۴ خرداد ۱۳۹۵، ۲۰:۴۱

با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد؛

سومین همایش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان در گیلان

سومین همایش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان در گیلان

رشت- سومین همایش اعطای گواهینامه استانی رعایت حقوق مصرف کنندگان با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در استانداری گیلان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمود نوایی عصر سه شنبه با حضور در سومین همایش اعطای گواهینامه استانی رعایت حقوق مصرف کنندگان با اشاره به رشد ۱۷ برابری این همایش نسبت به سال های گذشته اظهار کرد: گیلان جزو استان های موفقی است که به برگزاری این همایش پرداخته و در این حوزه امتیاز دارد.

وی این همایش را یک همایش المپیاد داوطلبانه برشمرد و افزود: انتخاب نشدن یک بنگاه اقتصادی در این همایش به معنای شکست آن بنگاه نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همایش اعطای گواهینامه استانی رعایت حقوق مصرف کنندگان در سال آینده با حضور اصناف صحیح العمل انجام می شود گفت: استانداران وظیفه دارند دستگاه های خدمت رسان را ارزیابی کرده و در انتهای سال به اعلام دستگاه های موفق بپردازند.

نوابی افزود: انتظار داریم گیلان که پیشتاز در بسیاری از موارد است در این زمینه نیز پیشتاز بوده و بتواند خدمات شایسته ای را به مردم ارائه دهد.

رئیس سازمان حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قانون اصناف را در حال اصلاح اعلام و تصریح کرد: لازم است در اصلاح این قانون اهتمام شود.

معاون وزیر صنعت٬ معدن و تجارت برخورد با قاچاق کالا را از اولویت های این وزارتخانه برشمرد و گفت: به جد باید به ستاد مبارزه با قاچاق کالا کمک کنیم.

نوابی تصریح کرد: باید تولید را به سمت صادرات هدایت کنیم زیرا یکی از مشکلات فعلی واحدهای تولیدی، کشش بازار داخلی به سمت کالای خارجی و تولید مازاد است که موجب عقب ماندگی واحدهای تولیدی داخلی شده  است.

وی با تاکید بر اینکه باید رونق به واحدهای تولیدی بازگردد افزود: در این زمینه سیستم های بانکی باید بر حمایت های خود از این واحدها افزوده و تمام تلاش خود را اعمال کنند.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه شیوه های نوین بازرسی در دست اجرا بوده و به زودی نیز عملیاتی می شود اظهار کرد: نوع بازرسی ها به سمت آینده نگری سوق داده می شود.

نمی توان مردم را با تحکم به خرید کالای داخلی مجبور کرد

استاندار گیلان نیز در ادامه این همایش با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» خطاب به واحد های تولیدی گفت: واحدهای تولیدی در جبهه اقتصاد حضور دارند و اگر نگاه های مقاومتی ادامه داشته باشد٬ امسال نیز شاهد رونق و شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.

محمدعلی نجفی با تاکید بر اینکه نباید تولید را از مصرف جدا بدانیم افزود: تولید کننده و مصرف کننده دو روی سکه هستند و رضایت کمی و کیفی تولید کننده، رضایت مصرف کننده را نیز به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد با تحکم شکل نمی گیرد خاطر نشان کرد: مصرف کننده را نمی توان با تحکم به مصرف کالاهای مورد نیاز مجبور کرد.

استاندار گیلان تصریح کرد: با ایجاد رقابت میان‌ واحد های صنعت می توان به افزایش کیفیت پرداخت اما این مسئله در دراز مذت جوابگو نخواهد بود.

نجفی با اشاره به حمایت های مورد نیاز از انجمن های حقوق مصرف کننده و تولیدکننده گفت: علت اصلی بی تدبیری مدیران در این بی حمایتی ها پرسیده می شود و برای حضور نیافتن در مراسم اصلی مورد مواخذه قرار خواهند گرفت.

نجفی با بیان اینکه باید از فرصت های موجود بهره برد تاکید کرد: باید با تمام قوا به حل مشکلات موجود بپردازیم.

وی تثبیت بازار٬ را یک موقعیت استثنایی برشمرد‌ و افزود: برای مقابله با مشکلات و ضربه های وارد شده به کشور فرصت لازم است و این فرصت ها کشور را به حالت عادی خود بر می گرداند.

باید امور مربوط به صادرات تسهیل شود

در ادامه این مراسم، رئیس سازمان صنعت٬ معدن و تجارت گیلان با اشاره به شکل گیری انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان از هفت سال پیش اظهار کرد: گیلان در این مورد از استان های پیشتاز بوده به طوریکه بیش از ۱۲هزار و ۵۰۰ نفر عضو این انجمن هستند.

علی منتظری در راستای حمایت از این انجمن گفت: هیچ منابعی برای این انجمن پیش بینی نشده است.

وی با تاکید بر لزوم حل مشکلات مالی انجمن های رعایت از حقوق مصرف کنندگان بیان کرد: باید منابع درآمدی برای این واحدها فراهم شود.

این مسئول تعداد بازرسی های انجام شده در استان را بیش از ۳۷۰ مورد عنوان و خاطر نشان کرد: این بازرسی ها موجب تشکیل ۱۶ هزار پرونده در محاکم قضایی شده است.

رئیس سازمان صنعت٬ معدن و تجارت گیلان ثبات کشور را موجب ثبات نسبی در بازار دانست و گفت: این ثبات نسبی نباید موجب شود تا از برنامه های دیگر غافل شویم.

منتظری افزود: انجام تحقیقات و ارائه برنامه هایی که می تواند در تنظیم بازار موثر باشد باید در اولویت قرار گیرد تا برای تثبیت بازار بتوانیم اقداماتی رو به جلو انجام دهیم.

وی با اشاره به مرزی بودن استان گیلان بر لزوم صادرات موفق تر تاکید و خاطر نشان کرد: در راستای صادرات موفق باید امور مربوط به صادرات تسهیل شود.

واحدهای تولیدی باید راه صحیح بازار را خود بیابند

نائب رئیس اصناف کشور نیز در این همایش، یکی از مشکلات موجود را  تداخل در بازرسی ها دانست و اظهار کرد: مشاهده می شود که یک واحد تولیدی به کرات در طول یک هفته مورد بازرسی قرار می گیرد.

محمد شکریه گفت: باید اقداماتی صورت گیرد که واحدهای تولیدی به بازرسی نیاز نداشته باشند تا راه دسترسی به بازار صحیح را خود پیدا کنند.

رئیس اصناف گیلان با بیان اینکه در حال حاضر دارای ۴۰۰ رسته شغلی هستیم افزود: بازرسی هدفمند و تخصصی از این رسته های شغلی باید مورد هدف قرار بگیرد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گیلان نیز میزان رشد واحد های تولیدی را ۵۸ درصد و و رشد واحد های برتر را ۳۳ درصد اعلام کرد و گفت: در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اقدامات خوبی صورت گرفته است که نظارت و کنترل بازار را آسانتر می کند.

محمدرضا حقدوست آهنگ رشد انجمن را کند دانست‌ و افزود: به نظر می رسد که از اهداف و رسالت های موجود دز اساسنامه فاصله گرفته ایم.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۲ هزار نفر در انجمن عضو هستند و بیش از ۱۶ استان در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر 3667227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha