۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۹

نماینده ولی فقیه لرستان:

پدیده‌های طبیعی مظهر قدرت الهی هستند/ضرورت توجه به اعجاز قرآن

پدیده‌های طبیعی مظهر قدرت الهی هستند/ضرورت توجه به اعجاز قرآن

خرم آباد - نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: پدیده علمی و طبیعی مظهر قدرت و رحمت الهی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان با اشاره به اینکه در ماه رمضان امسال سوره رعد تفسیر خواهد شد، اظهار داشت: سوره رعد سوره ای اعتقادی و اخلاقی است که آیات آن هم اعتقادات را قوی می کند و هم اخلاق و رفتار انسان را درست می کند.

وی افزود: بحث خداشناسی، مبدا، معاد، قیامت، اسرار آفرینش، آیات الهی، عظمت قرآن و نشانه های خداوند در روی زمین در سوره رعد بیان شده همچنین به مباحث اخلاقی مانند مسئله وفای به عهد و پیمان، صله رحم، صبر و استقامت، مقاومت، انفاق، وحدت، اخوت، ترک انتقام جویی و ... در این سوره اشاره شده است.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه سوره رعد مکی بوده و ۹۶ امین سوره ای است که به پیامبر نازل شده است، افزود: رعد به معنای غرش آسمان و برخورد میان دو ابر است و وجه نامگذاری سوره رعد بدلیل آیه ۱۳ آن بوده بطوریکه خداوند در آیه ۱۳ این سوره می فرماید رعد و برق یک پدیده علمی و طبیعی است و مظهر قدرت و رحمت الهی است.

آیت الله میرعمادی افزود: سوره رعد مانند برخی از سوره های قرآن با حروف مقطعه آغاز می شود که حروف مقطعه یعنی حروف قطعه قطعه شده و گسسته که نام دیگر این حروف «فواتح السور» است که در آغاز ۲۹ سوره قرآن آمده اند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع حروف مقطعه ۱۴ حرف بدون تکرار وجود دارد، افزود: از این ۱۴ حرف جمله «صراط علی حق نمسکو» ایجاد شده که به این معنی است راه علی حق است ما تمسک می کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به وجود سه نظریه در خصوص تفسیر حروف مقطعه اشاره کرد و گفت: نظریه اول نظریه ای است که در روایات ما آمده است بطوریکه در این نظریه گفته شده که حروف مقطعه به اسماء الحسنی الهی اشاره دارند، به عنوان مثال حرف «الف» به معنای الله، حرم «لام» به معنای لطیف، حرف «میم» به معنای مجید و حرف «ر» اشاره به رحمانیت خداوند دارد.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه نظریه دوم در خصوص حروف مقطعه این بوده که این حروف نمونه هایی از حروف هجا و الفبا هستند، افزود: در این نظریه که اعجاز قرآن را نشان می دهد آمده است: خداوند با آوردن حروف مقطعه می خواهد به مردم بگوید این قرآنی که در دست شماست از همین حروف الفبا تشکیل شده ولی شما با در دست داشتن این حروف نمی توانید سوره ای مانند قرآن بیاورید.

وی به نظریه سوم درخصوص تفسیر حروف مقطعه با عنوان نظریه نویسنده بزرگ جهان اسلام دکتر «رشاد خلیفه» اشاره کرد و گفت: این فرد ۱۲ سال راجع به حروف مقطعه تحقیق کرد و متوجه شد که حروف مقطعه با حروف و کلمات سوره ای که در آن بکار رفته اند ارتباط خاصی دارند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد به وجود اعجاز عددی و ریاضی در نظریه دکتر «رشاد خلیفه» اشاره کرد و افزود: این نویسنده با استفاده از مغز الکترونیک محاسبه علمی و نسبت سنجی کرده و به این نتیجه رسید که میزان کاربرد حروف مقطعه ای که در یک سوره بکار رفته نسبت به حروف های دیگر آن بیشتر است لذا یکی دیگر از اعجازهای قرآن، اعجاز عددی و ریاضی است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه حروف مقطعه حروف نور هستند که شعاع آن ها تمام سوره را در بر می گیرد، عنوان کرد: آیه اول سوره رعد شامل سه قسمت بوده که قسمت اول آن شامل حروف مقطعه، قسمت دوم راجبع به عظمت قرآن کریم و قسمت سوم آن عکس العمل مردم در برابر قرآن را نشان می دهد.

وی یادآور شد: از ۲۹ سوره قرآن که در آن ها حروف مقطعه بکار رفته است به غیر از چهار سوره بعد از حروف مقطعه بحث عظمت قرآن مطرح شده است.

کد خبر 3681686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha