هشدار رسانه های چین در آستانه صدور رای دادگاه لاهه؛

آمادگی پکن برای تقابل نظامی در دریای چین جنوبی/واشنگتن غرامت بدهد

آمادگی پکن برای تقابل نظامی در دریای چین جنوبی/واشنگتن غرامت بدهد

رسانه های چینی می گویند که نحوه برخورد پکن در آبراه کلیدی دریای چین جنوبی که شامل تقابل نظامی هم خواهد بود، به رای دادگاه لاهه در خصوص پرونده شکایت فیلیپین بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین یک هفته مانده به صدور رای دادگاه لاهه در خصوص پرونده شکایت فیلیپین در مناقشات ارضی دریای چین جنوبی، از لزوم آمادگی دولت پکن برای تقابل نظامی در این حوزه آبی سخن گفت.

این روزنامه در دو نسخه چینی و انگلیسی خود نوشت: هدف واشنگتن از اعزام دو ناو جنگی به دریای چین جنوبی، ارسال این پیام است که به عنوان ابرقدرت آسیا- پاسیفیک خواهان سرسپردگی دولت پکن است. بنابراین لازم است که چین هم به سرعت توانایی بازدارندگی نظامی خود را افزایش دهد.

گلوبال تایمز می افزاید: اگرچه چین نمی تواند در کوتاه مدت با قدرت نظامی آمریکا برابری کند، باید توانایی آن را داشته باشد که ایالات متحده را از بابت زورگویی و مداخله جویی در دریای چین جنوبی وادار به پرداخت غرامتی سنگین کند.

البته روزنامه دولتی چین به امیدواری پکن برای حل مسالمت آمیز اختلافات از راه مذاکره تاکید می کند اما آمادگی چین برای هر گونه تقابل نظامی را نیز بر حسب لزوم پیروی از عقل سلیم در روابط بین الملل امری ضروری توصیف می کند.

اظهارات گلوبال تایمز چین در حالی مطرح می شود که عدم رضایت پکن از گشت زنی های مداوم آمریکا در دریای چین جنوبی موجب شد تا این کشور نیز از چهارشنبه هفته جاری رزمایشی را در آب های این منطقه استراتژیک برگزار کند – رزمایشی که به گفته وزارت دفاع چین امری معمول و رایج است.

این در حالیست که آمریکا علیرغم  پشتیبانی از فیلیپین در پرونده مناقشات دریای چین جنوبی هشدار داد که احتمال دارد نارضایتی پکن از رای نهایی دادگاه لاهه تمایل چین برای ایجاد منطقه شناسایی دفاع هوایی (اِی دی آی زد) بر فراز منطقه مورد مناقشه را افزایش دهد حال آنکه پکن در سال ۲۰۱۳ میلادی اقدام مشابهی را در دریای چین شرقی انجام داد.  

همزمان با اظهارات روزنامه گلوبال تایمز چین، روزنامه «دیلی چاینا» نیز هشدار داد که هر گونه تصمیم آتی دولت پکن به رای نهایی دادگاه لاهه در خصوص پرونده فیلیپین بستگی خواهد داشت.

روزنامه دیگری هم در این باره نوشت: اگر همه طرف های درگیر در مناقشات منطقه ای، نتیجه حاصل از دادگاه را نادیده بگیرند، اصلا حادثه ای رخ نمی دهد.

هشدارهای منابع خبری چین در آستانه دادگاهی که در تاریخ ۱۲ ژوئیه برگزار می شود با تکیه بر این واقعیت است که دولت پکن هرگز داعیه تشدید تنش های منطقه ای را نداشته است.

آبراه کلیدی دریای چین جنوبی سالانه محموله هایی به ارزش ۵ تریلیون دلار را خود عبور می دهد. این آبراه که چین به طور سنتی مالکیت ۹۰ درصد آن را در اختیار دارد محل مناقشه این کشور با ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان است.

کد خبر 3705976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha