۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۰

«بی.آر.تی» رشت افتتاح شد

«بی.آر.تی» رشت افتتاح شد

رشت- نخستین خط اتوبوس های تندرو ( بی.آر.تی) در شهر رشت با تردد ۱۵ اتوبوس نو پس از گذشت یک سال و یک ماه از آغاز اجرای این پروژه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین فاز خطوط اتوبوس بی. آر. تی رشت در حالی ظهر پنج شنبه افتتاح شد که آغاز اجرای آن از سوم خرداد ماه سال ۹۴ با حواشی متعددی همراه بود به طوری که قطع درختان مسیر اجرای خطوط بی. آر. تی، ایجاد اختلال در حمل و نقل و جابجایی شهروندان و کسبه ساکن در مسیر فوق و نرسیدن به موقع اتوبوس ها از جمله این حواشی بود.

اگرچه این حواشی سبب شد که اخیرا فشارهای شورای شهر بر شهردار رشت نیز در این حوزه بیشتر شود اما در نهایت پس از گذشت یک سال و یک ماه از آغاز کلنگ زنی اجرای پروژه بی. آر. تی، نخستین خط اتوبوس های تندرو رشت،  امروز با فعالیت ۱۵ اتوبوس در این شهر به راه افتاد.  

فاز نخست خطوط بی. آر. تی رشت از میدان دکتر حشمت آغاز می شود و تا میدان مصلی این شهر ادامه دارد. از مزایای خطوط بی. آر. تی در شهرها، افزایش سرعت جابجایی شهروندان و کاهش زمان سفر و همچنین کاهش آلایندگی ها است.

این پروژه که به گفته شهردار رشت در راستای رسیدن به توسعه شهر رقم خورده است، در دو فاز بعدی نیز در این شهر دنبال می شود.

افتتاح خطوط بی. آر. تی در راستای توسعه شهری

محمدعلی ثابت قدم در مراسم آغاز به کار فاز نخست پروژه بی. آر. تی رشت گفت: رسیدن به منافع عمومی شهر در برخی مواقع سبب ایجاد اختلال در جلب منافع شخصی می شود و از شهروندانی که در راستای توسعه شهر چنین فضایی را برای رقم خوردن این پروژه از خود نشان داده اند تشکر می کنم.

شهردار رشت افزود: مطمئنا رسیدن به توسعه نیازمند اقداماتی است که مدیریت شهری رشت پس از سال ها توقف در این عرصه تلاش دارد به این مهم دست یابد اما آنچه که واضح است اینکه برخی نتایج در بلندمدت به دست می آید.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت ترافیک در شهر رشت تصریح کرد: با حمایت شورای شهر و اتمام اقدامات عمرانی پیش بینی می کنیم که تا پایان سال جاری، فاز دو و سه خطوط بی. آر. تی رشت نیز در خیابان های آیت الله طالقانی و دکتر شریعتی به ثمر برسد.

راه اندازی فاز یک خطوط بی آر. تی رشت بنا بر گفته های شهردار به دلیل ایجاد مشکلاتی در تامین اتوبوس های نو برای این خط به تاخیر افتاد که ثابت قدم در این باره به شهروندان قول داد در فازهای بعدی این پروژه چنین تاخیری پیش نیامده و همزمان با اتمام کارهای عمرانی ایستکاه ها در خیابان های آیت الله طالقانی و دکتر شریعتی، شهرداری با تزریق اتوبوس ها به این خطوط، راه اندازی به موقع این خطوط را فراهم می کند.

راه اندازی خطوط بی. آر. تی گامی اساسی برای ترویج فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی

در ادامه این مراسم، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت نیز با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: راه اندازی خطوط بی. آر. تی در شهر رشت با مطالعه و طی مراحل کارشناسی رقم خورده است.

رضا رسولی با بیان اینکه در حال حاضر تنها هشت درصد از کل تقاضای سفر در شهر رشت توسط ناوگان حمل و نقل عمومی پاسخ داده می شود افزود: بهره مندی از ناوگانی نو و مجهز همچون خطوط بی. آر. تی می تواند گامی اساسی برای تغییر ذائقه شهروندان در استفاده از سیستم حمل و نقل همگانی باشد.

وی تصریح کرد: توسعه شهر مبتنی بر یک شخص نیست بلکه همکاری و همراهی شهروندان در رسیدن به این مهم تاثیر بسزایی دارد.

این عضو شورا با بیان اینکه باید در راستای توسعه سیستم حمل و نقل عمومی شهر گام های بیشتری برداشت تاکید کرد: عقب ماندگی رشت در این راستا نتیجه بی توجهی و غفلت از برنامه ریزی های مدون و کارشناسی شده در حوزه حمل و نقل شهری رشت است.

جابجایی ۱۷ هزار شهروند با ۱۵ دستگاه اتوبوس بی. آر. تی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت نیز با عذرخواهی از شهروندان به دلیل تاخیر در راه اندازی خط بی. آر. تی شهر گفت: با هزینه کردن هشت میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و همینطور دو میلیارد تومان برای مهیا کردن فضای ایستگاه ها و پیاده روهای موجود در مسیر خط بی. آر. تی این پروژه به ثمر رسیده است.

فرامرز جمشید پور افزود: در حال حاضر ۲۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده است که از این تعداد، ۱۵ دستگاه در فاز یک خط بی. آر. تی شهر تردد می کنند.

به گفته وی، ۹ دستگاه اتوبوس در فاصله زمانی چهار دقیقه یکبار از میدان دکتر حشمت تا میدان مصلی و شش دستگاه اتوبوس نیز با فاصله زمانی هفت دقیقه از یکدیگر تا میدان گیل برای جابجایی شهروندان تردد می کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت با بیان اینکه با راه اندازی این خطوط، امکان جابجایی حدود ۱۷ هزار شهروند در طول روز مهیا شده است تصریح کرد: کاهش مشکلات ترافیکی مسیر فوق به همراه کاهش زمان سفر و هدر رفت وقت شهروندان از جمله مزایای راه اندازی خط بی. آر. تی مسیر دکتر حشمت تا میدان گیل است.    

کد خبر 3693662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • امين ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
      0 0
      احسنت برشهردارباشعوروفهيم