۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۶

سید عباس صالحی خواستار شد:

لزوم توجه جدی به تمرکز زدایی در طرح فروش یارانه‌ای کتاب

لزوم توجه جدی به تمرکز زدایی در طرح فروش یارانه‌ای کتاب

معاون فرهنگی وزیر ارشاد خواستار تمرکز زدایی بیشتر و حضور فعال‌تر کتابفروشی‌های خارج از مراکز استان‌ها در طرح یارانه‌ای فروش کتاب خانه کتاب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تقدیر از فعالان در طرح «عیدانه کتاب» با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در این مراسم محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در سخنانی عنوان کرد: طرح عیدانه کتاب در زمان برگزاری خود، شور و شوق بسیاری در شهرستان‌ها خلق کرد و بستری مناسب برای سنجیدن چنین طرح‌هایی با هدف توزیه عادلانه یارانه کتاب را فراهم کرد.

وی افزود: در دوران گذشته روند فعالیت نشر در ایران و هدایت مسئولت کار را به جایی رسانده بود که دیگر کتابفروشی‌ها معنی و مفهوم خود را از دست داده بودند. نمایشگاه کتاب نیز وضعیت راکدی را مهیا کرده بود که البته هنوز هم می‌شود نشانه‌هایش را دید. در این وضعیت تزریق یارانه به بدنه نشر حکم دارو را داشته و دارد و بستر سالمی را فراهم می‌کند تا کتابفروشی‌ها در کشور بار دیگر احیا شود.

آموزگار ادامه داد: هدف اصلی از چنین طرح‌هایی بازگرداندن فروش کتاب به عاملان اصلی آن یعنی کتابفروش‌ها باید باشد. نباید فضایی فراهم کرد که ناشر و کتابفروش خود را رقیب هم حس کنند و هر چه که معیشت کتابفروشان را مختل می‌کند را باید به فارموشی سپرد.

وی در پایان از خانه کتاب و وزارت ارشاد برای هدایت یارانه‌های نشر به سمت مصرف صحیح و بهینه و نیز هدف گذاری در پرداخت آن تشکر کرد.

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این نشست در سخنانی عنوان کرد: کتابفروشان حلقه مهم و موثر در حوزه فرهنگ مکتوب کشور هستند و اگر به اتفاق خوبی در حوزه فرهنگ مکتوب در کشور می‌اندیشیم باید بدون شک به رونق کتابفروشی‌ها هم فکر کنیم

وی در ادامه با اشاره به اقدامات معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای حذف بن‌های کاغذی و نیز زمان‌دار کردن بن‌های الکترونیکی گفت: مسیر یارانه‌های کتاب باید معکوس و به سمت مصرف کننده برگردد. ما در طرح عیدانه کتاب نیز با احترام به این مساله و مخاطبان کتاب، یارانه را به نقطه اصلی خود برگرداندیم ودر کنار آن سعی کردیم از حوزه یارانه‌ها تمرکززدایی کنیم. ما بر این باوریم که ایران تنها تهران نیست و باید هر متابفروشی در سراسر کشور را یک واحد جدی تاثیرگذار در جریان نشر کشور بدانیم. هیجانی که طرح عیدانه کتاب در فضای مجازی و حقیقی در کشور ایجاد کردچیزی بود که ما برای کسب موفقیت در این راه به آن نیاز داریم و البته شکی هم نداریم که باید برای ادامه مسیر به راهی ثابت‌تر اندیشید.

صالحی در ادامه ایجاد فرصت ارتباطی میان رسانه‌ها و فعالان نشر، تقویت رفتن به کتابفروشی به‌عنوان یک عادت اجتماعی را از مهمترین اهداف این طرح برشمرد و خواستار اطلاع رسانی‌گسترده تر، حضور بیشتر مناطق استانی و خارج از مرکز در این طرح شد

در پایان این مراسم از کتابفروشی‌های مهرگان اصفهان، خانه کتاب کرمانشاه، فرازمند رشت، شهر کتاب خرم‌آباد، طاعتی رشت، کتاب آبان مشهد، شهر کتاب مشهد، پاتوق کتاب زنجان، مجتمع فرهنگی مهران رشت و دنیای زبان خرم‌آباد به عنوان کتابفروشی‌های برتر این طرح تقدیر شد

همچنین موسسات نشر افق، چشمه، قدیانی، نگاه، ققنوس، نیلوفر، نسل نواندیش، مرکز و نی نیز به عنوان ناشرانی که آثارشان در این طرح ببشترین فروش را داشته است تقدیر شد.

همچنین گروه فرهنگی خبرگزاری مهر و ایسنا و نیز سردبیر اخبار رادیو ایران، شبکه ۴ سیما و نیز میترا لبافی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما برای پوشش مناسب این طرح تقدیر شد.

کد خبر 3673335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha