۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۹

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان:

۵ کانون بحرانی فرسایش بادی در اولویت بیابانزدایی قرار دارد

۵ کانون بحرانی فرسایش بادی در اولویت بیابانزدایی قرار دارد

زاهدان- مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت :پنج کانون از ۲۸ کانون فرسایش بادی استان در اولویت برنامه های بیابانزدایی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر عبدالباسط پاکزاد پیش ازظهر امروز درمحل سالن کنفرانس اداره کل منابع طبیعی در نشست خبری به مناسبت روز بیابان‌زدایی اظهار داشت:  ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در ۱.۲ میلیون هکتار از سطح بیابان های استان شناسایی شده و در حال حاضر کانون بحرانی سیستان با ۲۵۲ هزار و ۴۵۳ هکتار، ایرانشهر با ۲۸۸ هزار و ۴۵۱ هکتار، کانون بحرانی دلگان با ۱۳۴ هزار و ۱۳ هکتار، نیکشهر با ۱۷۱ هزار و هشت هکتار و کانون بحرانی سیب و سوران با ۲۶۲ هزار و ۷۲ هکتار در اولویت برنامه های بیابانزدایی استان قرار دارند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان افزود: تغییر اقلیم، معیشت ناپایدار جوامع انسانی و فعالیت های عمرانی و توسعه ای سه عامل مهم تاثیر گذار در بیابانی شدن مناطق مختلف استان است.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان نیز بيان كرد: این استان با واقع شدن در منطقه آب و هوایی ایرانی، تورانی دارای هفت پهنه اقلیمی با پوشش گیاهی متنوع است.

مسعود ریگی افزود: از نظر پوشش گیاهی ۵۶ درصد وسعت استان را مراتع، ۳۰ درصد بیابان ها و ۶ درصد را جنگل ها تشکیل می دهند.

وی عنوان كرد: از جمله مشکلات کانون های بحرانی در جنوب استان شامل خسارت به تاسیسات آب شیرین کن، نیروگاه برق ایرانشهر، پایگاه هوایی کنارک، تاثیر گذاری برمناطق مسکونی و راههای ارتباطی است.

ریگی گفت: در زمینه مقابله با کانون های بحران در استان محدودیت هایی در بخش اعتباری از جمله پایین بودن نرم اجرای طرحها، اعلام دیر هنگام اعتبارات واز دست رفتن فصل کاری و کمبود نیروی انسانی بومی مجرب در شهرستانها برای اجرا و نظارت طرح ها وعدم تخصیص سهمیه کافی جذب کارشناس بومی وجود دارد.

معاون فنی منابع طبیعی خاطرنشان كرد: همچنین از نظر پیمانکاری مشکلاتی چون کمبود شرکت های اجرایی بومی و مجرب و کمبود ادوات و ماشین آلات مورد نیاز و از نظر شرایط اقلیمی نیز مشکلاتی نظیر فقر منابع آبی بویژه در کانونهای جمعیتی، محدودیت منابع آب و اثرگذاری آنها بر شکل گیری طوفان ها و کاهش توان تولید عرصه های منابع ملی و به تبع آن کاهش درآمد بهره برداران وجود دارد.

وی بيان كرد : با وجود محدودیت های مالی سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد ریال به طرح های بیابانزدایی استان اختصاص یافت.

کد خبر 3690995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha