۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۸

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

جزئیات واگذاری ۱۵رشته‌ وزارت علوم به بهداشت/اسامی رشته‌ها منتشرشد

جزئیات واگذاری ۱۵رشته‌ وزارت علوم به بهداشت/اسامی رشته‌ها منتشرشد

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت از واگذاری مسئولیت برخی رشته های مشترک میان دو وزارتخانه علوم و بهداشت، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

دکتر حمید اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پیش از این حدود ۲۴ رشته مشترک میان وزارت علوم و وزارت بهداشت وجود داشت که مسئولیت آنها محل اختلاف بود.

وی گفت: وزیر بهداشت پیشنهاد داده بود که انجام کلیه امور مربوط به آموزش گرایش های مرتبط با سلامت رشته مقاطع تحصیلی مختلف به صورت متمرکز در وزارت بهداشت صورت گیرد که رئیس جمهور آن را تایید و ابلاغ کرد.

وی افزود: از جمله این رشته ها روانشناسی بالینی بود که این اتفاق افتاد و به وزارت بهداشت واگذار شد.

اکبری خاطرنشان کرد: از جمله رشته هایی که به وزارت بهداشت واگذار شد شامل روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، روانشناسی خانواده، علوم ورزشی، ورزش درمانی، خدمات سلامت و بهورزی، دارویاری، سلامت یاری، تغذیه ورزشی، مراقبت از زنان، مراقبت طبی از سالمندان، مشاوره ژنتیک، ماساژدرمانی، بهداشت روان و مشاوره ورزشی، کایروپراکتیک است.

وی یادآور شد: همه این رشته ها برای آموزش نیاز به فیلد آموزشی دارند و اگر در جای دیگری آموزش ببیند، فرد آموزش لازم مرتبط با سلامت نمی بیند و در مجموع به سلامت جامعه صدمه می زند.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: بر اساس اسناد بالادستی کلیه امور مربوط به آموزش، پژوهش و پیشگیری در سلامت بر عهده وزارت بهداشت است.

وی یادآور شد: متقابل هم به وزارت علوم اعلام کردیم که رشته های مهندسی پزشکی و مهندسی بیمارستانی را به آنها واگذار کرده ایم.

به گزارش مهر، آخرین نامه صادره مربوط به پیشنهاد وزیر بهداشت مبتنی بر گرفتن رشته های روانشناسی بالینی، سلامت و خانواده درمانی در ۱۹ خردادماه ۹۵ از دفتر ریاست جمهوری به دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری کشور فرستاده شده است. 

در این نامه، رئیس جمهور خطاب به وزیر علوم تاکید کرده است: «همه رشته های مرتبط به سلامت باید در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز باشد. »

کد خبر 3694895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • samira ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
      0 0
      ما که لیسانس غیر مرتبطیم و واس ارشد وزارت علوم میخونیم تکلیفمون چیه؟؟؟ینی نمیتونم دیگه ارشد بالینی امتحان بدیم؟؟؟تورو خدا یکی جواب بده..ممنون
    • مهدی سالاری ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      عالی
    • رضا ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      جامعه روانشناسی در قالب نظام روانشناسی اعتراض خود را با استدلال خدمت ریاست محترم جمهوری اعلام کرده است . تا خدا چه خواهد . سلامت روان با کار بیمارستانی سنخیت چندانی ندارد . از طرفی اگر استدلال این باشد که اموزش سلامت موضوع کار وزارت بهداشت است پس دانشجویان اقتصاد باید زیر پوشش وزارت اقتصاد بروند و دانشجویان فنی مهندسی زیر پوشش وزارت صنایع و دانشجویان علوم تربیتی زیر پوشش اموزش و پرورش و ..... بروند .
    • شادی فدایی ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      با سلام همانطور که از نام رشته روانشناسی بالینی مشخص است این رشته کلینیکی و مرتبط در گیر با علایم و نشانه هاست پس قطعا نیاز به کار عملی در بستر مناسب دارد و من بعنوان یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی که بسیار علاقه مند به رشته ام هستم و فارغ التحصیل هستم هنوز خود را با اعتماد به نفس لازم و حقیقی در این حرفه نمیدانم بنابراین این تصمیم را بسیار منطقی میدانم و تایید میکنم و خوشحالم .
    • صادق فلاح ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      این تصمیم ناعادلانه، هیجانی، غیرمنصفانه و غیرعملیاتی است.
    • rokhsar ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      سلام خسته نباشید امسال وزارت علوم برای رشته روانشناسی بالینی امتحان برگزار نمیکنه؟وزارت علوم هیچ منبعی برا روانشناسی بالینی95 ندارد؟
    • نسرین ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      منم پارسال روانشناسی بالینی قبول شدم ولی چون پرستار بودم بهم ارتقا نمیدادن ولی الان خوشحالم که جزه وزارت بهداشت شد
    • رامین ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      یعنی سال 96 ارشد مهندسی پزشکی(بیوالکتریک) در وزارت بهداشت پذیرش نمیشه؟؟ بعد تکلیف این رشته تو وزارت بهداشت چی میشه؟
    • رامین ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      یعنی سال 96 ارشد مهندسی پزشکی(بیوالکتریک) در وزارت بهداشت پذیرش نمیشه؟؟ بعد تکلیف این رشته تو وزارت بهداشت چی میشه؟
    • taban_alinejad ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      روانشناسی کودکان اسنثنایی چی ؟؟؟؟ اینکه کاملا به علوم پزشکی بر می گرده!!
    • Zahra ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      شرايط پذيرش روانشناسي باليني چگونه خواهد شد؟
    • ایلیا ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      باسلام من دانشجوی ترم اخر بالینی ام پس ازمون ارشد 96 به چه صورت برگزار میشه زیر نظر وزارت علوم یا وزارت بهداشت ؟ و اگه وزارت بهداشت ظرفیت پذیرشش به چه صورت است البته قاعدتاً باید زیاد باشد که گنجایش این همه دانشجوی بالینی رو داشته باشدو اگه بازهم زیر نظر وزارت بهداشته وضعیت طرحش هم آیا اختیاری می ماند یا اجباری ؟!
    • سینا ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
      0 0
      بنده کارشناس و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه تبریز هستم. این اقدام وزارت بهداشت بسیار خوشحال کننده است و قطعا باعث بهبود و پیشرفت سریع این رشته بسیار ارزشمند و مهم خواهد شد. روانشناسی بالینی یعنی تشخیص و درمان اختلالات روانی، پس بسیار لازم هست که یک روانشناس بالینی در تماس مستقیم با بیمار تربیت شود. در حالیکه در سیستم بسیار ناکارآمد وزارت علوم ما روانشناسان بالینی در کلاسهای تاریک و بدون کمترین تجهیزات درس آسیب شناسی یا مصاحبه گذراندیم، خنده دار نیست؟ با تشکر از وزیر بهداشت