۲۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴

قم درمیانه راه هوشمندسازی مدارس؛

بودجه‌های ناچیز و هزینه‌های سرسام‌آور مدارس هوشمند

بودجه‌های ناچیز و هزینه‌های سرسام‌آور مدارس هوشمند

قم - هوشمندسازی مدارس از طرح‌هایی است که برای ارتقای سطح آموزشی طی چند سال اخیر برای دانش آموزان اجرا می‌شود ولی هزینه بالا و عدم اختصاص بودجه کافی از مشکلات این طرح در قم است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - الهام حلاجیان: همان سال ۸۴ که دولت تصمیم گرفت مدارس را در سطح کشور هوشمند کند، انتقادات بسیاری از جنبه‌های‌ مختلف به این طرح مطرح شد. عده‌ای گمان می‌کردند این طرح سیاست واردکنندگان تجهیزات دیجیتال باشد و عده دیگر باورشان نبود در مدارسی که گاهی یک معلم روشن و خاموش کردن رایانه را بلد نیست، دانش‌آموز بتواند با تبلت و تخته هوشمند درس بخواند.

عده‌ای هم البته معتقد بودند این روش یادگیری سطحی است و در درازمدت به عدم تمرکز و افسارگسیختگی فکری نسل جدید دامن می‌زند.

حتی انتشار تصاویر مدارس هوشمند فرسوده که با بخاری نفتی گرم می‌شوند، مدتی سوژه رسانه‌ها بود. با وجود تمام اما و اگرهایی که وجود داشت، دولت در دوره‌ای بودجه‌های قابل توجهی برای هوشمندسازی مدارس کشور و از جمله در قم صرف کرد و به ویژه پایه‌های ششم و هفتم بسیاری از مدارس هوشمند شدند.

۲۰۰۰ کلاس هوشمند

غلامحسین احمدوند، رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: ۲ هزار و ۲۳ کلاس هوشمند در ۴۶۰ مدرسه قم وجود که بیشتر پایه‌های ششم و هفتم را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های لازم برای هوشمندسازی انجام می‌شود، افزود: ۳۰ کلاس هوشمند تا پایان اردیبهشت‌ماه به کلاس‌های درسی اضافه خواهد شد.

احمدوند عنوان کرد: بر اساس تحقیقات انجام گرفته میزان اثر بخشی هوشمند سازی مدارس در دانش آموزان بالای ۶۰ درصد بوده است.

وی در خصوص تأثیرات هوشمندسازی بر روی دانش آموزان افزود: افزایش سطح یادگیری، افزایش عمق یادگیری مطالب و آشنایی دانش آموزان با علم و فناوری روز و سایت‌ها ونرم افزارها از جمله تأثیرات هوشمند سازی محسوب می‌شود.

رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان قم معتقد است میزان و روش استفاده از تجهیزات هوشمندسازی در مدارس مطلوب است.

با توجه به نظام جدید آموزشی، اعتبار در نظر گرفته شده برای هوشمندسازی مدارس کفایت نمی‌کند

مصطفی رحمتی، رئیس اداره پشتیبانی و خدمات اداری اداره کل آموزش و پرورش استان قم نیز در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به بودجه هوشمندسازی در آموزش و پرورش قم گفت: طی سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۱۰۰ میلیون تومان برای هوشمندسازی مدارس هزینه شد.

وی گفت: با توجه به نظام جدید آموزشی، اعتبار در نظر گرفته شده برای هوشمندسازی مدارس کفایت نمی‌کند.

رحمتی عنوان کرد: با توجه به شیوه تدریس جدید و تالیف کتب از پایه اول ابتدایی تا پایان متوسطه تمامی دروس باید به وسیله سیستم هوشمند تدریس شوند اما اکنون امکانات لازم برای هوشمند سازی تمامی کلاس‌های درس وجود ندارد.

به گفته وی، همه کلاس‌های پایه ششم ابتدایی در استان قم هوشمند شده‌اند.

۸۰۰ میلیون تومان هزینه هوشمندسازی در سال گذشته

رئیس اداره پشتیبانی و خدمات اداری اداره کل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: از ۸۰۰ میلیون تومان هزینه هوشمندسازی سال گذشته ۳۲۰ میلیون تومان از سوی وزارتخانه تأمین شده و مابقی از اعتبارات استانی بوده است.

در همین راستا و برای بازخوردگیری از فعالیت‌هایی که تا کنون در این زمینه شده، به سراغ مدیران مدارس و معلمان رفتیم تا از بهره‌وری ابزارهای هوشمند آموزشی در مدارس قم بپرسیم.

یکی از مدیران مدرسه در خصوص هوشمند سازی و تأثیر آن بر روی دانش آموزان بیان کرد: هوشمند سازی کلاس‌های درس یک کمک آموزشی عالی برای معلمان است تا کنار تدریس دروس خود از این ابزارها نیز برای فهم بهتر به دانش آموزان استفاده کنند.

معصومه رحمان‌زاده، مدیری است که تمام کلاس‌های مدرسه‌اش هوشمند شده‌اند. او می‌گوید پس از هوشمندسازی شاهد علمکرد بهتر دانش‌آموزان بوده است.

مدیر مدرسه میثم تمار در خصوص مشکلات هوشمندسازی افزود: هزینه‌های تعمیر وسائل هوشمند در صورت خراب شدن بالاست، حتی برخی از تخته‌های هوشمند باید مرتبا تعمیر شوند و بودجه‌ای برای تأمین هزینه‌های تعمیر در نظر گرفته نشده و این هزینه‌ها بر عهده مدارس است.

ارتقای درک دانش‌آموزان از مطالب درسی

در ادامه یکی از دبیران مقطع متوسطه اول در خصوص تأثیر هوشمندسازی بر روی دانش‌آموزان افزود: آشنایی دانش آموزان با فناوری الکترونیکی و افزایش توانمندی‌های فردی دانش آموزان، رشد همه جانبه دانش آموزان، ایجاد تنوع و خارج شدن از شیوه یکنواخت و سنتی آموزش، افزایش بازده کاری در مدرسه، آشنایی دانش آموزان با اهمیت زمان، استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه و ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیت‌های فردی و جمعی دانش آموزان از جمله تاثیرات هوشمندسازی است.

زهرا امامی گفت: با استفاده از ابزارهای هوشمند درک دانش آموزان از مطالب درسی بیشتر شده و دانش آموزان را در فهم بهتر و دقیق‌تر دروس کمک می‌کند.

استفاده از ابزارهای هوشمند در مدارس علاوه بر اینکه در وقت صرفه جویی می‌کند، موجب بهتر شدن کیفیت آموزش نیز می‌شود

وی با بیان اینکه در مدرسه از ابزارهای هوشمند استفاده می‌کند، افزود: برای تدریس برخی از دروس از جمله زبان انگلیسی استفاده از تخته‌های هوشمند و لپ تاپ می‌تواند کمک شایانی به دانش آموزان در یادگیری داشته باشد.

وی بیان کرد: استفاده از ابزارهای هوشمند در مدارس علاوه بر اینکه در وقت صرفه جویی می‌کند، موجب بهتر شدن کیفیت آموزش نیز می‌شود.

در مجموع به نظر می‌رسد ادامه روند استفاده از ابزارهای هوشمند در مدارس هم نیاز به بودجه‌ و توجه بیشتری دارد و هم نیازمند تولید محتوای مناسب است. صرف پیشرفت سخت‌افزاری مدارس در زمینه هوشمندسازی، اثرات مطلوبی بر دانش‌آموزان نخواهد گذاشت مگر اینکه تولید محتوا بر اساس نیازهای آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان صورت بگیرد.

کد خبر 3715520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha