۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰

اقتصاد مقاومتی در مناطق مرزی

مین‌یاب‌ها شخم می‌زنند، کشاورزان می‌کارند/ درختکاری در میدان مین

مین‌یاب‌ها شخم می‌زنند، کشاورزان می‌کارند/ درختکاری در میدان مین

ایلام-میدان‌های مین پس از پاک‌سازی توسط تانک‌های مین‌یاب به مزرعه گندم، تاکستان‌های انگور و منطقه جنگل‌کاری تبدیل می‌شوند.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: زمین‌های مهران و دهلران که روزگاری منطقه نبرد با رژیم بعث عراق بود، این روزها با تلاش مردمان سخت‌کوش این دیار در استان ایلام به کشاورزی تبدیل‌شده است.

اکنون پس از سال‌هایی که از روزهای دفاع مقدس می‌گذرد در مناطق مرزی مهران و دهلران بعد از پاک‌سازی میدان‌های مین، به نمادی از کار و تلاش دلیرمردانی تبدیل‌شده است همان مردانی که تا دیروز در سنگر جبهه و دفاع مقدس از میهن دفاع می‌کردند، امروز در عرصه تولید و خودکفایی برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی واردشده‌اند.

زمین‌های مرزی این استان که در گذشته به دلیل تعدد میدان‌های مین تهدیدی برای سلامت و امنیت مردم بود امروزه با تلاش خستگی‌ناپذیر همان رزمندگان سال‌های دفاع مقدس به محلی امن برای ایجاد اشتغال و ایجاد کشاورزی و دام‌پروری تبدیل‌شده است.

اما تبدیل بخشی از  زمین‌های آلوده به مین استان به زمین کشاورزی و پاک‌سازی از مواد منفجره به همین سادگی به دست نیامده و آمارها حکایت از پیچیده بودن عملیات پاک‌سازی زمین‌های آلوده از مین دارد.

وجود ۱.۷ میلیون هکتار زمین آلوده به مین در استان ایلام

مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام دراین‌ارتباط می‌گوید: یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی استان ایلام در شهرستان‌های مهران و دهلران با توجه به اینکه به‌طور مستقیم درگیر جنگ بوده‌اند، بخشی از زمین‌ها به انواع مین‌ها، ضایعات جنگی و گلوله‌های عمل‌نکرده آلوده است.

علی نجات سلیمانی می‌افزاید: ۹۰۰ هزار هکتار از این مناطق در شهرستان مرزی دهلران و ۸۰۰ هزار هکتار نیز در مهران قرار دارد.

مدیرکل امنیتی، انتظامی ایلام می‌گوید: عملیات پاک‌سازی سطحی پس از پایان جنگ تحمیلی در این استان آغازشده و تاکنون تمامی این مناطق از وجود مواد منفجره پاک‌شده‌اند ولی بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در محدوده حدود پنج هزار هکتاری برای اطمینان یافتن از فعالیت‌های صورت گرفته باید بازنگری صورت پذیرد.

سلیمانی ادامه می‌دهد: مناطقی که باید در پاک‌سازی موردبازنگری قرار گیرند، شامل بستر رودخانه‌های فصلی و دائمی، زمین‌های آبرفتی و کانال‌های زمان جنگ هستند.

۳۹ شهید و ۱۶۳ جانباز در عملیات‌های پاکسازی میدان‌های مین

وی تأکید کرد: عملیات پاک‌سازی سطحی به‌طورمعمول در محدوده ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متری زمین صورت می‌گیرد، ولی در مکان‌هایی که قرار است طرح‌های صنعتی و تولیدی اجرا شود، باید سطح پاک‌سازی به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی به ۸۰ سانتی‌متر افزایش یابد که در منطقه ویژه و آزاد تجاری مهران باید این موضوع لحاظ شود.

مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام با اشاره به اینکه عملیات مین‌زدایی در زمین‌های استان ایلام با همکاری مرکز مین‌زدایی کشور و بخش خصوصی در جریان است، اضافه می‌کند: تاکنون در جریان پاک‌سازی مناطق آلوده به مین استان ایلام ۳۹ شهید و ۱۶۳ جانباز تقدیم شده است.

سلیمانی می‌گوید: رژیم بعث عراق در دوران جنگ هشت‌ساله تحمیلی علیه ایران اسلامی به‌صورت منظم اقدام به کاشت مین نکرده بود و طرح و نقشه خاصی نیز در اختیار کشورمان به‌منظور پاک‌سازی قرار نداده است، همین موضوع باعث شده در هنگام وقوع بارندگی برخی از مین‌ها از بستر رودخانه‌ها و زمین‌های آبرفتی جابجا شده و خطراتی را برای مردم ساکن در منطقه به‌ویژه کشاورزان و دامداران به وجود آورد.

وی می‌افزاید: تا زمانی که میزان تلفات ناشی از انفجار انواع مین و گلوله‌های عمل‌نکرده در اراضی استان به صفر نرسد، پایان پاک‌سازی را اعلام نخواهیم کرد.

مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام اولویت‌های این استان در سال ۱۳۹۵ را به‌منظور بازنگری در پاک‌سازی مناطق آلوده در شهرستان دهلران در سطح یک هزار و ۵۰۰ هکتار از منطقه دویرج ، ۲۲ هکتار از منطقه نهر عنبر و ۹۹۵ هکتار از بستر رودخانه دویرج اعلام کرد.

سلیمانی اظهار کرد: مناطق زعفرانیه به وسعت ۴۴۴ هکتار ، کله‌قندی ۷۹ هکتار ، میمک تا هلاله شمالی ۴۰۰ هکتار و در منطقه کولگ به وسعت ۱۰۰ هکتار نیز در شهرستان مهران برای بازنگری در پاک‌سازی مناطق آلوده به مین تعیین‌شده است.

معلولیت بیش از ۸۰۰ نفر در ایلام بر اثر برخوردار با مین

وجود مین و مواد منفجره خنثی نشده در برخی مناطق مرزی در استان ایلام تاکنون موجب بروز معلولیت‌های شدید و فوت برخی از مردم محلی و عشایر مرزنشین شده است با این وجود مسئولان محلی استان ایلام در اقدامی جدید درصدد برگزاری دوره‌های آموزشی و پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز سوانح ازاین‌دست برآمده‌اند.

طبق گفته مسئولان استان ایلام بیش از ۸۰ نفر در این استان براثر برخورد با مین و مواد منفجره باقیمانده از جنگ مجروح و یا نقص عضو شده‌اند، سال گذشته دریکی از آخرین موارد از این اتفاقات چهار دانش‌آموز عشایری در منطقه چنگوله مهران در اثر برخورد با مین به‌شدت مجروح شدند و یک نفر از آن‌ها نیز کشته و بقیه نیز نقص عضو شد.

پاکسازی ۷۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی مهران از وجود مین و مواد منفجره

مدیر جهاد کشاورزی مهران در همین ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: ۷۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان تاکنون از وجود مین‌ها و مواد منفجره دوران جنگ تحمیلی پاک‌سازی‌شده است.

حجت عارف ادامه می‌دهد: پس از پایان جنگ هشت‌ساله تحمیلی با توجه به درگیر بودن مستقیم این شهرستان با حملات وحشیانه رژیم بعث عراق زیرساخت‌های این شهرستان نابود شد که در این میان زمین‌های کشاورزی منطقه بیش از سایر نقاط آسیب دید و بخش زیادی از اراضی مهران به مین و مواد منفجره آلوده شد.

وی می‌افزاید: ۷۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی آلوده این شهرستان با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون پاک‌سازی‌شده و به‌منظور بهره‌برداری در اختیار کشاورزان قرارگرفته و این اراضی کشاورزی در مناطق بهرام‌آباد ، فیروزآباد، جاسم آباد و زیرکت قرار دارند.

عارف ادامه می‌دهد: مهم‌ترین محصولات کشاورزی کشت‌شده در اراضی این مناطق شامل گندم، دانه‌های روغنی، ذرت و صیفی‌جات هستند و ۲۵۰ هکتار از اراضی که پیش‌ازاین به مواد منفجره دوران جنگ تحمیلی آلوده‌شده بودند، هم‌اکنون به‌صورت تحت‌فشار آبیاری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مهران می‌گوید: اراضی واگذارشده به کشاورزان منطقه تا پایان سال ۱۳۸۵ در اختیار کشاورزان قرارگرفته و از آن تاریخ تحویل دیگری صورت نگرفته است.

ایجاد تاکستان انگور در منطقه عملیاتی میمک

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی نیز می‌افزاید: در صورت درخواست و علاقه‌مندی بهره‌برداران به توسعه تاکستان‌ها و باغ‌ها در منطقه مرزی میمک این سازمان متقاضیان را برای دریافت وام و تسهیلات به بانک معرفی می‌کند.

«محمدعلی اقدسی» اظهار می‌کند: عشایر و بهره‌برداران منطقه مرزی میمک تاکنون با استفاده از حمایت‌های دولتی و بانکی ۷۰ هکتار از زمین‌های دیم این منطقه را به تاکستان از نوع انگور یاقوتی اختصاص داده و با استفاده از سامانه آبیاری قطره‌ای آب مورد نیاز سطح زیر کشت را از رودخانه‌های مرزی تأمین می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: محصول انگور یاقوتی تاکستان‌های منطقه از نوع زودرس بوده و باقیمت نوبرانه روانه بازارهای تهران می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان ایلام می‌افزاید: به‌طور میانگین از هر هکتار تاکستان منطقه مرزی میمک شش تا هشت تن انگور و در مجموع پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ تن محصول برداشت شود.

اقدسی یادآور می‌شود: طرح توسعه تاکستان‌های انگور یاقوتی در پایین‌دست رودخانه‌های مرزی ایلام در منطقه مرزی میمک با توجه به شرایط مناسب آب‌وهوا و وفور منابع آبی اکنون در سطح ۶۰۰ هکتار از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان در دست اقدام است که در صورت مقرون‌به‌صرفه بودن در گستره بیشتری از زمین‌های منطقه گسترش می‌یابد.

کاشت نهال در زمین های آلوده به مین در مهران

هرچند در شهرستان مرزی مهران طی سال‌های گذشته مهمات و مین‌های به‌جامانده از دوران جنگ تحمیلی باعث کشته و زخمی شدن مردم و یا نیروهای پاک‌سازی مناطق عملیاتی شده بود اما مسئولان منابع طبیعی در مکان‌های پاک‌سازی‌شده و هم‌مرز مهران اقدام به کاشت نهال کرده است.

مین‌های موجود در مرز مهران گر چه ضرر و زیان و خسارت‌های ناشی از آن به از دست رفتن جان و اعضای بدن قربانی مین می‌شد اما با کاشت نهال در مناطق مرزی مهران نه‌تنها باعث جلوگیری از ورود ریز گردها می‌شود بلکه فضای سبزی برای رهگذران و تلطیف هوا می‌شود.

«رضا احمدی» مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام در این ارتباط می‌گوید: در طرح جنگل‌کاری که با تانک‌های مین‌یاب (مین کوب) و بیل‌های مکانیکی در منطقه قلاویزان شهرستان مهران اجرا می‌شود قرار است به‌موازات خط مرزی ایران و عراق به طول ۹ کیلومتر در ۱۹ ردیف به عرض ۱۹۰ متر بافاصله ۱۰ متر به ۱۰ متر نهال‌های اکالیپتوس و نهال‌های مقاوم کاشته شود.

وی عنوان می‌کند: پس از اینکه تانک‌های مین‌یاب(مین کوب)، مین‌ها را منفجر می‌کنند بیل‌های مکانیکی روی قسمت‌های پاک‌سازی ‌شده حرکت می‌کند و چاله‌هایی به عمق یک متر در طول و دو متر در عرض ایجاد می‌کنند و بعد از اتمام کار بیل‌های مکانیکی، کارگران مشغول به کارمی شوند و نهال‌های درخت اکالیپتوس را می‌کارند.

وی افزود: سال گذشته حدود هفت هزار هکتار جنگل‌کاری به‌صورت مشارکتی در این استان اجراشده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام اظهار می‌کند: یکی از مواهب بزرگ الهی در استان ایلام عرصه‌های جنگلی این استان است که باید بهترین استفاده را از این موهبت بزرگ داشته باشیم.

احمدی تأکید کرد: درصورتی‌که همه در استان به‌عنوان دوستدار طبیعت و منابع طبیعی باشیم و از جنگل‌های خود حفاظت کنیم، می‌توانیم از مزایای اکو توریسم طبیعی استفاده بیشتری کنیم.

وی با بیان اینکه زمین‌های مین‌یابی شده برای کاشت درخت بسیار مناسب است می‌افزاید: با توجه به بارش‌های خوب، زمینه پوشش گیاهی مناسبی برای این مناطق انتظار داریم.

کد خبر 3719799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha