۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰:۴۷

آنچه جام جهانی شیراز آشكار كرد؛

هیچ تضمینی برای موفقیت در المپیك نیست/ پیروزی بر سایه تیم روسیه!

هیچ تضمینی برای موفقیت در المپیك نیست/ پیروزی بر سایه تیم روسیه!

تیم ملی كشتی فرنگی ایران در حالی موفق به كسب قهرمانی در رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۶ شیراز شد كه سطح كمی و كیفی مبارزات نشان داد نمی توان این پیروزی را تضمینی بر درخشش در المپیك ریو دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابتهای جام جهانی كشتی فرنگی ۲۰۱۶ شیراز طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته پس از جدال ۸ تیم برتر دنیا با قهرمانی تیم ملی ایران به پایان رسید و فرنگی كاران كشورمان توانستند جام قهرمانی را از تیم جمهوری آذربایجان پس بگیرند، اما این موفقیت، ‌تمام آن چیزی نبود كه در رقابتهای جام جهانی برای كشتی فرنگی ایران آشكار شد.

سایه روسیه در برابر ایران زانو زد
در وهله اول،‌ شاید از منظر یك فرد عادی، بتوان پیروزی قاطع ۸ بر صفر شاگردان بنا برابر تیم روسیه را اوج درخشش ایران در جام جهانی شیراز تلقی كرد،‌اما این موفقیت به ظاهر بزرگ و تاریخی،‌ از دیدگاه یك فرد آگاه و فنی در عرصه كشتی، یك اتفاق كاملا عادی و شاید كم ارزش بود، چراكه روسها ترجیح دادند از نفرات دوم یا سوم خود در این رقابتها استفاده كنند و بر خلاف تیم ایران، ‌نفرات اصلی خود را برای المپیك ریو نگه دارند. روسها تا جایی با نگاهی سطحی به جام جهانی ایران نگاه می‌كردند كه در دیدار فینال در حالی كه پس از سه شكست متوالی در اوزان ۵۹، ‌۶۶ و ۷۱ هنوز فرصت جبران داشتند،‌ ترجیح دادند در وزن ۷۵ كیلوگرم نماینده ای را به میدان نفرستند تا دست سعید عبدولی از سوی داور به عنوان كشتی‌گیر برنده بالا برود!

شاید این تصمیم از سوی سرمربیان تیمهای دیگر كمی عادی و قابل پیش‌بینی باشد، اما زمانی كه گوگیاشویلی به عنوان سرمربی تیم مدعی روسیه چنین تصمیمی می گیرد باید در ارزش كمی و كیفی جام جهانی، كمی تامل و تعمق كرد.

قهرمانی خوب است، ‌اما..!
كسب افتخار و پس گرفتن جام قهرمانی از جمهوری آذربایجان كه سال گذشته در كشورمان موفق شده بود با شكست ایران به این موفقیت برسد،‌ مطمئنا كار مهم و ارزشمندی است،‌ اما روند رسیدن به این قهرمانی و آنالیز حریفانی كه ایران آنها را یكی پس از دیگری با نتایج قاطع شكست داد، گویای حقیقت دیگری است. حقیقتی كه در جام جهانی به ما نشان داد این قهرمانی هیچ تضمیمی بر موفقیت در المپیك نیست و باید از همین امروز قهرمانی در جام جهانی را فراموش كرد و به فكر رویدادی به مراتب بزرگتر و سنگین تر در برزیل باشیم.

با نگاهی به تركیب تیمهای همگروه ایران تا قبل از رسیدن به فینال و همچنین نفراتی كه رقبا در برابر تیم تا دندان مسلح ایران در جام جهانی به میدان فرستادند باید كمی برای المپیك نگران بود. اگر كمی دقیق تر و وزن به وزن به این موضوع بنگریم به حقایق نه چندان دلگرم كننده و دلچسبی بر خواهیم خورد. به عنوان مثال جام جهانی شیراز برای چندمین بار به ما ثابت كرد كه در وزن ۵۹ كیلوگرم هیچ فرنگی كار مطمئن و توانمندی به جز حمید سوریان نداریم و با خداحافظی او از عرصه قهرمانی باید این وزن را برای مدتها خالی از مدعی و مدال و افتخار دانست! نمایش ضعیف سامان عبدولی به عنوان نفر دوم این وزن در جام جهانی كه پیروزی‌های نه چندان هیجان‌انگیز و دلچسبی را كسب كرد به خوبی گواه این ادعاست.

البته این وضعیت در وزن ۶۶ كیلوگرم كمی متفاوت است و فعلا می توان بعد از امید نوروزی به مهدی زیدوند امیدوار بود. در وزن ۸۵ كیلوگرم هم فعلا گزینه بهتری از حبیب اله اخلاقی وجود ندارد، چراكه حسین نوری به عنوان پدیده رقابتهای انتخابی تیم ملی با نمایشی ضعیف در جام جهانی شیراز نشان داد كه قهرمانی اش در انتخابی تیم ملی با چاشنی شانس و اقبال همراه بود.

مبارزات دو مدعی وزن ۹۸ كیلوگرم نیز به رغم حساسیت‌های انتخاب شدن برای حضور در المپیك، تعریف چندانی نداشت. قاسم رضایی و مهدی علیاری در جام جهانی نتوانستند آن طور كه باید و شاید چهره یك مدعی المپیكی را به نمایش بگذارند. هر چند گفته می شد شورای فنی و حتی مربیان تیم ملی قصد دارند ملی پوش المپیكی این وزن را با توجه به پیكارهای جام جهانی انتخاب كنند اما قاسم رضایی و مهدی علیاری با كشتی‌های نه چندان فنی و پراسترس خود نشان دادند كه این وزن هم در المپیك با مشكلات زیادی همراه خواهد بود. ضمن اینكه شكست مهدی علیاری برابر حریف تركیه ای و حركت عجیب او در اجرای فن روی رقیب،‌ مسیر قاسم رضایی برای رسیدن به دوبنده تیم ملی را هموارتر كرد.

لحظه‌شماری روسها برای دیدار مجدد با بنا
با توجه به سطح پیكارهای جام جهانی،‌ در دیگر اوزان نیز خبری از اتفاقات مهم و خاص نبود،‌چراكه نمایندگان ایران در برابر رقبایی صف آرایی كردند كه به جای یك حریف توانمند و تداركاتی قبل از المپیك، بیشتر به توریست‌هایی شباهت داشتند كه برای گردش به شیراز آمده بودند!

تیم ایران تا رسیدن به فینال، ابتدا تیم بی‌ستاره و بی‌انگیزه اوكراین را با نتیجه ۸ بر صفر شكست داد و سپس در مصاف با تیم آذربایجان به عنوان مدعی قهرمانی سال گذشته با نتیجه ۷ بر یك به پیروزی رسید. سومین دیدار ایران در جام جهانی برابر تركیه بود كه تیم پرستاره محمد بنا توانست ۷ بر یك از سد این حریف هم بگذرد و راهی فینال شود. در فینال هم نتیجه ای عجیب رقم خورد و ایران توانست با نتیجه ۸ بر صفر، این مدعی و رقیب سنتی و قدیمی را در ظاهر در هم بشكند!

در همین راستا كوگی گوگیاشویلی سرمربی تیم ملی كشتی فرنگی روسیه بعد از شكست سنگين برابر ايران اعلام كرد تیمی كه در جام جهانی شیراز به میدان رفت از نفرات جوان و كم تجربه ای تشكیل شده بود كه فاصله زیادی تا تیم المپیكی روسيه داشت. وی بارها به این نكته اشاره كرد كه تیم اصلی روسیه را در المپیك خواهید دید و نفراتی كه در جام جهانی شركت كردند هیچ شانسی برای حضور در المپیك نداشتند و به جام جهاني اعزام شدند.

آنچه مسلم است در خاتمه باید این حقیقت را پذیرفت كه شاگردان محمد بنا جام قهرمانی مسابقاتی را بالای سر بردند كه از نظر فنی چنگی به دل نزد و فقط برای درج در آمار و ارقام ملی موثر بود. ضمن اینكه روسهای زخم خورده، بدون توجه به باخت ۸ بر صفر برابر ایران در جام جهانی برنامه وی‍‍ژه ای برای ما در المپیك خواهند داشت و برای دیدار مجدد شاگردان بنا در برزیل ثانیه شماری می كنند.

کد خبر 3664124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha