۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۳۱

محمدزاده اعلام کرد:

نوسازی ۱۵۰ کیلومتر از محور جنوب/ نیاز به سالانه ۴۰۰ هزار تن ریل

نوسازی ۱۵۰ کیلومتر از محور جنوب/ نیاز به سالانه ۴۰۰ هزار تن ریل

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با بیان اینکه به سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن ریل نیازمندیم، گفت: در محور جنوب ۱۵۰ کیلومتر مسیر ریلی صعب‌العبور را نوسازی و بازسازی کردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید محمدزاده امروز در نشستی خبری با بیان اینکه نگهداری خطوط روزانه در ۱۲ هزار کیلومتر شبکه اصلی و فرعی انجام می‌شود، گفت: در دوره‌های زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله بهسازی خطی انجام می‌دهیم تا قطعات آسیب‌دیده تعویض شود.

وی با اشاره به اینکه کل خطوط ریلی کشور باید هر ۲۰ تا ۳۰ سال بازسازی شود، افزود: ما مجبوریم بخشی از خطوط راه آهن را چند خطه کنیم به خصوص محور مرکزی ایران که جزو بخش هایی است که با افزایش تقاضا نسبت به ظرفیت روبرو است.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با اعلام اینکه در حال حاضر ۵۰۰ کیلومتر از خطوط مرکزی کشور دو خطه می‌شود، گفت: این پروژه ها پیشرفت مناسبی دارد و در حال حاضر ۴۰۰ کیلومتر خط آماده ریل‌گذاری داریم.

محمدزاده با بیان اینکه پروژه قطارهای حومه‌ای را در راستای توسعه ریلی کشور در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: مسیر تهران - کرج - قزوین ۳ و ۴ خطه می‌شود که از کرج تا قزوین، قزوین تا زنجان دو خطه خواهد شد. مسیر ۱۵۰ کیلومتر است که ۱۰۰ کیلومتر آماده ریل‌گذاری است.

وی با اشاره به اینکه پروژه قطار حومه تهران تا گرمسار را آغاز کرده‌ایم تا دو خط در کنار دو خطه تهران - مشهد بسازیم، اظهار داشت: این پروژه از تهران تا گرمسار ۹۰ درصد مسیر تکمیل شده و ریل روی زمین است و امسال شاهد افتتاح قطار حومه تهران - گرمسار در دو خط خواهیم بود.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه از اهواز تا سربندر خط دوم ریلی به طول ۱۰۵ کیلومتر ساختیم که ریل‌گذاری آن انجام شده است، گفت: این خط از اهواز تا اندیمشک ۱۴۰ کیلومتر طول دارد و پیشرفت فیزیکی آن در زیرسازی ۸۰ درصد است و قبل از دهه فجر ریل‌گذاری می‌شود.

محمدزاده با بیان اینکه در پروژه قطار حومه تهران تا پرند که مسیر ۲، ۳ و ۴ خطه می‌شود در حال انتخاب پیمانکار هستیم، اظهار داشت: این مسیر ۵۶ کیلومتر طول دارد و این قطار حومه از شهرهای نسیم‌شهر، سلطان‌آباد و اسلامشهر می‌گذرد.

وی با اشاره به اینکه زمان سیر قطار در مسیر تهران - قم امروز ۱۵ دقیقه کاهش یافته است اما هدفگذاری کردیم که زمان سیر قطار در کل مسیر یک ساعته شود، گفت: برای انجام این کار، پروژه تراک بندی مسیر را در حال اجرا داریم و ایران یکی از معدود کشورهایی است در دنیا که امکان اجرای چنین سیستمی را دارد.

معاون شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه ریل با بهره‌برداری دچار تغییر و فرسودگی شده و نیازمند تعویض می‌شود، گفت: در همه دنیا ۵ تا ۸ درصد شبکه ریلی باید در عملیات نگهداری مستمر تعویض شود که در ایران این رقم حدود ۷ درصد است که اگر ما آن را ۵ درصد هم در نظر بگیریم سالانه با احتساب ۱۲۰۰ کیلومتر خط ۵۰ تا ۷۰ هزار تن ریل فقط برای نگهداری خطوط نیاز داریم.

محمدزاده با بیان اینکه عملیات بازسازی باید به صورت روتین در ایران متوسط هر ۲۵ سال انجام و ریل نوسازی و تعویض شود، افزود: سالانه نیازمند بازسازی و نوسازی ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر ریل هستیم در حالی که در برخی مسیرها از سال ۱۳۴۰ ریل‌ها تعویض نشده بود به عنوان مثال در محور جنوب ۱۵۰ کیلومتر مسیر ریلی صعب‌العبور را نوسازی و بازسازی کردیم و ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر تا پایان سال نوسازی و بازسازی می‌شود ضمن آنکه ۱۴۰۰ کیلومتر خط دیگر در آستانه بازسازی داریم.

وی با اشاره به اینکه توان اجرایی ما فعلا با احتساب تجهیزات و منابع مالی بازسازی سالانه ۵۰۰ کیلومتر خط آهن است، گفت: سالانه حدود ۴۰ هزار تن ریل هم راه‌آهن فقط برای نوسازی شبکه نیاز دارد.

معاون شرکت راه آهن با اعلام اینکه در راستای احداث خطوط در اطراف شهرهای بزرگ و مرکز کشور نیازمند ۷۲ هزار تن ریل برای احداث خط جدید هستیم، اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۰ باید در کنار ۴ هزار کیلومتر خط آهن موجود مسیرهای ۲، ۳ و ۴ خطه بسازیم که هزار کیلومتر آن اجرا شده است و ۳ هزار کیلومتر دیگر باید اجرایی شود.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه سالانه قابلیت ۶۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری جدید وجود دارد، گفت: ۵ هزار کیلومتر خط آهن در دست اجرا داریم که ۹۰۰ کیلومتر آن امروز در حال ریل‌گذاری است و ۴ هزار و ۱۰۰ کیلومتر پروژه در دست انجام است که همه تا ۵ سال آینده تحویل راه‌آهن می‌شود که این توسط شرکت ساخت در حال انجام است و بدین ترتیب صد هزار تن ریل در سال نیاز داریم.

محمدزاده به توافق بین راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن برای تولید ریل در سال ۸۷ اشاره کرد و افزود: این توافق به نتیجه نینجامید اما در بهار سال ۹۲ تفاهم‌نامه جدیدی با حضور وزرای راه، صنعت و ذوب‌آهن انجام شد که تا سال ۹۴ مقدار ۲۵۰ هزار تن ریل تحویل راه‌آهن شود که این هم عملیاتی نشد.

وی با بیان اینکه در دولت جدید نیز تفاهم‌نامه‌ای در سال ۹۳ بین وزرای راه، صنعت و ذوب‌آهن به امضا رسید که تا سال ۹۴ مقدار صد هزار تن ریل تحویل ما دهند که این پروژه عملیاتی نشد، اظهار داشت: در حال حاضر در ذوب‌آهن خط ساخت ریل تکمیل شده و در مراحل نصب نهایی است اما ساخت ریل نیازمند استانداردهای بالا است، شمش ریل متفاوت است و فرایند آن حساسیت ویژه‌ای می‌طلبد زیرا در ساخت ریل باید آسیب صفر باشد ضمن آنکه خط تولید ویژگی‌ها و کنترل خاص می‌طلبد.

معاون شرکت راه آهن با اشاره به اینکه امسال نیز با ذوب‌آهن توافقی به امضا رساندیم که ۴۰ هزار تن ریل را در مقوله اول تا پایان سال تحویل راه‌‌آهن دهد، گفت: شرکت ساخت مجوزی از سال‌های قبل برای واردات ۱۵۰ هزار تن ریل داشت که ۵۰ هزار تن آن را وارد کرد و قرار بود ۱۰۰ هزار تن دیگر از داخل تامین شود که هنوز ذوب‌آهن موفق به تولید ریل نشده است.

وی با بیان اینکه ورود ریل از هندوستان از قبل از انقلاب در کشور مصداق داشته است و در دولت‌های قبلی نیز اجرا می‌شد، افزود: در صورت توسعه اقتصادی کشور سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن ریل نیاز داریم که در این راستا شرکت راه‌آهن سالانه ۱۸۰ هزار تن ریل نیاز دارد که در بدترین حالت باید سالانه ۱۰۰ هزار تن ریل آن تامین شود.

کد خبر 3686722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha