۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۸:۲۸

روستاگردی با طعم تمشک

« تمشک»؛ سوغات تابستانه کوهساران قائمشهر

« تمشک»؛ سوغات تابستانه کوهساران قائمشهر

قائم‌شهر- برای روستاگردی و بومگردی در مازندران بهانه‌های زیادی وجود دارد از تمشک گرفته تا آیین‌های بومی و محلی که گردشگران را به خود می‌خواند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- معصومه متانی:  دریکی از روزهای تابستان گرم و شرجی مازندران، مشتاقان و دوستداران آداب‌ورسوم کهن مازنی، طعم تمشک را بهانه قراردادند تا در یک روزبه‌یادماندنی، گردشگری روستایی را به پادارند و دل‌های پاک و باصفای خود را به هم گره زنند و آیین‌های دیرینه دیار و زادگاه خود را دوباره مرور کنند.

دومین جشنواره تمشک، روستای سیف کتی از توابع بخش کوهساران شهرستان قائم‌شهر در حالی برگزار شد که بیش از چهار هزار نفر در این جشن باشکوه حضور پیداکرده و ساعات شاد و مفرحی همراه با آیین‌های بومی محلی مازندرانی را سپری کردند.

هویت معماری روستایی باید برگردانده شود

دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران در این جشنواره، بابیان اینکه شادی در فرهنگ ایرانی از عناصر هویت بخشی مردم ایران بوده است، اظهار کرد: چند دهه‌ای است که ما گرفتار چرخش فرهنگی شده‌ایم، شادی‌هایمان خصوصی و عزاداری‌های ما عمومی شده است، اما در فرهنگ ایرانی این مسئله به‌عکس است.

وی ادامه داد: وقتی آیین‌های منطقه مازندران را جمع‌آوری کردیم، هر دوماه یک شادی عمومی در این استان برگزار می‌شده است و در عناصر هویت بخشی ایرانی و مازندرانی که شامل خداجویی، حق‌طلبی، رشادت، تبار و شادی است، شادی در ردیف عناصر سازنده فرهنگ و شخصیت ایرانی و مازندرانی قرارگرفته است.

در عناصر هویت بخشی ایرانی و مازندرانی که شامل خداجویی، حق‌طلبی، رشادت، تبار و شادی است، شادی در ردیف عناصر سازنده فرهنگ و شخصیت ایرانی و مازندرانی قرارگرفته است

بزرگ نیا برگزاری جشنواره‌های مختلف را بهانه‌ای برای شکر نعمت‌های خدادادی دانست و افزود: چنین رویدادهایی می‌تواند با گردشگری روستایی پیوند خورده و مهمانانی را از دیار مختلف به این جشنواره‌ها فراخوانده و موجبات رونق اقتصادی و اشتغال منطقه را فراهم آورده و از سوی دیگر روستاییان فرهنگ خود را به نمایش می‌گذارند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران با اشاره به اهمیت بومگردی و گردشگری روستایی، به‌عنوان فرصتی برای رونق اقتصادی، بیان کرد: باید همه زیرساخت‌های اولیه این فرصت فراهم‌شده و از سوی دیگر مردم منطقه با آیین‌های فراموش‌شده خود آشتی کرده و غذا، لباس، گویش، معماری منطقه و محله در کنار هم، حفظ و بازسازی شود.

وی با تأکید بر زنده نگه‌داشتن آیین‌ها، تصریح کرد: آیین‌ها بایستی آن‌قدر تکرار شوند که به حیات جاری ما بازگردند.

بزرگ نیا خاطرنشان کرد: در دوره مدرنیسم قرار داریم، شاید نتوانیم آن را به‌سادگی به سنت گره بزنیم اما برگزاری جشنواره‌هایی که ارکان آن را مردم تشکیل می‌دهند به‌یادماندنی خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران، تأکید کرد: اگر اهالی روستا گردشگری روستایی را جدی بگیرند فرصتی برای رونق اقتصادی روستایشان، فراهم خواهد شد.

آیین‌های مازندرانی باید حفظ شوند

محسن عزیزی کوتنایی، دبیر دومین جشنواره تمشک، در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره گفت: برگزاری این‌گونه جشن‌ها خستگی را از تن مردم کشاورز و پرتلاش منطقه کوهساران قائم‌شهر گرفته و روزمرگی را از آنان سلب و شادی، نشاط و رونق اقتصادی را برایشان به ارمغان خواهد آورد.

وی با تأکید بر حفظ میوه تمشک، بیان کرد: تمشک یک محصول ارگانیک و خودرو است که در تمام دنیا شناخته‌شده بوده و علاوه بر اینکه ازنظر زیست‌محیطی و خواص، فواید بسیاری دارد، هزینه‌ای برای پرورش آن پرداخت نمی‌شود.

عزیزی ادامه داد: در جشنواره تمشک سیف کتی روستاییان وزنان سرپرست خانوار در بیش از ۷۰ غرفه انواع صنایع‌دستی و محصولات محلی و خوراکی خود را به معرض نمایش و فروش گذاشتند.

شرایط میزبانی برای گردشگران در مازندران فراهم نیست

اصغر رستگار، فعال گردشگری و راهنمای تورهای تخصصی مازندران گردی در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه شرایط میزبانی برای گردشگران در مازندران فراهم نیست، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات مازندران در بخش گردشگری این است که ما میزبان‌های خوبی نیستیم، چون شاهد حضور مسافرانی هستیم که گردشگر نیستند.

وی با اشاره به حضور ۴۰ میلیون نفری مسافر در طول سال در استان مازندران، اظهار کرد: به‌طور متوسط می‌توان گفت ماهانه ۳، ۵ میلیون نفر به استان ما سفرکرده‌اند و این رقم می‌بایست اقتصاد مازندران را متحول می‌کرد ولی این اتفاق نیفتاد، چون ۹۵ در صد از این افراد فقط مسافر هستند.

رستگار ادامه داد: این مسافران معمولاً چادر خواب و ویلا خواب هستند و سودی برای هتل‌ها و آژانس‌های مسافربری به همراه ندارند.

این فعال گردشگری بابیان اینکه در سالهای اخیر برای تربیت راهنمایان محلی تلاش‌های خوبی صورت گرفته، تصریح کرد: این تلاش‌ها خوب است ولی کافی نیست، چون شرایط و زمینه برای فعالیت این راهنمایان، فراهم نیست.

وی برگزاری جشنواره‌های گردشگری را رویدادی دانست که نیاز به روش‌های خلاقانه برای کسب درآمد دارد و سپس گفت: آموزش تخصصی به فعالان گردشگری و آموزش عمومی به مردم که میزبانان هستند و استفاده از تبلیغات و روش‌های خلاقانه در جلب مسافر از دیگر راهکارهای توسعه گردشگری روستایی محسوب می‌شوند.

رستگار از برگزاری تورهای نیم روزه عصرگاهی میان هفته در آینده در قائم‌شهر، خبر داد و بیان کرد: در نظر داریم با صرف عصرانه در یک نیم روز، گردشگران را با جاذبه‌های مذهبی، طبیعی و تاریخی مناطق مختلف قائم‌شهر و روستاهای اطراف آن آشنا کنیم.

تمشک گیاهی بوته‌ای باریشه‌های دائمی، آنتی‌اکسیدان قوی و ضد سرطان

ساقه‌های تمشک نرم و به رنگ قرمز دارای خارهای دراز است، طول ساقه‌ها که معمولاً تیغ‌دار هستند تا چند متر هم می‌رسد، برگ‌های تمشک بیضوی، دارای لبه‌های دندانه‌ای هستند.

میوه، ساقه برگ، تخم، دانه و گل میوه تمشک همه قابل‌استفاده هستند، گل‌های این میوه به رنگ‌های سفید و صورتی به‌صورت خوشه‌ای در ماههای خرداد، تیر و مرداد پدیدار می‌شوند.

میوه تمشک به رنگ سرخ مایل به سیاه، شبیه شاتوت و توت‌فرنگی و ترش‌مزه است که به‌صورت خام، مربا، شربت و یا کمپوت و مارمالاد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شایان‌ذکر است تمشک مانند دیگر میوه‌های خانواده توت‌ها، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که خاصیت ضد سرطانی دارد.تسکین درد به دلیل دارا بودن اسید سالیسیک از دیگر خاصیت‌های تمشک است و این گیاه خون را قلیایی کرده و قند آن برای مبتلایان به مرض قند، تبهای صفراوی، التهاب مجاری ادراری و گلودرد مفید است.

زیستگاه طبیعی تمشک، اروپا و آسیاست و کشت آن در سایر مناطق جهان نیز متداول شده است، تمشک طبیعی در جنگل‌ها، بوته‌زارها و خارزارها می‌روید و تمشک‌های وحشی خاک مرطوب و حاصلخیز را ترجیح می‌دهند و حتی در ارتفاعات ۲ هزاره‌تری هم دیده می‌شوند.

انواع باغی و اصلاح‌شده تمشک از گونه‌های وحشی این گیاه گرفته‌شده است. در ایران گیاه تمشک در شمال کشور در جنگل‌های مازندران، گیلان، گلستان و آذربایجان به حالت خودرو رویش دارد.

در شهرستان‌های قائم‌شهر و سوادکوه در مناطق بیشه‌سر، برنجستانک، لفور و کوهساران بوته‌های خشک تمشک به‌وفور یافت می شودو مردمان محلی در ماههای خرداد، تیر و مرداد از این میوه طبیعی استفاده می‌کنند.

کوهساران مملو از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری

سیف کتی روستایی است زیبا در منطقه‌ای مرتفع از بخش کوهساران شهرستان قائم‌شهر که در امتداد جنگل و رودخانه، با چشم‌اندازی بسیار زیبا در میان درختان سربه فلک کشیده از یک‌سو و مراتع حاصلخیز، از سوی دیگر محصورشده است.

سیف کتی در هجدهمین روز از تابستان، میزبان دومین جشنواره تمشک بود، بیش از ۴ هزار نفر از مردم مهربان قائم‌شهر به همراه مسافران و گردشگران گردهم آمده بودند تا تمشک را بهانه‌ای برای همدلی، مودت و دوستی خود قرار داده و آیین‌های بومی محلی منطقه را زنده نگه‌داشته و به‌رسم امانت به نسل‌های بعدی تقدیم کنند.

امید است مسئولان با توجه بیشتر به بومگردی و گردشگری روستایی، و احیای سنت‌های محلی روستاییان را در ارتقای اقتصاد خانوار و درآمدزایی یاری رسانند. جمعه‌بازار روستای کوتنا، موزه کوتنا، خانه موزه ریحانه کوتنا، بقعه سیدابوصالح و آبندان های کله بست در روستای کرچنگ از جاذبه‌های گردشگری بخش کوهساران محسوب می‌شود.

کد خبر 3708810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha