۵ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۳۸

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند:

سطح زیر کشت کلزا در نهاوند کاهش یافت

سطح زیر کشت کلزا در نهاوند کاهش یافت

نهاوند- رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند گفت: امسال به علت قیمت پایین و پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات کشاورزان نهاوندی سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان کاهش یافته است.

احمد باقری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در سال‌های گذشته بیش از ۷۰ درصد محصول دانه‌ روغنی کلزای استان همدان در شهرستان نهاوند تولید می‌شد اما امسال به علت قیمت پایین و پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات کشاورزان سطح زیر کشت آن به‌شدت کاهش یافته است.

وی گفت: در سال‌های گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ تن دانه روغنی کلزا از سطح زیر کشت یک هزار و ۶۱۰ هکتار تولید می شد که به ۴۰۰ تن در ۱۵۰ هکتار کاهش‌یافته است.

باقری بابیان اینکه ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است، گفت: در حال حاضر مقدار زیادی مواد خام و دانه‌های روغنی از خارج کشور وارد ایران می‌شود که با توجه به نیاز کشور به واردات دانه‌های روغنی برای تولید روغن مصرفی مایع و جامد، کشت کلزا در سال‌های اخیر یکی از کشت‌های استراتژیک و ضروری برای کشور بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: این محصول کم آب‌بر است و از هر دانه کلزا بیش از ۴۵ درصد روغن استیصال می‌شود و کاشت آن صرفه اقتصادی زیادی برای کشاورزان دارد.

وی اظهار کرد: یکی از مناطق مستعد کشت کلزا در شهرستان نهاوند بخش و شهر کیان است که اهالی آن تخصص خاصی درکشت صیفی جات دارند و می‌تواند عاملی برای متمرکز شدن این کشاورزان در شهر کیان باشند.

وی بیان کرد: از مزایای دیگر کشت کلزا در نهاوند نزدیکی مزارع با تنها کارخانه روغن‌کشی استان همدان در نهاوند و قیمت خرید تضمینی آن در سال‌های گذشته بود ولی متأسفانه به علت گران بودن نهاده های کشاورزی و هزینه‌های بالای مراحل کاشت داشت و برداشت و پرداخت نشدن به‌موقع مطالبات کشاورزان به‌یک‌باره سطح زیر کشت و تولید آن در نهاوند کاهش یافت.

باقری یادآور شد: در سال‌های گذشته که اوج تولید کلزا در نهاوند بود این شهرستان به یکی از مناطق پیشرو و برتر در کشور تبدیل شد زیرا میزان برداشت کلزا در هر هکتار سطح زیر کشت استان یک‌تن و ۸۰۰ کیلوگرم است، درحالی‌که در نهاوند از هر هکتار بیش از ۲ تن ونیم کلزا برداشت می‌شد.

وی در پایان از مستعد بودن شهر کیان برای توسعه کشت گیاهان دارویی و شیلات خبر داد و گفت: طی شش ماه گذشته درخواست راه اندازی ۵۰ هکتار گلخانه در شهرستان دریافت شده و هم‌اکنون در شهرستان نهاوند ۳ هکتار گلخانه فعال وجود دارد که بابت هر هزار متر آن دولت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌کند.

کد خبر 3667167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha