسهیلات برای آنها می تواند با ما همکاری کند.

حسنی همچنین زیرساخت های گردشگری را فرصتی برای توسعه دانست و افزود: امیدواریم با فراهم شدن بستر ورود سرمایه گذاران بتوانیم زیرساخت های لازم برای رونق گردشگری شهرستان را فراهم کنیم تا با آماده سازی شرایط، همه گردشگران از صنعت پاک گردشگری بهره مند شوند.

وی در ادامه بیان داشت: در صورتی که زیرساخت ها برای جذب گردشگر فراهم شود، آمارگردشگران خارجی در مجموعه های تاریخی، فرهنگی و روستاهای نمونه گردشگری مانند قلعه بالای بیارجمند افزایش محسوسی خواهد داشت و امروز خوشبختانه باید بگوئیم در زیستکره توران، جنگل ابر، آبشار تنگه داستان مجن، مجموعه تاریخی بسطام گزارش آماری بسیار مطلوبی از بازدید گردشگران را شاهد هستیم.

شاهرود پتانسیل ویژه ای در گردشگری دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود از آمادگی این اداره برای همکاری در راستای تقویت زیرساخت های گردشگری شهرستان با کمک بخش خصوصی خبر داد و گفت: شاهرود از پتانسیل ویژه ای در این بخش برخوردار است.

حسنی به سخنان معاون توسعه اداره میراث فرهنگی سمنان درباره ایجاد ۱۹طرح زیرساختی گردشگری در استان بیان داشت: با توجه به این که جنگل ابر یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری استان محسوب می شود، در روستای نمونه گردشگری ابر زیرساخت هایی فراهم شده که این زیرساخت ها شامل اسکان و کارشناسان محلی برای راهنمایی گردشگران است.

وی افزود: همچنین منطقه تنگه داستان مجن با ایجاد کمپ و برق کشی به لحاظ امنیت گردشگر بهسازی شده و در زیست کره توران بیارجمند با کمک سرمایه گذار بسترهایی رافراهم کرده ایم تا گردشگران از تمام قابلیت های شهرستان درسه حوزه جنگل، کوهستان وکویر برخوردار باشد.

جشنواره های گردشگری توسعه را به ارمغان می آورند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود همچنین در پاسخ به سوالی با موضوع جشنواره های گردشگری و نقش آنها در توسعه صنعت توریسم، گفت: جشنواره سفر به توران همزمان با هفدهم اردیبهشت ماه با حضور۳۰۰ نفر از گردشگران و جوامع بومی برگزار و مورد استقبال قرارگرفت که این امر نشان دهنده اهمیت سرمایه گذاری در شناساندن سنت ها و آداب منطقه است.

حسنی افزود: در این جشنواره بازدید از زیست کره توران، روستای هدف گردشگری رضا آباد، شترسواری در رمل ها و حضور گروه های آفرود بسیار جالب توجه بود لذا امیدواریم با توجه به ظرفیت، قابلیت ها و همچنین وجود اقامتگاه های بوم گردی در منطقه رضا آباد و بیارجمند به سهم مورد نظر در توسعه گردشگری شهرستان برسند.

وی همچنین درباره جشنواره سفر به کالپوش همزمان با جمعه گذشته نیز بیان داشت: جشنواره شقایق ها به طور مستقیم زیر نظر اداره میراث فرهنگی شهرستان میامی با برنامه ریزی هایی خوبی که در این راستا انجام شده، برگزار شد.

کد خبر 3661889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha