۱۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸

در گفتگو با مهر مطرح شد:

فدراسیون وزنه‌برداری سهمی در قهرمانی جوانان ندارد

فدراسیون وزنه‌برداری سهمی در قهرمانی جوانان ندارد

مربی پیشین تیم ملی وزنه‌برداری ایران معتقد است با کسب عنوان قهرمانی جوانان در رقابتهای جهانی گرجستان باید منطقی و اصولی برخورد شود. وی تاکید کرد که فدراسیون سهمی در این قهرمانی ندارد.

محمد نوری مربی سازنده وزنه‌برداری کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان اینکه باید روند و عملکرد وزنه برداران جوان در کسب عنوان قهرمانی رقابتهای جهانی مورد بررسی قرار گیرد گفت: تیم وزنه برداری جوانان ایران بر خلاف سال گذشته با تعداد نفرات بیشتری به رقابتهای جهانی اعزام شد که این تیم هشت نفره در نهایت توانست با دو مدال نقره و یک مدال برنز علیرضا دهقان و سه مدال برنز رضا بیرالوند و البته به لطف غیبت مدعیان، ترکیب نصفه و نیمه تیم‌های خارجی و همچنین کسب امتیازات لازم از نفر اول تا نفر بیست و ششم به قهرمانی دست یابد.

وی تصریح کرد: شاید کسب عنوان قهرمانی در نگاه اول باعث خوشحالی و افتخار شود اما باید کمی منطقی بود و به این نکته توجه داشت که این قهرمانی در چه شرایطی و در چه سطحی از مسابقات حاصل شده است.

مربی اسبق تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان در بازیهای آسیایی افزود: روال امتیازدهی در رشته وزنه برداری به گونه ای است که نفر اول ۲۸ امتیاز  و نفر دوم ۲۵ امتیاز کسب می کند که این امتیازات به ترتیب در نفرات بعدی با یک امتیاز کمتر تقسیم می شود. طبیعتا با یک حساب سر انگشتی می توان دریافت که در حرکت یکضرب و دو ضرب و مجموع می توان حتی بدون کسب مدال هم امتیاز کسب کرد و بروی سکو رفت، اما باید توجه داشت که در رقابتهای معتبر جهانی آنچه که بیش از هر چیز اهمیت دارد کسب مدال طلاست.

وی ادامه داد: اهالی وزنه برداری به خوبی می دانند که کسب قهرمانی با توجه به روال امتیازدهی که امتیازات بالایی بین مدعیان ردو بدل می شود ارزش چندانی ندارد و آنچه بیش از هر چیز باارزش و قابل تقدیر و توجه است، کسب عنوان قهرمانی با توجه به تعداد و رنگ مدال است.

نوری در پاسخ به این سوال که آیا این قهرمانی نتیجه پشتوانه سازی در فدراسیون وزنه برداری بوده یا خیر، گفت: زمانی می توان دم از پشتوانه سازی زد که یک وزنه بردار روال پیشرفت خود را از نوجوانان تا رده های بعدی با موفقیت طی می کند، اما در ترکیب تیم اعزامی جوانان به گرجستان شاهد حضور برخی ورزشکارانی بودیم که مدتی از صحنه دور بودند و بعد از دو سال دوری وارد گود شدند. البته من به دلیل این غیبت اشاره ای نمی کنم ولی نباید این عناوین را به پای پشتوانه سازی و تلاش و برنامه ریزی نوشت.

مربی اسبق تیم ملی وزنه برداری گفت: فدراسیون وزنه برداری هیچ نقشی در قهرمانی جوانان نداشت و این هیات های شهرستانها و استانها هستند که با دست خالی زحمات زیادی برای پرورش وزنه برداران نوجوان و جوان می کشند و از آنها حمایت می کنند. جای تاسف است که حتی رفتار فدراسیون با همین هیات های سازنده و قهرمان پرور هم تبعیض آمیز است و همواره این هیات ها در هنگام تخصیص بودجه و امکانات مورد کم لطفی قرار می گیرند.

وی خاطر نشان کرد: فدراسیون وزنه برداری باید واقع بین باشد و با کسب این عناوین احساسی و تبلیغاتی برخورد نکند. کارزار اصلی ما بازیهای المپیک ۲۰۱۶ ریو خواهد بود که من دورنمای خوبی از این مسابقات در ذهنم ترسیم نمی کند.

این مربی سازنده مازنی در خاتمه با اظهار ناامیدی از کسب عناوین قبلی در المپیک پیش رو ادامه داد: تنها فردی که می توان به جرات او را از هم اکنون در المپیک ریو موفق دانست، کیانوش رستمی در دسته ۸۵ کیلوگرم است که اتفاقا این وزنه بردار نیز بنا به دلایلی ترجیح داده تمرینات خود را انفرادی دنبال کند و قید حضور در اردوی تیم ملی را بزند. هر چند که این اقدام رستمی نیز حاصل رفتار و سیاست های غلط فدراسیون است که قهرمان و رکورددار وزنه برداری جهان را مجبور به این کار کرده است.

مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان در حالی با کسب عنوان نخست ایران در بخش تیمی در تفلیس گرجستان به پایان رسید که تیم ایران بر خلاف بسیاری از تیمهای حاضر با ترکیبی کامل (هشت وزنه بردار) به میدان رفت. البته تیم ایران با همین ترکیب نیز در نهایت توسط رضا بیرالوند( ۳ مدال برنز) و علیرضا دهقان ( ۲ مدال نقره و یک مدال برنز) صاحب مدال شد.

رده بندی امتیازات تیمی و مدالی این رقابتها به شرح زیر است:

رده بندی تیم ها براساس امتیاز:
۱-ایران ۴۵۴ امتیاز(هشت وزنه بردار)
۲-گرجستان ۴۴۱ امتیاز(هشت وزنه بردار)
۳-ژاپن ۴۲۳ امتیاز(هفت وزنه بردار)
.
.

۹-چین ۲۹۷ امتیاز(چهار وزنه بردار)
۱۰-روسیه ۲۷۸امتیاز(پنج وزنه بردار)
۲۵-کره شمالی ۷۵ امتیاز(یک وزنه بردار)

رده بندی تیم ها براساس مدال:
۱-چین ۵ طلا، ۱ نقره  و ۴ برنز
۲-کلمبیا ۴ طلا، ۱ نقره  و ۴ برنز
۳-ارمنستان ۳ طلا
.
.
۱۴-ایران ۲ نقره  و ۴ برنز

امتیاز آورترین وزنه برداران:
۱-مویانگ ژیانگ از چین ۴۴۵.۸۵ امتیاز (دسته ۶۲ کیلوگرم)
۲-سیمون مارتیروسیان از ارمنستان ۴۴۳.۴۴امتیاز(دسته ۱۰۵+ کیلوگرم)
۳-یسان لوپز از کلمبیا با ۴۳۸.۹۶ امتیاز (دسته ۷۷ کیلوگرم)
.
.
۲۱-علیرضا دهقان از ایران ۴۱۳.۹۹ امتیاز(دسته ۱۰۵ کیلوگرم)
۲۳-رضا بیرالوند از ایران ۴۱۳.۹۲ امتیاز ( دسته ۹۴ کیلوگرم)
۳۳-پیمان جان از ایران ۴۰۴.۰۸ امتیاز (دسته ۱۰۵ کیلوگرم)

کد خبر 3701215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha