۱۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۸:۰۴

در راستای حل مناقشات ارضی در دریای چین جنوبی؛

چین از مذاکرات دوجانبه با فیلیپین استقبال می کند

چین از مذاکرات دوجانبه با فیلیپین استقبال می کند

پکن اعلام کرد که از پیشنهاد دولت جدید فیلیپین برای انجام گفتگوهای دوجانبه با هدف حل مناقشات دریای چین جنوبی استقبال می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دولت چین از پیشنهاد دولت جدید فیلیپین برای انجام مذاکرات دوجانبه با هدف حل مناقشات دریای چین جنوبی استقبال کرد.

شایان ذکر است که دریای چین جنوبی منطقه ای سرشار از ذخایر نفت، گاز و ماهی است و حجم مبادلات تجاری انجام شده از راه این دریا سالانه به چند تریلیون دلار می رسد. دولت چین مدعی حاکمیت بر تقریباً سراسر دریای چین جنوبی است؛ در حالیکه کشورهای فیلیپین، برونئی، ویتنام، مالزی و تایوان نیز ادعاهای ارضی مشابهی را مطرح می نمایند.

در دادخواستی که در سال ۲۰۱۳ از سوی دولت فیلیپین به دیوان بین المللی دادگستری لاهه تسلیم شد، این کشور خواستار ارائه توضیحات بیشتر پیرامون قوانین دریایی سازمان ملل متحد گردید تا بدین ترتیب بتواند ادعای حاکمیت چین بر ۹۰ درصد از دریای چین جنوبی را با چالش مواجه سازد. اما دولت چین نیز دیوان بین المللی دادگستری را برای رسیدگی به این دادخواست فاقد صلاحیت دانست.

حال با نزدیکتر شدن به زمان اعلام حکم دیوان بین المللی دادگستری لاهه، تنش میان دو کشور چین و فیلیپین رو به افزایش است.

«رودریگو دوترت» رئیس جمهور منتخب و جدید فیلیپین از دولت چین می خواهد که به قانون دویست مایل دریایی منطقه انحصاری اقتصادی که تحت لوای حقوق بین الملل به کشورهای ساحلی تعلق دارد، احترام بگذارد.

رئیس دولت جدید فیلیپین همچنین با ابراز تمایل به آغاز مجدد مذاکرات دوجانبه با چین، روز سه شنبه اعلام کرد که کشور متبوع وی به متحد امنیتی دیرینه خود- آمریکا- وابسته نخواهد بود و بدین ترتیب به استقلال رأی خود در جریان مذاکره با چین اشاره نمود.

«هوآ چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که وی از نقطه نظرات دولت جدید فیلیپین استقبال می کند و امیدوار است که دولت جدید فیلیپین بتواند به مسیر مذاکرات دوجانبه بازگشته و علاوه بر حل و فصل مناسب مناقشات، برای توسعه سالم روابط تلاش نماید.

از سوی دیگر، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز در هفته جاری به رئیس جمهور جدید فیلیپین گفت که به بهبود مناسبات دو جانبه با این کشور امیدوار است.

کد خبر 3674854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha