۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۸:۵۶

روند کُند خرید تضمینی گندم در استان مرکزی

گندم‌های سرگردان وکشاورزان بلاتکلیف/سودی که به جیب دلال‌ها می‌رود

گندم‌های سرگردان وکشاورزان بلاتکلیف/سودی که به جیب دلال‌ها می‌رود

اراک- افزایش تولید گندم در استان مرکزی که به دلایلی از جمله بارش مناسب در سال زراعی جاری رخ داد، خبر خوشی برای کشاورزان بود که با فرارسیدن فصل برداشت و مشکلات خرید گندم، شیرینی آن تلخ شد.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها، ثمین مامقانی نژاد: طی سال های گذشته پای بحث خرید تضمینی گندم که به میان می آمد، کشاورزان استان یک دغدغه داشتند و آن هم اینکه به موقع به دسترنج و حاصل چند ماه زحمت خود برسند و مبالغ مربوط به گندم هایی که به طور تضمینی به دولت فروخته اند به حسابشان واریز شود.

امسال اما دغدغه دیگری در کنار این نگرانی جای خوش کرد و آن هم اینکه انبارها و سیلوها از گندم انباشته شده و ظرفیت مناسب برای خرید و ذخیره گندم وجود ندارد و از سوی دیگر افزایش میزان برداشت نسبت به چند سال گذشته به این مشکل کمبود فضای ذخیره سازی دامن زده است.

این مساله باعث گلایه کشاورزان از بلاتکلیفی در فروش گندم خود در برخی شهرستان های استان از جمله خمین و تفرش شده که با وجود اتخاذ راهکارهایی برای موضوع از سوی سازمان های مسئول، اما با توجه به اینکه حجم زیادی از گندم های کشاورزان هنوز بلاتکلیف مانده و برداشت گندم نیز دست کم تا نیمه مردادماه ادامه خواهد داشت، قطعا مشکل باز هم رخ نمایی می کند. مهر به بررسی این موضوع می پردازد؛

روند کُند خرید تضمینی گندم به نفع دلال‌ها و واسطه‌ها تمام شده

نائب رئیس شورای شهر قورچی باشی در شهرستان خمین که از جمله مناطقی است که تولید گندم در آن بالا است و کشاورزان نسبت به وضعیت خرید گندم گلایه داشتند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه به علت روند نامناسب و کند خرید تضمینی گندم، دلال ها از این مساله سود می برند چرا که کشاورزان مجبورند گندم خود را به واسطه ها بفروشند.

ابوالحسن مظاهری گفت: امسال تولید گندم در شهرستان خمین افزایش داشته اما این مساله به جای خوشحالی، باعث نگرانی و دغدغه کشاورزان شده و در حال حاضر برای فروش گندم خود دچار مشکل شده اند.

به کشاورزان گفته شده که باید محصول خود را به مراکز خرید گندم در مرکز شهرستان ارائه دهند که حمل و نقل این میزان گندم هزینه زیادی بر کشاورز تحمیل می کند در حالی که سال های گذشته گندم تولید شده در همین منطقه بدون هیچ مشکلی از کشاورزان خریداری می شدوی افزود: به کشاورزان این منطقه گفته شده که باید محصول خود را به مراکز خرید گندم در مرکز شهرستان ارائه دهند که حمل و نقل این میزان گندم هزینه زیادی بر کشاورزان تحمیل می کند در حالی که سال های گذشته گندم تولید شده در همین منطقه بدون هیچ مشکلی از کشاورزان خریداری و به انبارها و سیلوهای خمین یا اراک منتقل می شد.

مظاهری بیان داشت: مرکز تولید گندم شهرستان خمین منطقه قورچی باشی بوده و این در حالی است که نزدیک ترین انبار گندم منطقه تا این شهر حداقل ۲۰کیلومتر و تا روستاهای حومه این شهر نیز ۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

نائب رئیس شورای شهر قورچی باشی خاطرنشان ساخت: طی هفته گذشته برخی کشاورزان منطقه حدود ۱۸تُن از گندم های خود را در فضای آزاد در شهر قورچی باشی ریختند که با پیگیری مسئولان منطقه، مقرر شد سازمان غله مسئولیت حمل ۲۵۰تُن از این گندم ها را به سیلو برعهده بگیرد.

وی اضافه کرد: میزان برداشت گندم در این منطقه طی سال های گذشته به ۲۰هزار تُن هم رسیده و حمل ۲۵۰تُن از این گندم ها مشکلی را حل نمی کند و به نظر می رسد این مساله امسال تا پایان فصل برداشت گندم ادامه خواهد داشت.

مظاهری افزود: گندم یک محصول استراتژیک در کشور ما است و اگر روند خرید گندم و عدم حمایت از این محصولی داخلی به صورت فعلی ادامه یابد، در سال های بعدی تمایل کشاورزان به کشت گندم کاهش پیدا کرده و این مساله قطعا مشکل ایجاد می کند.

امکان احداث انبار ذخیره سازی در تمام نقاط استان وجود ندارد

جواد حسنی، مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: امسال چون شرایط تولید گندم در استان ها مناسب بوده جابجایی بین استانی گندم انجام نشده، بنابراین انبارهای استان نسبتا پر هستند و با توجه به افزایش تولید گندم سال جاری، این مشکل کمبود فضا پررنگ تر شده است.

گندم باید در یک مکان مناسب دپو شود و از آنجا که در برخی مناطق، انبارهای تعاون روستایی نیز پر بوده کشاورزان باید گندم خود را به انبارهای موجود در مرکز شهرستان ارائه دهند و امکان اینکه در تمامی شهرها و روستاها انبار ذخیره گندم احداث شود وجود نداردوی افزود: گندم باید در یک مکان مناسب دپو شود و از آنجا که در برخی مناطق استان، انبارهای تعاون روستایی نیز پر بوده، بنابراین کشاورزان باید گندم خود را به انبارهای موجود در مرکز شهرستان ارائه دهند و امکان اینکه در تمامی شهرها و روستاها انبار ذخیره گندم احداث شود وجود ندارد.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی بیان داشت: در حالی که در برخی از استان ها فاصله مراکز تولید گندم تا مراکز خرید گندم بیش از یکصد کیلومتر بوده اما در استان مرکزی این مسافت کمتر از ۴۰ کیلومتر است.

حسنی خاطرنشان ساخت: کشاورزان برخی از مناطق استان مثل قورچی باشی که فاصله کمتر از ۲۰کیلومتر با شهر خمین دارند می توانند محصول گندم خود را به سیلوی موجود در شهر خمین که ۵۰هزار تُن نیز ظرفیت دارد تحویل دهند با این حال افرادی که میزان گندم تولیدی آنها کم است می توانند در همان منطقه محصول خود را به فروش برسانند.

خرید گندم در فضای باز ممنوع است، کشاورزان باید محصول را به انبارها حمل کنند

مدیر تعاون روستایی استان مرکزی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: طی سال های گذشته محصول گندم در فضای باز و در محل تولید از کشاورزان استان خریداری و سپس به انبار حمل می شد، اما امسال براساس دستورالعملی که از سوی شرکت غله ارائه شده، در حال حاضر حق خریداری در فضای باز نداریم.

براساس دستورالعمل در حال حاضر حق خریداری گندم در فضای باز نداریم بنابراین کشاورزان باید محصول خود را به محل های انبار و ذخیره سازی تعاون روستایی یا انبارهای خصوصی حمل کنندمحمد همتی گفت: با این اوصاف کشاورزان باید محصول گندم خود را به محل های انبار و ذخیره سازی تعاون روستایی یا انبارهای خصوصی حمل کنند و اگر ظرفیت خالی در انبارها موجود باشد، در خرید و ذخیره سازی گندم تعلل نمی کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر در برخی مناطق استان، انبارهای بخش خصوصی برای ذخیره سازی گندم وجود دارد و چون قانون مطرح کرده که با وجود بخش خصوصی در یک منطقه، تعاون روستایی اجازه خرید گندم ندارد ما چاره ای جز آن نداریم که طبق همین قاعده عمل کنیم.

مدیر تعاون روستایی استان مرکزی خاطرنشان ساخت: تعاون روستایی به عنوان یک تشکل برخواسته از میان خود کشاورزان، همواره دلسوز این قشر بوده و تلاش داریم شرایط را مناسب سازی کنیم اما در برخی موارد دستورالعمل ها و موارد قانونی دست ما را کوتاه می گذارد و امکان حمایت بیشتر نداریم.

به نظر می رسد مساله افزایش تولید و همچنین برخی از دستورالعمل های تدوین شده، سبب به وجود آمدن آشفتگی و بلاتکلیفی در روند خرید تضمینی و ذخیره سازی آن و همچنین گلایه و اعتراض کشاورزان شده که در این رابطه هم کشاورزان حق دارند و هم تخطی از دستورالعمل های تدوین شده ممکن نیست؛ بنابراین حل این مساله نیاز به چاره اندیشی از سوی سازمان های مرتبط دارد و اینکه مساله انتقال گندم به انبارها به نحوی حل شود که هزینه گزافی روی دست کشاورزان نماند و شرایط برای جولان هر چه بیشتر واسطه ها و دلالان فراهم نشود.

کد خبر 3716417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha