۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۲۹

گزارش خبری؛

کارگاهی برای«نجات بختگان»/ آشنایی استهبانی‌ها با پیامدخشکی دریاچه

کارگاهی برای«نجات بختگان»/ آشنایی استهبانی‌ها با پیامدخشکی دریاچه

شیراز- جوامع محلی و فعالان محیط زیست کارگاهی با عنوان«نجات بختگان» در استهبان برگزار کردند تا مردم با آسیب‌ها و پیامدهای منفی خشک شدن دریاچه بختگان آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، با خشک شدن تالاب بختگان ، لطمات جبران ناپیذیر نه تنها بر محیط زیست طبیعی وارد شد بلکه محیط زیست انسانی را نیز تحت شعاع خود قرار داد.

بر همین اساس جوامع و فعالان محیط زیست دست به کار شدند تا مردم را با آسیب‌های ناشی از این خشکی بیشتر آشنا کنند.

در این رابطه رسول حاجی باقری فعال محیط زیست که یکی از سخنرانان این کارگاه بود، در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: امروز چهارشنبه اولین کارگاه «نجات بختگان» برای دهیاران و روسای شوراهای روستاهای استهبان برگزار شد که بسیار استقبال نیز قرار گرفت.

وی بیان کرد: برگزار کنندگان برنامه گروه مردمی دیده بان استهبان و گروه احیاءکنندگان تالاب بین المللی کمجان بوده اند که طی آن فعالان محیط زیست نظیر سیروس زارع فعال محیط زیست و احیاء کننده تالاب کمجان و دکتر صنم قاسمی اساتد دانشگاه نیز حضور داشتند.

حاجی باقری عنوان کرد: این برنامه در راستای پیشبرد اهداف طرح مدیریت زیست بومی کُر، بختگان، طشک و کمجان انجام شد.

این فعال محیط زیست عنوان کرد: افزایش آگاهی و دانش جوامع محلی برای کمک به نجات بختگان اجتناب ناپذیر است.

 حاجی باقری گفت: تا مردم از آسیب های خشک شدن بختگان و طشک بر معیشت خودشان مطلع نباشند، برای احیاء دریاچه همراهی نخواهند کرد.

وی افزود: شوراهای روستا به عنوان معتمدین مردم باید همراه باشند  و در عین حال مردم باید با آگاهی، مطالبه گری کنند زیرا تمام آسیب‌های وارده بردریاچه متاثر از عدم آگاهی و سوءمدیریت حوزه آبریز بختگان در دهه های اخیر است که باید اصلاح و ترمیم شود و این امر بدون همکاری و همراهی مردم امکان پذیر نیست.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: مردم باید درک کنند که گسترش زمین های زراعی و باغی آب بیشتری می طلبد و در این راستا منابع آبی نیز از دست خواهد رفت.

وی بیان کرد: کسب اطلاعات از جامعه و مردمی که درگیر با مشکلات ناشی از خشکی دریاچه هستند، می تواند در تهیه چشم انداز و راهبرد بهتر کارساز باشد همیشه طرح های روی کاغذ به تنهایی تاثیرگذار نخواهند بود و باید در نظر داشت که مردم بهتر مشکلات منطقه  خود را لمس می کنند.

حاجی باقری با اشاره به اینکه دهیاران و اعضای شورای روستایی از وضعیت موجود دریاچه ناراضی بودند، افزود: آنها خواستار برخورد با چاه های غیر مجازی شدند که شیره جان دریاچه ها را می مکد.

در این کارگاه همچنین شرکت کنندگان خواستار برگزاری کارگاه های مشابه برای مردم روستاها  نیز شدند.

همچنین فرماندار استهبان ضمن حضور در جلسه از حضور و استقبال دهیاران و اعضای شوراهای روستایی و هم چنین برگزار کنندگان کارگاه قدردانی کرد.

وی مشارکت مردم را مهمترین راهکار برای نجات بختگان بیان کرد و نظرات مردم محلی و بومی را بسیار کارگشا دانست.

همچنین در این مراسم سیروس زارع فعال محیط زیست و مرد محیط زیستی سال ۹۰ کشور نیز در راستای اهداف این جلسه تاکید کرد: روستاهایی وجود دارد که صدمات بسیار سنگینی از مرگ دریاچه طشک و بختگان دیده اند.

وی افزود: جوامع محلی بزرگترین سرمایه های ما برای رسیدن به یک زیست بوم پایدار هستند.

در ادامه این نشست همچنین دکتر صنم قاسمی نیز از آسیب هایی گفت که بر سر مردمان حاشیه بختگان آمده است، بیماری هایی که هر روز رو به رشدند و برخی هم ناشناخته هستند.

وی دریاچه «آرال» را نمونه ای مشخص از دستکاری نابخردانه  بشر در طبیعت دانست و گفت: ما بایذ از آن درس بگیریم و سلامت خود و آیندگان خود را تامین کنیم.

کد خبر 3674466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha