۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵

وقتی اعتبارات سرگردان است

پای لنگ مدیریت شهری کرج در ورزش/شهرداری نقشه راه ندارد

پای لنگ مدیریت شهری کرج در ورزش/شهرداری نقشه راه ندارد

کرج - در حالی که حضور شهرداری‌ها در حوزه ورزش طی سال‌های اخیر شکلی ضابطه مندتر از گذشته به خود گرفته اما در کلان‌شهر کرج پای مدیریت شهری در حوزه ورزش به دلیل فقدان نقشه راه همچنان می‌لنگد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: چند سالی است مبحث ورزش شهروندی در دستور کار شهرداری های سراسر کشور قرار گرفته و شهرداری ها با هدایت و راهبری کمیسیون های فرهنگی - ورزشی پارلمان شهری در این مسیر گام های خوبی را برداشته اند. ماحصل این رویکرد حضور فعال تر شهرداری ها در حوزه ورزش همگانی و قهرمانی است و در این راستا شاهد شکل گیری باشگاه های حرفه ای بسیاری با عنوان شهرداری در سطح ملی هستیم.

اما این نگاه و سیاست هنوز در کلان‌شهر کرج شکل واقعی خود را پیدا نکرده است و علیرغم ایجاد تشکیلاتی عریض و طویل به نام سازمان فرهنگی - ورزشی هنوز ساز و کار فعالیت های مرتبط با ورزش در کرج با مشکلات حادی روبروست و اعتبارات قابل توجه این حوزه به دلیل فقدان طرح و برنامه به شکل اسف باری به هدر می رود.

ماحصل این حرکت پُر اشکال و معیوب شکل گیری سازمانی است که تکلیفش با حوزه ورزش روشن نیست و دست به هر کاری که می زند به فرایندی پُر ایراد و اشکال مبدل می شود. بگذارید کمی موضوع را به شکل مصداقی بررسی کنیم تا بیشتر متوجه جایگاه فعلی مدیریت شهری در ورزش و حال و احوال ناخوش این روزهای آن شوید.

شهرداری کرج علیرغم داشتن منابع اعتباری قابل توجه از معدود شهرداری هایی است که در این سال‌ها برای تیمداری در رشته های مختلف ورزشی پیشگام نبوده استشهرداری کرج علیرغم داشتن منابع اعتباری قابل توجه از معدود شهرداری های است که در این سال ها برای تیمداری در رشته های مختلف پیشگام نبوده است.

این اتفاق در حالی رخ داده که در دیگر شهرهای به مراتب کوچک تر کشور شاهد حضور مدیریت شهری در حوزه باشگاه داری هستیم و شهرداری ها بر حسب توان و بنیه مالی خود در چندین رشته زمینه حضور ورزشکاران آن شهرستان را در مسابقات لیگ کشور مهیا کرده اند.

این در حالی است که شهرداری کرج پس از یک حرکت کوچک و پرحاشیه در اواخر دهه ۸۰ در رشته فوتبال به یک باره قید فعالیت در این بخش را زد و در این سال ها هم با چشم بستن بر نیازهای ورزشی کلان‌شهر کرج و استان البرز به این حوزه بی توجه است.

البته در دوره چهارم شورای شهر و با اعمال نظر برخی اعضای ورزش دوست موضوع تشکیل باشگاه شهرداری کرج بار دیگر به جریان افتاد و حتی اساسنامه ای برای آن تدوین شد اما پس از رسیدن به صحن علنی شورا و با استدلال های عجیب برخی اعضا به زمین خورد و به سرانجام نرسید.

این اتفاق در حالی رخ داد که به زعم بسیاری از کارشناسان اگر حضور شهرداری کرج در عرصه باشگاه داری رقم می خورد با توجه به پتانسیل بالای استان، می شد با هزینه بسیار نازل زمینه حضور چندین رشته تیمی و انفرادی را در لیگ های معتبر کشوری مهیا و بازخوردهای خوبی برای مدیریت شهری کرج فراهم کرد.

البته در این میان برخی اعضای شورای شهری بدون پشتوانه لازم و با تدارک تیمی با عنوان شورای شهر در لیگ کشتی کشور و جام باشگاه های جهان شرکت کردند که آن هم بعدها جز بدهی و قول های عمل نشده اعضای پارلمان شهری آورده ای برای کشتی البرز و متولیانش نداشت و حواشی زیادی را ایجاد کرد.

حرکت منفعلانه شهرداری کرج در عرصه تیمداری

مدیریت شهری کرج اما در کنار واهمه ای که از حضور در بُعد حرفه ای ورزش و تیمداری دارد در خصوص حمایت از تیم های ورزشی و حضور موثر در تنگناهای ورزش کرج و استان نیز بسیار ناموفق و یاس برانگیز عمل کرده است.

نمونه بارز و شاخص این اتفاق را می توان در موضوع باشگاه مقاومت جستجو کرد جایی که تلاش و پیگیری های مدیران این باشگاه برای جذب کمک مالی برای رفع نیازهای اولیه این باشگاه در لیگ برتر فوتسال با امروز و فردا کردن و بهانه جویی های شورای شهری ها همراه بود و در نهایت کمکی ناچیز و با تاخیری چندین ماهه به این تیم لیگ برتری تعلق گرفت که دردی هم از آن دوا نکرد.

البته اعضای پارلمان شهری برای سال ۹۵ ردیف اعتباری یک میلیارد تومانی را برای کمک به ورزشکاران و تیم های ورزشی اختصاص داده اند که به نظر می رسد با توجه به ابهامات موجود در مکانیزم اجرایی پرداخت آن بعید به نظر می رسد به شکلی موثر هزینه شود.

در خصوص تجلیل از مدال آوران و قهرمانان ورزشی نیز روند کیفی مشارکت شهرداری و شورای شهر در این سال ها سیر نزولی داشته است به نحوی که هرچه جلوتر آمده ایم با تک روی بیشتر مجری برگزاری آن یعنی سازمان فرهنگی - ورزشی روبرو بوده ایم و ماحصل این اقدام برگزاری بی کیفیت این برنامه و نارضایتی ورزشکاران شاخص کرج در دو سال اخیر بوده است.

نمایشی پُر ایراد به نام جشنواره ورزشی محلات در کرج

مدیریت شهری کرج در یک کپی برداری از پایتخت و برخی دیگر از شهرهای کشور از سه سال پیش اقدام به پایه ریزی و برگزاری جشنواره ورزشی محلات کرد اما به جز سال اول که میزان مشارکت و تعداد رشته ها تا حدودی با توان شهرداری و ظرفیت مدیریتی سازمان همخوانی داشت در دوره دوم و سوم شاهد سیر نزولی جشنواره بودیم و تاکید مدیران شهری بر افزایش کمی مسابقات سبب شد مسابقاتی ضعیف و بدون کمترین خروجی را شاهد باشیم.

این اتفاق در دوره سوم جشنواره محلات و با ورود هیئت های ورزشی نوپای شهرستان کرج کمی بهبود پیدا کرد اما در مجموع به دلیل فقدان اتاق فکری قوی و نقشه راهی شفاف این جشنواره نتوانسته به استانداردهای لازم برسد.

البته این جشنواره ورزشی دچار یک بحران و اشکال اساسی دیگری است و آن فرایند پُر ایراد پرداخت جوایز تیم ها و نفرات برتر است. متاسفانه شهرداری کرج علیرغم تاکیدی که بر برگزاری این مسابقات دارد اما در خصوص هزینه های اجرای آن و مهمتر از همه جوایز شهروندان عملکرد مناسبی ندارد و کاهلی می کند به نحوی که جوایز دوره دوم با تاخیری چندین ماهه و در آستانه شروع دوره سوم پرداخت شده و جوایز دوره سوم که زمستان سال گذشته برگزار شده هنوز به دست نفرات و تیم های برتر نرسیده است.

این کاهش محسوس در حوزه عمرانی در حالی رقم خورده است که دو سال پیش شورای شهر مصوبه ای مبنی بر احداث ۱۲ سالن ورزشی چندمنظوره در مناطق ۱۲ گانه شهری کرج داشت که این مصوبه پس از تقلیل به ۶ سالن ورزشی هنوز به سرانجام نرسیده است و تنها ۲ مورد از آنها به مرحله بهره برداری رسیده است.

انتقاد فرماندار کرج از رویکرد شهرداری در حوزه ورزش

البته این سالن های ورزشی صرفا با هدف خدمات دهی به جامعه ورزش ایجاد نمی شوند و قرار است به عنوان اماکن ویژه از سوی ستاد بحران مورد استفاده قرار گیرند.

حضور پرحرف و حدیث مدیریت شهری کلان‌شهر کرج در فعالیت های ورزشی در حالی رقم خورده است که فرماندار کرج در اولین نشست شورای عالی ورزش البرز نیز انتقادهایی را به آن مطرح کرده است.

محمد تقی ایرانی با انتقاد از رویکرد شهرداری کرج به موضوع ورزش، گفت: مدیریت شهری کرج باید نقش جدی‌تری در حوزه ورزش کرج ایفا کند.

وی افزود: ورود شهرداری ها به موضوع توسعه سرانه های ورزشی  و دعوت از باشگاه های بزرگ داخلی و خارجی برای این امر می تواند راهگشا باشد و گِره های ورزش استان را بازکند.

ایرانی در ادامه گفت: مدیریت شهری کرج علیرغم پتانسیل بالایی که دارد به شکل مناسب و مورد انتظار در حوزه ورزش ورود نکرده است و تحرک مناسبی ندارد.

فرماندار کرج ادامه داد: در تمام دنیا شهرداری ها نقشی اثرگذار در احداث اماکن ورزشی دارند و این اتفاق باید در کشورمان و در کلان‌شهری مانند کرج رخ بدهد و شهرداری نقشی جدی تر و اثربخش تری ایفا کند.

وی با بیان اینکه گره پروژه های نیمه تمام ورزشی در کرج با ورود شهرداری ها می تواند باز شود، گفت: در کلان‌شهر کرج شهرداری این شهر می تواند در تکمیل پروژه های موجود همکاری کند و بر اساس یک تفاهم و توافق آن ها را به سرانجام برساند.

نگاه های متضاد و سلیقه ای به ورزش کرج

وی در پایان افزود: ایجاد بستر لازم برای فعالیت ورزشی ارزان برای مردم یک ضرورت است و امیدوارم مدیریت شهری کلان‌شهرکرج جدی تر از گذشته به این حوزه نگاه کند.

در ادامه برای بررسی بیشتر این موضوع تلاش خبرنگار مهر برای برقراری ارتباط با اعضای پارلمان شهری کرج نتیجه نداد.

این روزها مبحث داغ روز ادغام معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج است و اعضای پارلمان شهری با این استدلال که این ادغام از موازی کاری و دوگانگی تصمیمات جلوگیری می کند رای به انحلال یکی از معاونت های شهرداری داده اند.

به اینکه این ادغام و یکپارچگی تا چه میزان در روان سازی حوزه فرهنگی ورزشی شهرداری کمک می کند کاری نداریم اما واضح و مبرهن است که علت لنگ زدن این روزهای چرخ ورزش مدیریت شهری به نگاه و نگرشی برمی گردد که برخی اعضای شورا دارند و قصد کوتاه آمدن از آن را هم ندارند.

نگاه های متضاد و سلیقه ای به موضوع ورزش در کنار فقدان مشاوره های تخصصی در خصوص اولویت های ورزش سبب شده شاهد حضور کم اثر شهرداری در تحولات ورزش کلان‌شهر کرج و استان البرز باشیم و به نوعی این حرکت منفعلانه و کم اثر نگاه و دید جامعه ورزش را نسبت به مدیریت شهری منفی کرده است.

شورای شهر و شهرداری کرج با مدیریت منابع موجود که البته کم هم نیست و هدایت درست آن می تواند بازویی توانا برای ورزش پرمشکل البرز باشد به شرط آن که نگاه برخی تصمیم گیران حوزه شهری در شورای شهر و شهرداری کمی تغییر کند و دایره دیدشان عمق بیشتری بگیرد.

کد خبر 3672753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha