۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱

از برگزیت تا کودتای ترکیه؛

سنگینی سایه «اردوغان» و «جانسون» بر نشست اتحادیه اروپا

سنگینی سایه «اردوغان» و «جانسون» بر نشست اتحادیه اروپا

نشست امروز دوشنبه وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و آمریکا در حالی برگزار می شود که علاوه بر کودتای ترکیه، موضوع حضور یکی از اتحادیه ستیزترین مردان انگلستان نیز جو را متشنج می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزاری امور خارجه اتحادیه اروپا که آخرین بار سه روز پیش در نشست «اولان باتور» مغولستان یکدیگر را ملاقات کرده بودند، امروز دوشنبه یک بار دیگر در بروکسل و البته این دفعه با حضور «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، گرد هم می آیند تا کودتای نظامی ترکیه را مورد بررسی قرار دهند.

گفته می شود یکی از اصلی ترین مباحث قابل طرح در این نشست، اعلام نگرانی از تمامیت خواهی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه و درخواست از وی برای احترام به قانون و حقوق بشر در برخورد با کودتاچیان است.

نکته حائز اهمیت در این میان، اصرار کری به عدم تاثیرگذاری کودتای ترکیه در روند مبارزه با داعش علیرغم تعطیلی موقت و در عین حال بازگشایی سریع پایگاه هوایی «اینجرلیک» است حال آنکه در مقابل، «ژان مارک آیرو» همتای فرانسوی وی دیروز با زیر سوال بردن انگیزه های آنکارا نقش ترکیه را به عنوان یک شریک ائتلافی در مبارزه با داعش مورد تردید قرار داد.

از دیگر مواردی که فضای حاکم بر نشست امروز اتحادیه اروپا را ابری می کند، اولین حضور «بوریس جانسون» وزیر تازه کار امور خارجه بریتانیا در جمع وزاری امور خارجه اتحادیه است.

انتظار می رود نشست دوشنبه با حضور مردی که بلندپروازی های اتحادیه اروپا را به آرزوهای «آدولف هیتلر» برای خلق یک ابر قدرت تشبیه کرد، بسیار سخت و پر حاشیه باشد به ویژه آنکه آیرو چندی پیش جانسون را دروغگو هم خطاب کرده بود.

از سوی دیگر اگرچه قول مساعد داده شده که در این نشست، کسی به طور رسمی به ماجرای برگزیت نپردازد، کری و جانسون برای نخستین بار دیداری دو جانبه خواهند داشت.

البته، قرار است جانسون به ۲۷ وزیر اروپایی دیگری که در نشست حضور دارند درباره مشارکت بریتانیا – صاحب یکی از دو ارتش قدرتمند اروپا- در صحنه سیاست خارجی اتحادیه بعد از اجرای برگزیت توضیح مختصری بدهد.

کد خبر 3716627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • اسرافیل ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
      0 0
      هیچ کودتایی نبود نقشه اردوغان بود برای قهرمان بازی