۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷

وزارت خارجه چین:

بررسی عضویت هند در «ان اس جی» در دستور کار اجلاس «سئول» نیست

 بررسی عضویت هند در «ان اس جی» در دستور کار اجلاس «سئول» نیست

دولت پکن ضمن مخالفت با بررسی درخواست عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای اعلام کرد که بررسی این درخواست در دستور کار این اجلاس نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «داون نیوز»، سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن مخالفت با حضور هند در گروه تامین کنندگان هسته ای (ان اس جی) اعلام کرد که بررسی درخواست هند برای عضویت ان اس جی، در دستور کار اجلاس سئول نیست.

لازم به ذکر است که «اس جی شنکر» دبیر کل امور خارجه هند پیش از تشکیل اجلاس گروه تامین کنندگان هسته ای طی سفری مخفیانه به چین از دولت پکن خواسته بود که از عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای حمایت کند.

وزارت خارجه چین اما اعلام کرد که کشورهای که پیمان «ان پی تی» مبنی بر عدم اشاعه تسلیحات هسته ای را امضا نکرده اند، حق عضویت در گروه تامین کنندگان هسته ای را ندارند و بررسی عضویت هند نیز در دستور کار اجلاس گروه تامین کنندگان هسته ای در سئول نخواهد بود.

همه این ها درحالی است که آمریکا و انگلیس از در خواست عضویت هند در گروه تامین کنندگان هسته ای حمایت کردند و قرار بر این شد که در اجلاس ان اس جی در سئول، درخواست عضویت دو کشور هند و پاکستان مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است که اجلاس گروه تامین کنندگان هسته ای روز گذشته با حضور ۳۰۰ نفر از ۴۸ کشوری که عضو این تشکل هستند در سئول پایتخت کره جنوبی آغاز به کارکرد. اعضای شرکت کننده در این اجلاس به مدت پنج روز در مورد دستور کار گروه از جمله مشارکت کشورها در کاهش و جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای به بحث و تبادل نظر می پردازند.

 گفتنی است که گروه تامین کنندگان هسته ای موسوم به «ان اس جی» که در سال ۱۹۷۸ میلادی ایجاد شد، متشکل از ۴۸ کشور از پنج قاره است که وظیفه نظارت بر دسترسی به فناوری های خاص هسته ای با کاربرد نظامی در راستای منع اشاعه سلاح های هسته ای را بر عهده دارد.

کشورهایی که به عضویت این گروه در آمده اند از اعضای «ان پی تی» معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی هستند. کره جنوبی در سال ۱۹۹۶ میلادی به عضویت این گروه درآمد و از هم اکنون تا سال ۲۰۱۷ میلادی ریاست آن را بر عهده دارد.

کد خبر 3691514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha