۹ خرداد ۱۳۹۵، ۸:۲۹

«سرزمین‌من» به پرنده‌نگری رسید

«سرزمین‌من» به پرنده‌نگری رسید

هفتاد‌ونهمين شماره ماهنامه «سرزمین‌من» منتشر شد که در اين شماره گزارش‌ها و مقالاتی درباره پرنده‌نگری اختصاصی در منطقه حفاظت‌شده درج شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صخره‌نوردی در دیواره‌های پلخواب چالوس، تماشای نگاره‌های رجال ایرانی، بررسی خانه‌‌های ایرانی، آداب و رسوم ماه‌رمضان در دوره قاجار و در میان اقوام امروز ایران، سفر به جنگل‌های ارسباران، معرفی سرو چندهزارساله ابركوه یزد، نگاهی به تاریخ و معماری حسینیه ارشاد تهران و بخش جدید دانستنی‌های ایران با مقالات كوتاه، جذاب و خواندنی رزمی‌كاران باستانی، كوچك‌ترین پستاندار ایران، تهران‌گردی در خانه‌موزه چمران، ادبیات‌گردی با جلال آل‌احمد و مقالات مختلف دیگر، همراه با پیشنهادهای جذاب و كاربردی سفر برای خردادماه منتشر شده است.

پرهای پرور

پرونده اصلی این شماره «سرزمین‌من» که عكس جلد مجله را هم به خود اختصاص داده، گزارشی است با عنوان «پرهای پرور» كه نویسنده و پرنده‌شناس سرزمین‌من در آن، با سفر به منطقه «پرور» در میان استان‌های سمنان و مازندران كه یكی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان در خاورمیانه است، تنوع پرندگان در این منطقه را بررسی كرده است.

فواره سبز كویر

در بخش «طبیعت و تاریخ» این شماره از مجله «سرزمین‌من»، گزارش «فواره سبز كویر» منتشر شده است كه نویسنده در آن با بررسی درخت سرو در اسطوره‌ها و ادبیات ایران، به سراغ سرو چندهزارساله ابركوه یزد، كهنسال‌ترین موجود زنده شناخته‌شده در ایران رفته است.

كشور هزارخانه

در بخش «معماری» این شماره از مجله یك گزارش خواندنی درباره خانه‌های ایرانی منتشر شده است.

در گزارش «كشور هزارخانه»، انواع معماری ایرانی در ۱۰ بخش خانه‌های كویری، خانه‌های پلكانی، چادر عشایری، آلاچیق تركمن، معماری صخره‌ای، معماری سنگی، موزه‌خانه، خانه‌های ساحلی جنوب، مضیف و كپر و قلعه‌های مسكونی بررسی شده‌اند.

دشت و باران بهاری

در بخش «طبیعت» این شماره، مطلبی درباره جنگل‌های ارسباران در شمال غربی ایران خواهید ‌خواند. «دشت و باران بهاری» عنوان این گزارش درباره بخش‌‌هایی بازمانده از جنگل‌های چندمیلیون ساله هیركانی است.

خانه‌ ارشاد

در بخش «تاریخ و معماری» این شماره از مجله، با گزارش «خانه‌ ارشاد» درباره حسینیه ارشاد تهران خواهید خواند. بنایی تاریخی كه نقش مهمی در رویدادهای منتهی به انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ داشت.

بازی‌های تاج و تخت

در بخش «نگارخانه» این شماره، با استفاده از تصاویر تماشایی از آثار ناب و كمتر دیده ‌شده، نگاهی به تاریخ از مسیر نگاره‌های رجال ایرانی انداخته شده است؛ عنوان این گزارش «بازی‌تاج و تخت» است و در ن زندگی اشخاص سیاسی مهمی چون نادرشاه، امیركبیر، عباس‌میرزا و بسیاری دیگر مرور شده است.

پنجه در پنجه چالوس

در بخش «ماجراجویی» این شماره از «سرزمین‌من»، یك گزارش با عنوان «پنجه در پنجه چالوس» آماده شده است که شرح سفری ماجراجویانه از یك گروه صخره‌نورد بر دیواره پلخواب در جاده چالوس است.

ماه صبر به افق ایران

در بخش «مردم ایران» این شماره از مجله، گزارش «ماه صبر به افق ایران» از خلال عكس‌هایی كه از مراسم مرتبط با ماه رمضان در نقاط مختلف ایران گرفته شده، آداب و رسوم این ماه در سراسر ایران به همراه تصاویر زیبایی از آنها مرور شده است.

همیشه شعبان، یك بار هم رمضان

«همیشه شعبان، یك بار هم رمضان» عنوان گزارش این شماره مجله در بخش «تاریخ» است. در این گزارش نویسنده بر آداب و رسوم و خوردنی‌های ماه رمضان در دوره قاجار گذری كرده است و ما را با این آداب قدیمی آشنا می‌كند.

دانستنی‌های ایران

در این شماره «سرزمین‌من» بخش جدیدی با عنوان «دانستنی‌های ایران» منتشر شده كه در آن مطالبی كوتاه و خواندنی از ایران‌شناسی به خوانندگان ارائه می‌دهد. در بخش‌ «كوتاه و خواندنی» این مجموعه به درخت راز پارك ملی كویر، آئین نوزوتی در پایتخت، مجسمه میدان فردوسی، اولین چاه نفت ایران و لاله‌های واژگون كوهرنگ پرداخته شده است.

در بخش «عجایب ایران‌زمین» دو مطلب درباره مجسمه‌های رزمی‌كاران باستانی و كوچك‌ترین پستاندار ایران منتشر شده و در بخش «دانستنی‌های تهران» دو مطلب درباره لاله‌زار در یكی از داستان‌های جلال آل‌احمد و خانه‌موزه شهید چمران نوشته شده است. در بخش «دیروز، امروز» هم به بارگاه حضرت معصومه(س) پرداخته شده. در بخش «چهره‌های ماندگار» سراغ عزت‌الله نگهبان پایه‌گذار باستان‌شناس علمی در ایران رفته و در بخش «میراث زمین» هم به داستان پیدایش دریاچه اوان در استان قزوین پرداخته‌ شده است.

راهنمای سفرهای خردادماهی

در بخش «راهنمای سفر» این شماره از مجله، ۱۳ پیشنهاد متناسب با آغاز ماه خرداد در ایران ارائه شده‌ است. در بخش «طبیعت» این شماره چهار مطلب راهنمای سفر تهیه شده است؛ «زیبای ابری» راهنمایی برای گشت و گذار در ییلاقات شاندرمن گیلان، «جنگل دریایی» مطلبی برای سفر به جنگل اولنگ استان سمنان، «دوقدم مانده به گل» راهنمایی برای سفر به منطقه بزقوش آذربایجان شرقی و «رهایی در بند» هم راهنمایی برای سفر به غار دربند در استان سمنان هستند.

در بخش «روستا‌گردی» هم با مطلب «بر پله‌های زاگرس» مسافران برای گشت و گذار در روستای پلكانی سرآقاسید كوهرنگ در چهارمحال و بختیاری راهنمایی شده‌اند و در بخش «آخرهفته» هم راهنمایی برای تهران‌گردی در شب‌های نیمه‌شعبان منتشر شده است.

همچنین در این شماره، در بخش تاریخ‌گردی دو مطلب تهیه شده است؛ «كاشی‌های سوگوار» راهنمایی است برای گشت و گذار در تكیه معاون‌الملك كرمانشاه و مطلب «خاطرات بزرگ» راهنمایی است برای مسافرانی که در مجموعه تاریخی آقابزرگ كاشان گشتو گذار كنند. در زیرمجموعه «موزه‌گردی» همین بخش هم «ایلخانان از پشت شیشه» مطلبی است برای راهنمایی از بازدید موزه ایلخانان در شهر مراغه. «گوشه‌ی دنج اسحاق» مسافران را راهی زیارت بقعه «امامزاده احاق(ع)» در شهر ساوه می‌کند

تاکنون ۷۹ شماره از ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من» منتشر شده است. این نشریه در ۱۳۲ صفحه، به سردبیری رضا مختاری و با قیمت هفت هزار تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه منتشر می‌شود.

کد خبر 3670135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha