با توجه به حساسیت رهبرانقلاب نسبت به انقلابی گری مطرح شد:

جهاد کبیر یعنی مغموم نشدن در شرایط آفندی

جهاد کبیر یعنی مغموم نشدن در شرایط آفندی

حمیدرضا اعتمادی گفت:با توجه به حساسیت مقام معظم رهبری نسبت به انقلابی گری، جهاد کبیر یعنی مغموم نشدن در شرایط آفندی چنانچه فرد خود را بگونه ای شخصیت سازی کند و محصور زرق و برق شرق وغرب نشود.

به گزارش خبرگزاری مهر، واکاوی مفهوم جهاد اکبر موضوع میزگرد «گفت وگوی سیاسی» بود که با حضور حمیدرضا اعتمادی و محمد شعبانی فر، دو تن از اساتید دانشگاه روانه آنتن شد. حمیدرضا اعتمادی مفهوم جهاد اصغر را ناظر بر قدرت جنگ سخت و دفاع در مقابل حمله دشمن دانست و افزود: جهاد اکبر مبارزه با پلشتی های درونی انسان و حرکت به سمت تقوا و اخلاقیات است و با توجه به حساسیت مقام معظم رهبری نسبت به انقلابی گری، جهاد کبیر یعنی مغموم نشدن در شرایط آفندی؛ چنانچه فرد خود را بگونه ای شخصیت سازی کند و محصور زرق و برق شرق و غرب نشود.

وی اقتصاد مقاومتی و روحیه انقلابی گری را موجب حرکت به سمت جهاد کبیر با نگاهی از درون به بیرون توصیف و تصریح کرد که یک نیروی انقلابی در حوزه جهاد اکبر باید دشمن شناسی داشته باشد و ادامه داد: جهاد کبیر در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و حتی امنیتی و اخلاقی نمایان می شود.

اعتمادی تصریح کرد که جهاد کبیر رخ نمی دهد الا اینکه انسان عقل گرا باشد و از لحاظ روانی و عاطفی و تحقق حاکمیت دین در چارچوب اندیشه اسلام و ناب امام(ره) خود را آماده کند و افزود: اقتصاد مقاومتی بمعنای استفاده بهینه از امکانات داخلی است و همین مدیریت جهادی است که فردی چون شهید تهرانی مقدم از دل آن بیرون می آید.

این استاد دانشگاه به مدیریت جهادی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: «با مدیریت جهادی دفاعی را ایجاد کردیم که دنیا [متحیر] بماند و بنابراین باید انسان هایی را تربیت کنیم که منشأ خیر برای دنیا و آخرت باشند که متاسفانه نتوانستیم این افراد را نگه داریم و تداوم دهیم.»

اعتمادی با بیان اینکه در دوران بعد از دفاع مقدس از ویژگی های جهاد اکبر غافل شده ایم، اذعان داشت: اگر رفتار احساسی با جهادی گری توأم باشد، ما را انقلابی بار نخواهد آورد؛ بلکه باید شعوری داشته باشیم و بدانیم دشمن اهل توطئه چینی است... کار صحیح تربیت انسان است و زمان نمی ایستد تا ما بعد از سی سال شروع به انسان سازی کنیم!

وی تصریح کرد: تا زمانیکه پرچم لا اله الی الله در دست ماست، نظام سلطه با ما تقابل می کند؛ لذا شناخت تاکتیک دشمن نیازمند حساسیت نیروهای انقلابی است و باید اتاق های فکری ایجاد کنیم که جوانان ما [اقدام به تحلیل کنند]؛ بنابراین دشمن شناسی نیازمند بصیرتِ شعور گونه است.

اعتمادی گفت: حرف های استکبار جهانی در منطقه باید با حساسیت و شعور عقلانی [بررسی شود] نه اینکه به یکباره بلند شویم و سفارت عربستان را [به آتش بکشیم]؛ حضرت آقا نیز فرمودند که باید قبل از زهر دشمنان، پاد زهر آن را تهیه کنیم و باور کنید اگر جوانان را به اتاق های فکر رهنمون کنیم، [استراتژی] های خوبی می دهند.

در ادامه محمد شعبانی فر با اشاره به ابتکار عمل مقام معظم رهبری در تولید واژگان نو اظهار کرد: جهاد کبیر تاکنون مغفول واقع شده بود و ایشان بر اساس حساسیتی که بود در سوم خرداد در دانشگاه امام حسین-ع- این بحث را مطرح کردند که ناظر بر شرایط امروز و پسابرجام است و ایشان قبل از تحقق توافق تاکید داشتند که نخبگان و مردم چندان درگیر مفاد و متن برجام نشوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در این راستا روح برجام را متفاوت با متن آن دانست و افزود: «غربی ها از رهگذر این توافق دنبال اهدافی بالاتر از هژمونیک خود بودند و حضرت آقا امسال بالغ بر ۱۵۰ مرتبه واژه نفوذ را متذکر شدند که به جهاد کبیر باز می گردد و یعنی تبعیت نکردن از دشمن!»

شعبانی فر با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری، هوشمندی و اخلاص را دو شاخصه جهاد اکبر برشمرد و گفت: نمونه بارز ان شهید تهرانی مقدم هستند که قبل از شهادت کسی نمی دانست ایشان چه توان ویژه ای را برای نظام خلق کردند و اگر ایشان امروز نیز در قید حیات بودند، کسی نام شان را نمی شنید.

وی جهاد با نفس را بالاترین جهاد فردی عنوان کرد و افزود: به اعتبار اینکه جهاد کبیر وجهه اجتماعی دیگری دارد، از دو جهاد دیگر ارجح تر است؛ در حوزه جهاد با نفس یک فرد آسیب می بیند ولی انقلابی گری بزرگ ترین شاخصه ای است که باید در یک جامعه مسلمان وجود داشته باشد.

شعبانی فر گفت: امروز امریکا دشمن اصلی ماست و تمام فشارهایی که متوجه ماست، از سوی امریکا است و کشورهایی که ناگزیر به تمکین از امریکا هستند، با وجود اینکه مشتاق به مبادلات با ما می باشند، ولی ایالات متحده معذوراتی را برای آنان ایجاد کرده.

همچنین علیرضا اسلامی، کارشناس مسائل دینی ضمن مصاحبه تلفنی با این برنامه با اشاره به مصادیق امتحان و جهاد در قرآن اظهار کرد: برخی نیز از جهاد و تلاش کراهت دارند و طبق فرهنگ قرآن، مقابل رسول-ص- قرار گرفته اند؛ خداوند به جهاد ما نیازی ندارد و می فرماید هر کس تلاش و کوشش توأم با رنج و مشقت نماید، برای خودش مفید است والا خداوند غنی است و نیازی به ما ندارد.

وی ادامه داد: در زمانی جهاد [برای عده ای فقط یک] رفع تکلیف است؛ درحالیکه قرآن می فرماید باید حق جهاد را ادا کنید؛ موضوع دیگر نیز انواع جهاد است که در فرهنگ قرآن نیز تعابیر مختلفی از آن شده. موقعی قتال است و گاهی این جهاد، فرهنگی و سیاسی است و جهاد علمی نیز مورد تاکید است که در سوره توبه نیز آمده.

اسلامی افزود: جهاد اکبر در مراتب بالاتری است و در مجموع اگر انسان می خواهد در ولایت خدا باشد، باید بر این جهاد مداومت بورزد؛ وگرنه طبق آیه الکرسی اولیای او طاغوت وشیطان خواهند بود و اگر مصادیق این آیات را در جامعه مشخص کنیم؛ امروز امریکا مظهر کفر و دشمنی است و در عمل نیز ثابت شده.

وی خاطرنشان کرد: باید در این راه استواری داشته باشیم و فریب نخوریم و جهاد را ادامه دهیم؛ هر جا لازم بود نظامی و هرجا لازم بود فرهنگی و علمی و جهاد کبیر را در برابر سلطه جهانی استمرار دهیم.

صوت «گفت وگوی سیاسی» که با اجرای حنیف غفاری روانه آنتن شد، از طریق سایت رادیو گفت وگو قابل دریافت است.

کد خبر 3706248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha