۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۳

رییس اداره شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی:

اهدای عضو نیازمند فرهنگ‌سازی است/ نجات جان ۸ نفر توسط یک بیمار

اهدای عضو نیازمند فرهنگ‌سازی است/ نجات جان ۸ نفر توسط یک بیمار

بوشهر - رئیس اداره شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ترویج اهدای عضو در جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتایون نجفی زاده صبح دوشنبه در دیدار با مدیرکل صداوسیمای استان بوشهر اظهار داشت: ترویج فرهنگ اهدای عضو نقش بسیار مهمی در جلوگیری از مرگ افراد متقاضی پیوند اعضا دارد که باید با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه به‌طور میانگین روزانه بین ۷ تا ۱۰ بیمار در کشور به سبب نرسیدن عضو پیوندی مورد نیاز خود جان خود را از دست می‌دهند، اضافه کرد: سال گذشته ۸۰۸ عضو مرگ‌های مغزی هدیه شد که با فرهنگ سازی می‌تواند تا ۴ برابر افزایش یابد.

رئیس اداره شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو افراد مرگ مغزی از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: فرهنگ‌سازی، آموزش واحدهای فراهم آوری و پیوند اعضا از حلقه‌های مفقوده در سیستم اهدای عضو است که کار صداوسیما در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی این مقوله مهم است.

۳۰۰ بیمار کلیوی دیالیزی داریم 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در این نشست اظهار داشت: تلاش‌های ویژه‌ای برای انجام عمل جراحی پیوند اعضا در استان بوشهر صورت گرفته است و ساختار درمانی اهدا و پیوند عضو در بوشهر فراهم است.

سید سجاد اقبالی با اشاره به اینکه ۳۰۰ بیمار کلیوی دیالیزی در استان بوشهر وجود دارد، اضافه کرد: نیمی از بیماران کلیوی استان بوشهر نیازمند پیوند کلیه هستند و در انتظار اهدای عضو هستند.

وی با اشاره به اینکه ترویج پیوند اعضا نیازمند فرهنگ‌سازی مناسب است، خاطرنشان کرد: بیمارانی که به مرحله دیالیز رسیدند درصورتی‌که پیوند کلیه برای آنان صورت نگیرد از بین خواهند رفت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، ارائه خدمات مناسب بخش سلامت را یک وظیفه دانست و افزود: در تمامی درمانگاه‌ها و مراکز درمانی استان اتاق احیا وجود دارد صرف‌نظر از اینکه در برخی از مراکز در طول این سی سال حتی یک‌بار نیز موردنیاز واقع نشده است.

همکاری صداوسیما در فرهنگسازی سلامت

مدیرکل صداوسیمای استان بوشهر نیز در این نشست به نقش مهم صدا و سیما در فرهنگ‌سازی اشاره کرد و افزود: بخش سلامت ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با مردم دارد و همه باید در این زمینه همکاری داشته باشیم.

سید حسین ناظر با اشاره به نقش و ماموریت‌های صدا و سیما در زمینه فرهنگ‌سازی، افزود: سلامت یکی از مهمترین بخش ها در زمینه سلامت است که ساختارسازی نیز در صدا و سیما صورت گرفته است.

وی از همکاری صدا و سیمای استان بوشهر با دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در زمینه فرهنگ‌سازی اشاره کرد و ادامه داد: صدا و سیما در بحث فرهنگ‌سازی این مقوله تمام تلاش خود را به کار خواهد بست و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام خواهد داد.

نجات جان ۸ نفر توسط اعضای یک بیمار

قائم‌مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت نیز اظهار داشت: اهدای عضو تنها موردی از نظام سلامت است که فقط نظام سلامت در آن دخیل نیست و سازمان‌های بسیاری از جمله صداوسیما، مجمع خیرین سلامت، استانداری، شهرداری، فرمانداری، نمایندگی ولی‌فقیه، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک اهدای عضو دخیل هستند.

امید قبادی با اشاره به اینکه هر یک متوفی که بر اثر مرگ مغزی دفن می‌شود، هشت نفر به همراه آن می‌میرند اضافه کرد: مسئولیت ۲۰ درصد از پیوند اعضا در دنیا با نظام سلامت است و مابقی با دیگر سازمان‌هاست که باید سایر ارگان‌های فرهنگ‌ساز نیز در این زمینه با نظام سلامت همکاری و مشارکت جدی داشته باشند.

کد خبر 3672069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha