تنش در روابط پکن-جاکارتا بعد از شلیک به سمت کشتی چینی

تنش در روابط پکن-جاکارتا بعد از شلیک به سمت کشتی چینی

اقدام نیروی دریایی اندونزی در شیک به سمت یک کشتی چینی با واکنش نسبتا شدید پکن مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، نیروی دریایی اندونزی به سمت یک کشتی ماهیگیری چینی آتش گشوده و سپس اقدام به بازداشت شش ماهیگیر حاضر در این کشتی کرده است.

بر اساس گزارش های موجود گویا یکی از ماهیگیران چسنی مجروح شده است.

در همین رابطه وزارت خارجه چین با صدور بیانیه ای اعلام کرد که قایق ماهیگیری چینی مانند همیشه در محل های فعالیت ماهیگیران مشغول به فعالیت بوده که نیروی دریایی اندونزی به سمت آن آتش گشوده است.

این بیانیه می افزاید که وزارت خارجه چین در پاسخ به اقدام اندونزی در سوء استفاده از قدرت نظامی مراتب اعتراض شدید خود را به دولت این کشور ابلاغ کرده است.

در این بیانیه آمده است که اقدام ناو جنگی اندونزی علیه ماهیگیران و کشتی های ماهیگیری چین در منطقه توسل به زور محسوب می شود و این از دیدگاه پکن محکوم و تقبیح شدنی است.

گزارش ها حاکیست که تیراندازی در آب های نزدیک به جزایر «ناتونا» در ساحل شمال غرب «بورنئو» واقع در دریای جنوبی چین رخ داد که از دیرباز محل اختلاف های ارضی کشورهای منطقه بوده است.

از اسفند ماه سال گذشته تا کنون این برای سومین بار است که میان اندونزی و چین چنین تنش هایی رخ می دهد.

اگرچه اندونزی بر جزایر منطقه دریای جنوبی چین ادعای مالکیت ندارد اما مدتی است که در بحث کشتیرانی و امور دریایی و حق محدوده آبی با چین دچار اختلاف شده و برخورد با کشتی های ماهیگیری چینی نیز در همین راستا صورت گرفته است.

کد خبر 3690356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha