۴ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۰۷

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران:

زیرساخت‌ سخت‌افزاری تجارت در کشور توسعه پیدا نکرده است

زیرساخت‌ سخت‌افزاری تجارت در کشور توسعه پیدا نکرده است

گرگان- معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در ۲۰ سال گذشته زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای افزایش تجارت ایران با سایر کشورها توسعه پیدا نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مدودی شامگاه یکشنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و کمیته برون‎گرایی و جذب سرمایه‎گذار خارجی در استان گلستان اظهار کرد: ایران کشوری جوان در عرصه صادرات است و میزان صادرات آن در ۱۵ سال گذشته ۱۰ برابر رشد داشته است.

وی افزود: هرچند شاهد رشد دو هزار درصدی صادرات از کشور در ۲۰ سال گذشته بوده‌ایم اما زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای ما در این حوزه توسعه نداشته است.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران خواستار بازمهندسی دستگاه‌های پشتیبان صادرات در کشور شد و ادامه داد: هم‌اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی کشور در بازارهای هدف صادراتی حضور ندارند و این تجار خارجی هستند که درزمینهٔ صادرات با ما تعامل می‌کنند.

وی از کاهش ۵.۳ درصد تجارت در سه ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و اضافه کرد: بخش عمده کاهش تجارت به نفت و مشتقات نفتی بازمی‎گردد که به دلیل افت جهانی قیمت نفت با ۳۵ درصد کاهش ارزش میعانات گازی و نفتی کاهش مواجه شدیم.

مدودی از رشد ۱۲ درصدی صادرات محصولات صنعتی خبر داد و تصریح کرد: در بخش کشاورزی افت داشتیم که اگر بحث میعانات گازی و نفتی را کنار بگذاریم این میزان به ۱۰ درصد رشد مثبت می‎رسد که نشان می‎دهد فعالان اقتصادی تلاش کنند سهم مناسبی در تجارت داشته باشند.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از رشد ۵۰ درصدی محصولات معدنی خبر داد و تأکید کرد: دنیا رویکرد خود را تغییر داده و اقتصاد جهانی منقبض‎تر شده است و می‌طلبد بعد از برجام بیشتر در این حوزه کارکنیم.

وی از بابیان اینکه شاهد کاهش۳۰ درصدی واردات بوده‌ایم، متذکر شد: توسعه صادرات منوط به تغییر رویکردهای نوین است.

مدودی تأکید کرد: اگر بخواهیم با رویکردهای گذشته توسعه صادرات را ادامه بدهیم به نتیجه مطلوب دست نخواهیم یافت، امروزه جنگ اقتصاد، جنگ مغزها و استراتژی‎هاست اگر بی‎تفاوت باشیم این بازارها را از دست خواهیم داد.

وی بابیان اینکه کشورهای بازار هدف ما، کشورهای باثبات ضعیف سیاسی هستند، تصریح کرد: اگر برای این بازارها برنامه‎ای نداشته باشیم در عرصه رقابت کم می‎آوریم، ۱۲ سال تحریم بودیم فقط یک دیوار مقابل ما بود که ما را از رقابت‎های بین‎المللی بازمی‎دارد این دیوار برداشته‌شده اما اگر اراده لازم وجود نداشته باشد نمی‎توان امیدوار بود که با برجام به بازارهایی ورود کنیم که توسط دیگر کشورها تسخیرشده بود.

کد خبر 3722679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha