۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۴

فرهاد کوهکن زمانه درگذشت/ پایان داستان خالق غار سنگی

فرهاد کوهکن زمانه درگذشت/ پایان داستان خالق غار سنگی

کرمانشاه- خالو حسین کوهکن معروف به فرهاد ثانی و خالق غار سنگی در سن ۸۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، خالو حسین کوهکن معروف به فرهاد ثانی که سال ها از عمرش را در اتاق های غار دست ساز خود سپری کرد امروز و در ۸۴ سالگی درگذشت.

حسین عثمانی که متولد سال ۱۳۰۹ در دورستای دروله سفلی از توابع بخش باینگان در شهرستان پاوه است در ۳۴ سالگی وقتی یک روز به شکار می‌رود، در حین شکار گلوله‌ای از تنفگش رها می‌شود که به پایش اصابت می کند و برای همیشه پایش را از دست می‌دهد.

وی بعد از مدتی خانه‌اش در روستای دروله را نیز از دست می‌دهد و به منطقه قشلاق می‌رود و در خانه‌ای گِلی در آنجا به زندگی ادامه می‌دهد. مدتی بعد از آن نیز همه حیواناتش به دلیل ریزش خانه تلف می‌شوند و بعد از آن ماجرا سه پسر و همسرش را به دلایل مختلف از دست می‌دهد و فقط سه دخترش همراه او می‌مانند.

حسین بعد از این اتفاق ها به منطقه کوهستانی و خالی از سکنه میگوره از توابع بانه‌وره شهرستان پاوه می‌رود و با جسم معلولش تصمیم به کندن کوه و صخرها می‌گیرد. در سال ۵۷ با جسمی معلول، یک کلنگ و بیل شروع به تراشیدن صخره می‌کند. وی ۱۹ سال از عمر خود را برای ساخت خانه‌اش صرف می‌کند. او کلنگ خود را بسیار دوست می‌داشت و اعتقادتش برآن بود که جنس کلنگش از الماس است.

غار او، دارای ۹ اتاق بوده و از چهار خانه مجزا تشکیل شده که در بعضی نقاط نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارد. در بعضی از اتاق‌ها ارتفاع به ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد. دو خانه تک‌اتاقی بوده و دو تای دیگر شامل چند اتاق مجزا یا همان دالان است که هر دالان به دالان دیگری ختم می‌شود. خالو حسین در یکی از خانه‌های تک‌اتاقی به طور مجزا مقبره خود را نیز با دستان خود کنده تا پس از مرگش او را در آنجا دفن کنند.

امروز این غار دست‌ساز حسین کوهکن به یکی از نقاط گردشگری در اورامانات و کل کردستانات تبدیل گشته است.

کد خبر 3723942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha