۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۰۲

در ۶ ماهه دوم سال گذشته صورت گرفت؛

۴۰۸۷ مورد تبلیغات غیرقانونی مواد دخانی/۹۷۰ مورد معرفی به دادگاه

۴۰۸۷ مورد تبلیغات غیرقانونی مواد دخانی/۹۷۰ مورد معرفی به دادگاه

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، تعداد تخلف ناشی از تبلیغات مواد دخانی مغایر با قانون طی ۶ ماهه دوم سال گذشته را ۴۰۸۷ مورد عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر خسرو صادق نیت در دهمین جلسه ستاد کنرل و مبارزه با دخانیات یکی از اهداف تشکیل این ستاد را برنامه ریزی برای مبارزه با مصرف مواد دخانی و حفظ سلامت عمومی بیان کرد و گفت: اجرای دستورالعمل تعیین عاملین مجاز توزیع و فروش فراورده های دخانی و تدوین برنامه حذف تدریجی عرضه قلیان از مصوبات جلسه نهم این ستاد بوده است.

وی با اشاره به تشکیل تیم های بازرسی در سطح شهرستان ها و برخورد با تبلیغات مواد دخانی، افزود: از ۲۶۴ هزار و ۳۱۱ امکنه عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی بازدید شد که ۱۱ هزار و ۶۲۵ امکنه تبلیغات مغایر با قانون داشتند و برای ۳ هزار و ۶۷۰ مراکز فروش جهت جمع آوری سیگار در معرض دید عموم اخطار کتبی صادر شد.

صادق نیت افزود: ۴۹۵ مورد متخلف به مراکز قضایی معرفی شد و ۱۲۸ مورد امکنه با دستور مراجع قضایی تعطیل شد.

وی تعداد تخلف ناشی از تبلیغات مواد دخانی مغایر با قانون طی ۶ ماهه دوم سال گذشته را ۴۰۸۷ مورد بیان کرد و افزود: ۲ هزار و ۷۱۷ اخطاریه کتبی، ۹۷۰ مورد معرفی به دادگاه و ۸۸ مورد تعطیلی امکنه در این مدت صورت گرفته است.

صادق نیت با اشاره به ابلاغ صدور پروانه فروش در سطح خرده فروشی با رعایت فاصله ۱۰۰ متری، از راه اندازی سامانه ایرانیان اصناف از ابتدای اسفند سال ۹۴ خبر داد و افزود: در این سامانه مشخصات سه صنف خواربار فروش، سوپرمارکت و سقط فروش ثبت می شود و مجوز عاملیت فروش به افراد از طریق این سامانه داده می شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از فعال سازی کارگروه اعمال قانون ستاد کشوری کنترل دخانیات خبر داد و افزود: این کارگروه به منظور اجرایی شدن قانون ممنوعیت عرضه و مصرف دخانیات در اماکن عمومی بخصوص قلیان در کلانشهرها تشکیل شده است.

وی به بررسی آلودگی نمونه های تنباکو به مواد محرک، روانگردان، حلال های آروماتیک، بنزن، سموم ارگانیزه و قارچ های بیماری زا جیوه و سرب با ۶۰۰ آزمایش بر روی ۲۵ نمونه تنباکوهای موجود در مراکز عرضه کننده قلیان اشاره کرد و افزود: با توجه به موارد گزارش شده در خصوص آلودگی برخی از قلیان های فرآوری شده به مواد مخدر و روان گردان، مقرر شد نیروی انتظامی نسبت به بازرسی دوره ای با تیم مشترک از مراکز عرضه قلیان با هدف اطمینان از عدم عرضه توتون قلیان به مواد مخدر و روان گردان اقدام کند.

صادق نیت با اشاره به اینکه ۳۴ هزار و ۹۲۵ مرکز عمومی می توانند قلیان عرضه کنند، افزود: از بین این تعداد، ۸ هزار و ۹۹۷ مرکز قلیان عرضه می کنند و ۱۷۵۵ مرکز به مراجع قضائی معرفی و۸۵۳ مرکز با حکم قضایی تعطیل شدند.

وی ضمن اشاره به طراحی و اجرای پویش ملی «قلیان ها را گلدان کنیم» ، هدف از این پویش را فرهنگ سازی و جلب حمایت عمومی برای عدم مصرف قلیان عنوان کرد.

کد خبر 3677001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha