۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹

در جلسه شورای اسلامی شهر قم تصویب شد؛

الزام شهرداری قم به استفاده نکردن از کود خام دامی در فضای سبز

الزام شهرداری قم به استفاده نکردن از کود خام دامی در فضای سبز

قم - شهرداری قم در جلسه شورای اسلامی شهر قم، به استفاده نکردن از کود خام دامی در فضای سبز شهری الزام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم در جلسه شامگاه یکشنبه شورای  اسلامی شهر، با اشاره به اینکه طرحی در شورا برای استفاده شهرداری از کودهای آلی در فضای سبز مطرح شده بود، اظهار داشت: این طرح مدتی مسکوت مانده بود اما مجدد فعال شد.

وی افزود: طی جلساتی که داشتیم قرار شد بودجه خرید کود در شهرداری تجمیع شود تا به صورت متمرکز با نظر سازمان پارک‌ها صورت بگیرد. در حال حاضر مناطق هر کدام به صورت جداگانه نسبت به خرید کود اقدام می‌کنند، اظهار داشت: دوم اینکه بوستان‌های شهری و بوستان‌های منطقه هفت در اولویت استفاده از کود آلی ارگانیک قرار بگیرد.

محسن عابدینی‌پور، شهردار اسبق و یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه فضای سبز شهری محصولی ندارد که کسی از آن استفاده کند و آلودگی نیتراتی ایجاد شود، ادامه داد: ما نیاز به چتر و پوشش زیاد داریم که این کودها ممکن است مقدار آن را کم کند.

سید امیر سامع، معاون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه درصد ترکیب کودها بر حسب نوع پوشش متفاوت است، اظهار داشت: اینکه سازمان بتواند به مناطق دستور العمل بدهد موضوع درستی است و پیگیری می‌شود.

وی افزود: در مجموع این مباحث درست است اما اینکه حتما تأکید کنیم به کودهای آلی شاید مشکل ایجاد کند.

معاون شهردار قم عنوان کرد: در اصفهان با اینکه تولید کود آلی داشتیم اما برای استفاده در فضای سبز به مخلوطی از کود آلی و کود حیوانی رسیدیم اما در مجموع اینکه کود شیمیایی را حذف کنیم موضوع درستی است.

وی افزود: تلاش ما هم این است که از کودهای خام دامی در فضای سبز استفاده نکنیم تا چالش‌های بهداشتی برای شهروندان به وجود نیاید.

ذاکریان در واکنش به این سخنان با اشاره به اینکه در فضای سبز در قم کود شیمیایی استفاده نمی‌شود، گفت: ما بحثمان عدم استفاده از کود خام دامی برای فضای سبز شهری است که مردم بیشتر استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به چالش‌های سلامتی در استفاده از کود خام دامی گفت: یکی از تهدیدهای جدی در تابستان‌ها بحث وبا است که مشکل جدی ملی است که در قم هم معمولا شیوع بالایی دارد که کود خام دامی می‌تواند مشکلاتی در این زمینه به وجود بیاورد.

وی تصریح کرد: وقتی کود آلی استفاده شود تخم علف هرز کم می‌شود و میزان مصرف کاهش پیدا می‌کند.

در نهایت لایحه با رأی اعضای شورای شهر تصویب شد.

کد خبر 3716629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha