۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸

فراغت، بیکاری و زائد نیست؛

اوقات فراغتی که تلف می‌شود/ لزوم پرهیز از برنامه‌های بدون خروجی

اوقات فراغتی که تلف می‌شود/ لزوم پرهیز از برنامه‌های بدون خروجی

بوشهر - اوقات فراغت فرصتی طلایی برای یادگیری و توانمندسازی جوانان و نوجوانان محسوب می‌شود و باید برنامه‌ریزی مناسبی برای پرکردن این اوقات صورت بگیرد و برنامه‌هایی با خروجی مناسب اجرا شود.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - نساء کروندی: «تابستان خود را چگونه سپری کردید»؛ این عنوان، موضوع اغلب انشاءهای تعیین شده توسط معلمان در هفته‌های اول مهرماه است که از گذشته بوده و تا به امروز نیز این موضوع تکرار می‌شود.

گروهی از دانش‌آموزان از سفرهای خود می‌گویند و گروهی از تفریحات روزمره و بازی‌های خیابانی و همراه بودن با دوستان، و گروهی نیز از کلاسهای آموزشی و دوره‌های ورزشی و . . . می‌گویند؛ هرقدر تعداد دانش‌آموزانی که در برنامه‌های مناسب شرکت کرده‌اند بیشتر باشد، بیانگر برنامه‌ریزی مناسب مسئولان است.

فصل تابستان به عنوان مهمترین زمان اوقات فراغت نسل جوان و نوجوان محسوب می‌شود و عدم استفاده مناسب از این فرصت ارزشمند، به نوعی تلف کردن اوقات فراغت این نسل را در پی دارد.

در صورتی که اوقات فراغت با برنامه‌های پربار و برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی مناسب همراه باشد، نقش بسیار مهمی در رشد و شکوفایی استعدادها و بارورکردن نسل جوان و نوجوان خواهد داشت.

غنی‌سازی اوقات فراغت نیازمند برنامه‌ریزی مناسب

این موضوع به‌خوبی برای همگان روشن است که وجود منابع و صنایع موجب پیشرفت کشورها نمی‌شود بلکه نیروی انسانی متخصص یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌ها برای سرعت بخشیدن به پیشرفت کشور است.

در کنار این موضوع، دشمنان و کشورهای استعمارگر نیز به این مهم رسیده‌اند و تلاش می‌کنند برای تسخیر جامعه به‌جای جنگ، نیروهای انسانی تازه نفس را در اختیار خود بگیرند. بی تفاوتی، بی انگیزگی، بی امیدی، تمایل به غرب، بی‌رغبتی به دین و ارزش‌های ملی از جمله اهداف دشمن بوده که با برنامه‌ریزی‌های دقیق تا حدودی موفق شده است.

برای مقابله با این خواست دشمنان و در راستای تاثیرگذاری مناسب برای جوانان و نوجوانان، باید برنامه‌ریزی مناسبی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان چه در فصل تابستان و چه در فصول دیگر صورت گیرد.

ایجاد نشاط و شادابی در بین نسل جوان و نوجوان و توسعه فضای اجتماعی یکی از بخش‌های مهم برنامه‌های اوقات فراغت است که دولت در این راستا برنامه‌هایی دارد و در استان بوشهر نیز شاهد اجرای طرح‌های اجتماعی هستیم.

در همین راستا برنامه‌ریزی هایی صورت گرفت و شعار غنی‌سازی اوقات فراغت و تربیت نیروهای انسانی با انگیزه از غنی سازی اورانیوم مهم‌تر شد و بیشتر سر زبان‌ها آمد.

لزوم پرهیز از برنامه‌های بدون خروجی

برنامه‌های اوقات فراغت بدون خروجی و بازده یکی از آسیب‌های اینچنین برنامه‌هایی است؛ برنامه‌هایی که بازدهی مناسب را برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان نداشته باشند، بهتر است برگزار نشوند.

هر چند هر ساله وظایف سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای برگزاری برنامه‌های مناسب برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان مشخص می‌شود ولی اغلب شاهد اجرای برنامه‌هایی بدون خروجی مناسب هستیم.

لازم است که سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، اوقات فراغت را زمانی برای تلف کردن ندانسته ، بلکه از این فرصت بهترین استفاده را برای ارائه آموزش‌ها و توانمند کردن نسل جوان و نوجوان داشته باشند.

برنامه‌های تابستانه آموزش و پرورش

آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که دارای وظایف مهمی در قبال پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان است. رئیس آموزش و پرورش شهرستان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برنامه‌های اوقات فراغت آموزش و پرورش در دو کانون دخترانه و پسرانه این شهرستان برگزار می‌شود.

علی سیاح بیان کرد: این کانون‌ها علاوه بر برگزاری کلاس‌های فرهنگی، هنری، درسی و ورزشی، فعالیت‌های مختلفی در راستای کشف و بارورکردن استعدادهای دانش آموزان برگزار می‌کنند.

سیاح خاطر نشان کرد: مدرسه برای یک دانش آموز نقش جامعه کوچکی را دارد که می تواند با فعالیت در آن جایگاه خود را در جامعه بزرگتر، تثبیت کند.

کشف و پرورش استعدادها

از دیگر نهادهای فعال در عرصه اوقات فراغت، کمیته امداد است که در سال‌های اخیر شاهد افزایش فعالیت‌های این نهاد در استان بوده و دوره‌های مختلفی را برگزار می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فعالیت‌های اوقات فراغت و کشف استعدادهای مددجویان تحت حمایت تنها در فصل تابستان نیست و در تمامی فصول سال این فعالیت‌ها ادامه دارد.

احمد لطفی افزود: بر اساس سیاست‌های جدید کمیته امداد مبنی بر توانمندسازی خانواده‌ها با استفاده از ظرفیت‌های خود خانواده‌ها، برنامه‌های ویژه‌ای برای کشف و پرورش استعدادهای افراد تحت حمایت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان و دانشجویان بهترین مهره برای تحول در اقتصاد و فرهنگ خانواده‌ها هستند، افزود: به‌همین دلیل درصد بالایی از برنامه‌های ما مربوط به جوانان و نوجوانان است.

مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر عنوان کرد: آموزش، پرورش استعدادها، اعطای وام‌های اشتغال، برگزاری دوره‌های مختلف کسب و کار از جمله فعالیت‌های کمیته امداد در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت دارای خروجی مناسب است.

برنامه‌های اوقات فراغت در یک میلیون مترمکعب فضای ورزشی

اداره ورزش و جوانان از متولیان امور جوانان است که می‌طلبد در راستای  پرکردن اوقات فراغت برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر، یک میلیون و ۱۵۰ هزار مترمربع فضای ورزشی به طرح اوقات فراغت در استان بوشهر اختصاص یافته است.

احمد بهروزیان‌فر افزود: از این فضاها ۹۰۰ هزار متر مربع مربوط به اداره کل ورزش و جوانان استان و ۲۵۰ هزار مترمربع نیز مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی است.

وی با اشاره به این که استان بوشهر دومین استان جوان کشور است گفت: بیشتر قشر جمعیت استان بوشهر جوان هستند و باید برای استفاده از امکانات مهیا شده در ایام تابستان با برنامه ریزی مدون آنان را تشویق کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر بیان کرد: همه امکانات ورزشی برای بهره وری دانش آموزان از آن مهیا شده است که در اختیار ستاد ساماندهی اوقات فراغت قرار می گیرد.

اوقات فراغت، بیکاری و زائد نیست 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در ارتباط با برنامه‌های اوقات فراغت در استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: گام‌های بسیار زیادی برای رسیدگی به امور جوانان و نوجوانان در استان صورت گرفته است و علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها بر توسعه آموزش و توانمندسازی این قشر نیز تاکید ویژه‌ای داریم.

فتح‌الله حقیقی از ایجاد زمین‌های چمن مصنوعی در سطح روستاها و شهرهای استان خبر داد و افزود: ایجاد و احداث بوستان‌های امید دارای فضای سبز، سینمای روباز، فضای تفریحی و ورزشی و . . . در روستاها از جمله اقدامات صورت گرفته برای توسعه زیرساخت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه این زیرساخت‌ها پیش‌نیاز اجرای برنامه‌های اوقات فراغت در استان بوشهر است، تصریح کرد: در استان برنامه‌ریزی لازم برای اوقات فراغت دانش‌اموزان را داریم و در شهرستان‌ها نیز به فرمانداران تاکید شده که با برگزاری نشست‌های متعدد زمینه پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان به صورت مناسب را فراهم کنند.

بی‌برنامگی باعث انحراف جوانان می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر با اشاره به اینکه بی‌برنامگی در طرح‌های اوقات فراغت باعث به انحراف رفتن جوانان و نوجوانان می‌شود، اضافه کرد: اوقات فراغت برخلاف تفکر عامیانه بیکاری و زائد نیست و اگر برنامه کاربردی داشته باشیم اقدامات بزرگی شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه توسعه برنامه های ورزشی و توسعه فضاهای ورزشی از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند، افزود: اوقات فراغت فقط به تابستان اختصاص ندارد بلکه مسئولان با برنامه‌ریزی برای همه اوقات در روزهای مختلف سال، مانع هدر رفتن انرژی و استعدادهای جوانان شوند.

حقیقی با بیان اینکه ۵۸ درصد اوقات فراغت در حوزه خانواده و ۲۴ درصد با دوستان و ۱۸ درصد در حوزه‌های دیگر گذرانده می‌شود، گفت: برای غنی سازی و پرکردن اوقات فراغت آحاد مختلف جامعه پارک و مراکز تفریحی در محیط‌های اجتماعی استان بوشهر گسترش می‌یابد.

همه مسئولان بر لزوم پرکردن اوقات فراغت به شکل مناسب تاکید دارند و امیدواریم خروجی این برنامه‌ها نیز بیانگر این موضوع باشد و اهداف مورد نظر در طراحی برنامه‌ها محقق شود.

کد خبر 3696678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha