وزیر خارجه ژاپن:

بمباران اتمی ژاپن توسط آمریکا نقض آشکار اصول انسانی است

بمباران اتمی ژاپن توسط آمریکا نقض آشکار اصول انسانی است

وزیر خارجه ژاپن بار دیگر تأکید کرد که موضع دولت این کشور در قبال بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی تغییری نکرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن روز سه شنبه ضمن تأکید بر موضع دولت خود در قبال بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی به دست نیروهای آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم، این اقدام دولت آمریکا را ناقض اصول انسانی و حقوق بین الملل دانست.

کیشیدا در گفتگو با خبرنگاران گفت که بمباران اتمی دو شهر ژاپن به دست آمریکا ناقض اصول انسانی است؛‌ اصولی که پایه های ایدئولوژیکی حقوق بین الملل را تشکیل می دهند و دولت ژاپن نیز بارها از تریبونهای مختلف موضع خود را اعلام کرده است.

وزیر خارجه ژاپن در ادامه افزود که آمار بالای کشته شدگان، این بمبارانهای اتمی را به «یک فاجعه اسف بار انسانی» تبدیل کرد.

شایان ذکر است این اظهارات وزیر خارجه ژاپن در حالی ایراد می شود که قرار است نشست «جی هفت» در روزهای ۲۶ و ۲۷ ماه مه در شهر ایسه- شیما ژاپن برگزار شود.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز علاوه بر حضور در نشست «جی هفت» از شهر هیروشیما دیدن خواهد کرد. بدین ترتیب، وی نخستین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که از زمان بمباران اتمی از این شهر دیدن می کند. قرار است اوباما در سفر به هیروشیما به بنای یادبود قربانیان این فاجعه ادای احترام کند و بار دیگر بر آرمان ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته ای تأکید نماید.

گفتنی است که آمریکا دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را در روزهای ششم و نهم آگوست ۱۹۴۵ میلادی مورد بمباران اتمی قرار داد که در اثر این حملات،‌ حدود ۱۵۰ هزار نفر در هیروشیما و حدود هفتاد هزار نفر در شهر ناکازاکی جان خود را از دست دادند.

لازم  به ذکر است که بنا بر نظرسنجی انجام شده توسط خبرگزاری اسپوتنیک در اوایل ماه میلادی جاری،‌ حدود ۶۱ درصد از مردم ژاپن خواستار عذرخواهی رسمی دولت آمریکا بابت این بمبارانهای اتمی شدند. همچنین ۷۴ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقد بودند که حملات مزبور را نمی توان تحت لوای جنگ توجیه کرد؛ زیرا آمار بالای تلفات غیرنظامیان با اهداف جنگ تناسبی ندارد.

کد خبر 3667255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha