۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۱

طاق شیرین و فرهاد در استان ایلام مرمت می شود

طاق شیرین و فرهاد در استان ایلام مرمت می شود

ایلام-سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان ایلام از مرمت طاق شیرین و فرهاد در شهرستان ایوان خبر داد .

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی ایلام، رویا ارجمندی اظهار داشت: طاق شیرین وفرهاد با اعتباری حدود ۲۰۰ میلیون ریال مرمت می شود.

وی افزود: طاق شیرین و فرهاد مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان ایوان  و منطقه تنگ کوشک واقع شده و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۹۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارجمندی عنوان کرد: برخی از آیتم ها و شرح خدمات مرمت این بنای تاریخی پی کنی در دامنه کوه برای ایجاد  بستر سنگ فرش راه دسترسی، تهیه مصالح و اجرای سنگ فرش کف دامنه کوه برای راه دسترسی به عرض ۱.۲متر و به طول ۱۳۰ متر  با استفاده از تخته سنگ و ملات سیمان، اجرای دیوار سنگی با سنگ بادبر به عرض ۳۰ سانتی متر و طول ۱۳۰ متر در امتداد سنگ فرش، بندکشی سنگ فرش راه دسترسی  و دیوار سنگی  با ملات سیمان است.

وی تصریح کرد: این بنای تاریخی از نوع طاقهای سنگی است و رو به جنوب شرقی بر پا دامنه کوه قرار کرفته ، که به علت قرارگیری در مسیر فرسایش صخره های متلاشی شده در زیر تلنباری از خاک وشن مدفون شده بود که دراولین فصل مرمت بنا در  ۱۳۷۹ طی برنامه ای پژوهشی و مرمتی از زیر خاک بیرون آورده شد.

کد خبر 3703553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha