۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

نخستین مرکز اهدای جامع خون در کشور ماه آینده راه اندازی می شود

 نخستین مرکز اهدای جامع خون در کشور ماه آینده راه اندازی می شود

گرگان– مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: نخستین مرکز جامع اهدا خون در استان تهران با ۴۴ تخت و قابلیت دریافت پلاکت از اهدا کنندگان ماه آینده راه‎اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگارمهر، علی اکبر پورفتح الله پیش از ظهر شنبه در سی‎امین اجلاس مدیران کل سازمان انتقال خون کشور که در گرگان در حال برگزاری است، گفت: برنامه راهبردی سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی در اجلاسیه تونس به تصویب رسید و قرار براین شد به امضای وزرای بهداشت کشورها برسد.

پورفتح الله با بیان اینکه نگاه ما در زمینه انتقال خون باید نگاه توسعه ای باشد، افزود: ما ۴۲ سال پیش سازمان انتقال خون را تاسیس کردیم و امروزه در تمام زمینه ها دارای شاخص های برتر نسبت به دیگر کشور های منطقه هستیم.

وی با بیان اینکه ۹.۶ تن پلاسما در دنیا فرآوری می شود، گفت: ارزش هر لیتر پلاسما ۱۲۰ دلار است و ایران با تولید پلاسما ۱۷ میلیون دلار هزینه داروهای مشتقات پلاسما را کاهش داده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه از سوی وزیر بهداشت در سال گذشته ابلاغیه‎ای داشتند که مراکز خصوصی جمع آوری پلاسما در کشور محدود شود، اظهار کرد: بیش‌تر این مراکز در بخش‎های حاشیه‎ای تهران شکل گرفته بود و این موضوع می‎توانست باعث شود که اهدای داوطلبانه خون زیر سوال برود و به نگاه قدیمی خود برگردد.

پورفتح الله به تولید ۶۰۰ هزار لیتر پلاسما در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این میزان تولید می‎تواند امنیت خاطر را برای بیماران در کشور تامین کند.

وی تصریح کرد: در ماه آینده نخستین مرکز جامع اهدا خون در استان تهران با ۴۴ تخت و قابلیت دریافت پلاکت از اهدا کنندگان راه‎اندازی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه مصرف پلاکت در کشور از ۲۰۰ هزار لیتر به یک میلیون لیتر رسیده است، افزود: ما باید به سمت افزایش تولید پلاکت حرکت کنیم چرا که کشور در حال ورود به دوره سالمندی است.

پورفتح الله ادامه داد: به دنبال این هستیم که مراکز اهدای مستقیم پلاکت و پلاسما در مراکز جامع اهدای خون شکل بگیرد و در کنار این موضوعات اهدای خون، اهدای سلول‎های بنیادین را نیز داشته باشیم.

وی افزود: ۵۱ درصد از اهدا کنندگان خون ما اهدا کننده مستمر هستند و در سال دوبار خون اهدا می‌کنند که در هیچ کشوری این آمار یافت نمی شود، بنابراین ما به دنبال این هستیم که این رقم را به ۹۰ درصد برسانیم.

پورفتح اله با بیان اینکه در این مراکز افراد می‎توانند اهدای سلول‎های بنیادین و ریجستری سلول‎های بنیادین را داشته باشند، گفت: اگر در کشور ۱۰۰ هزار اهدای سلول بنیادین داشته باشیم می‎توانیم نیاز بیماران که نیاز به سلول‎های بنیادین دارند را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه در دو سال آینده ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما به روش اهدا مستقیم داشته باشیم، افزود: ۶۰۰ هزار لیتر پلاسما در کشور تولید می‎شود و ۱۰۰ درصد داروهای نوترکیب با پلاسمای ایرانی تامین می‎شود که امنیت خاطر را ایجاد می‎کند.

پورفتح الله به دستاورد سلامت خون اشاره کرد و گفت: در زمینه HIV با وجود  آنکه شیوع آن در جامع افزایش یافته است اما درآمار اهدا کنندگان ما وجود HIV کاهش پیدا کرده است و این دستاورد مهمی در کشور است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران افزود: امروز برای تامین یک مورد خون مغز استخوان که از خارج از کشور تامین می شود ۱۰۰ هزار دلار هزینه می‎شود و برای کاهش این هزینه‎ها باید به سمت تولید ‎کنیم.

پور فتح اله با بیان اینکه این آمادگی را داریم که در سایر بافت‎ها انتقال خون  در خدمت نظام سلامت کشور باشد، بیان کرد: سازمان انتقال خون در زمینه اهدای اعضای بدن می‎تواند ورود پیدا کند و همچنین می‎تواند مشکل پیوند کلیه را در این مملکت حل کند.

 

کد خبر 3669866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha